ABB
StoryEditor

Zvučné mená, svetoznáme značky. Čo všetko ste nevedeli o šampionáte elektrických formúl?

15.07.2019, 08:30
Záujem o šampionát čisto elektrickej formule rastie rýchlym tempom.

Dvadsaťdva pretekárov vo aerodynamických monopostoch zoradených na štartovom rošte. Červené svetlá zhasínajú a závod sa rozbieha. V tomto momente by diváci doma pri televíznych obrazovkách i naživo v hľadisku očakávali zvukovú vlnu v podobe zavytia motorov a vyrazenia vpred.

Namiesto toho sa dočkajú iba jemnejšieho pišťania pneumatík a pískania elektrického pohonu, no vo svojej podstate – extrémne tichého štartu. V čom je problém? V ničom, sledujú totiž preteky čisto elektrickej formule ABB FIA Formula E Championship

Postupný rešpekt

Myšlienka vzniku šampionátu elektrických formúl vznikla ešte v roku 2012. Po mesiacoch rokovaní predstaviteľov automobilovej federácie, automobiliek a zháňania sponzorov sa prvá veľká cena ABB Formula E konala v centre Pekingu už v roku 2014. Dvadsiatka monopostov, ktorým “kryla” chrbát desiatka tímov sa zapísala do histórie, rovnako aj Lucas di Grassi zo stajne Audi Sport ako vôbec prvý víťaz pretekov elektrickej formule.

Aj vďaka tomu, že elektrické formule neprodukujú emisie a hluk, tak môžu závody prebiehať v rôznych exotických lokalitách historických centier miest, ako sú Paríž, Rím, či New York a prinášajú tak motoršport do miest, kde sa predtým nedostal.

Preteky ABB Formula E si postupne získavajú nie len záujem priaznivcov motor športu ale aj veľkých automobiliek. Po Audi, BMW, či Nissane sa do budúceho ročníka plánuje zapojiť aj Mercedes a Porsche, pričom sa šepká aj o tom, že do pretekov by mal vstúpiť aj jeden z najznámejších a najinovatívnejších hráčov na elektrickom poli - americká Tesla. Jedným z dôvodov, prečo sa automobilky zaujímajú o Formulu E je aj fakt, že účasť na pretekoch akceleruje inovácie v oblasti vývoja elektromobility. 

Pozrite si aj preteky predposledného kola v Berlíne:

​Jednotlivé stajne testujú absolútne technologické novinky v oblasti elektrického pohonu, rekuperácie energie či nabíjania a manažmentu batérií. Množstvo inovácií potom smeruje do praxe. Séria pretekov je teda niečo ako veľké výskumno-vývojové laboratórium, kde tímy súťažia v tom, kto nájde lepšie riešenie na najväčšie výzvy.

Treba neustále posúvať limity a elektrická formula je v tomto ohľade priekopníkom, pretože vozidlá musia bojovať o víťazstvo vo vysokých rýchlostiach a často náročných poveternostných podmienkach. 

„Skutočným poslaním a cieľom šampionátu ABB FIA Formula E je ukázať, ako preteky poháňajú technologický rozvoj a ako môže mať vzrušenie zo športu zmysluplný vplyv na zmenu vnímania elektrických vozidiel. Aj preto je prirodzené spojenie Formule E a ABB a ako svetového lídra v oblasti nabíjania elektromobilov a digitalizácie,“ hovorí špecialista na e-mobilitu spoločnosti ABB Vladimír Kukučka a dodáva:

„Tohtoročná revolučná sezóna síce už pomaly končí, no tá budúca už teraz sľubuje ešte viac svetových značiek, zvučných mien a nových lokalít ako sú Londýn či Soul, takže sa určite máme na čo tešiť.“

Dojmy jazdcov Formule E

Viacero jazdcov prešlo z klasickej formule do elektrickej, čo si vyžadovalo trochu času, tréningu a zvyku. „Keď som prvýkrát išiel na elektrickej formule, bolo to skutočne... tak trochu... zvláštne,“ pokúšal sa vyjadriť svoje zmiešané pocity Sebastien Buemi, víťaz tretieho ročníka elektrických pretekov.

„Počujete nejaké mechanické zvuky, keď idete pomaly, no keď idete nad 100 km/h, vnímate vietor. Je to stresujúce, najmä na začiatku. No neskôr si na to pokojne zvyknete.“ Absencia vrčiaceho spaľovacieho motora priamo za vašou hlavou zase znamená, že vaše uši sú aj po celom závode v poriadku, smeje sa pretekár.

Šampión verí v budúcnosť elektrických pretekov, ako aj elektromobilov vo všeobecnosti. „Posúva to hranice elektrických vozidiel. Je to určite dobrý nástroj na vývoj nových technológií,“ hovorí na margo elektrických pretekov. 

Jedným z najväčších rozdielov (okrem elektrického pohonu) oproti Formule 1 sú určite aj pravidlá pretekov. Tie nemajú presne stanovený počet kôl, ale jazdí sa, podobne ako v pretekoch cestných vozidiel WTCR, určitý počet minút (zvyčajne 45 minút), plus jedno kolo k tomu.

Aby sa formula s elektrickým pohonom ešte viac spopularizovala medzi ľuďmi, organizátori vymysleli aj zaujímavosť, ktorá posúva Formulu E takmer do science fiction príbehu. Niekoľko dní pred pretekmi prebieha v online priestore hlasovanie za najobľúbenejšieho jazdca. Dvaja pretekári, ktorí majú najvyšší počet fanúšikovských hlasov potom získajú v pretekoch bonus v podobe “odomknutia” 100 kJ energie naviac. Môže ísť strategicky o rozhodujúce množstvo energie. 

Stratégia aj v ďalšom bode

Ďalším výnimočným momentom pretekov je takzvaný Attack mode, teda útočný režim. Ten poskytne jazdcom možnosť dvakrát za preteky zvýšiť výkon navýšený o 25 kW. Ten sa im aktivuje v momente, keď prejdú špeciálne vyznačenou časťou na okraji závodnej dráhy. Aktiváciu tohto bonusu si však musia strategicky rozvrhnúť, pretože pri nej zväčša opustiť ideálnu stopu. Zvýšenie výkonu potom trvá štyri minúty a jazdci musia „útočný mód“ aktivovať počas pretekov dva krát.

Mimoriadne dôležitý je aj celkový manažment spotreby energie. Veľmi dôležitá je správna rekuperácia a teda aj štýl jazdenia, prože bez toho by autu došla energia oveľa skôr. Jazdec musí myslieť na to, že jeho formula skrátka nesmie kvôli nedostatku energie spomaliť na cieľovej rovinke, ako sa to stalo tento rok Felipemu Massovi v Monaku, keď ho tvrdo stíhal Pascal Wehrlein, mimochodom obaja tiež bývalí pretekári z F1.

Elektromobilita skrátka napreduje a Formula E je toho dôkazom. Presvedčiť ste sa o tom mohli aj počas uplynulého víkendy, kedy prebehlo v New Yorku v Brooklyne veľké finále sezóny. Titul obhájil po minulom roku Jean-Eric Vergne z DS Techeeath’s.

Obrodenie elektrickej formule prišlo v piatej sezóne

Fanúšikovia najnovších technológií, elektrických áut a motoršportu môžu svoje chúťky naplniť v rámci pretekov Formule E. V sezóne 2018/2019 nastala zmena, na ktorú však čakal celý elektrický svet. Jeden elektro-monopost prejde konečne celý závod.

Jednu z najväčších zmien oproti minulej sezóne je totiž to, že aktuálne prebieha len prvý ročník, kedy prejdú jazdci celý preteky v jednom aute. Pred tým museli mať dve! Vývoj v oblasti batérií totiž umožnil novej generácii monopostov zdvojnásobiť dojazd a dodať autu „šťavu“ na celé preteky.

V prvej sezóne závodov elektrických formulí mali tímy k dispozícii monoposty Spark-Renault SRT 01E. Pochádzali z dielne spoločnosti Spark Racing Technology, pričom dizajn pochádzal od Dallaru a o vývoj elektromotora sa postaral McLaren. Systém batérií vznikol pod taktovkou Williams Advanced Engineering. Už od druhej sezóny však jednotlivé tímy môžu využívať napríklad vlastné elektromotory a môžu využívať aj iných dodávateľov na výrobu pohonného ústrojenstva. O novú výkonnú batériu v piatej prelomovej sezóne sa postarala spoločnosť McLaren Applied Technologies. 

“Šampionát vo svojej piatej sezóne predstavil už druhú generáciu rýchlejších a výkonnejších monopostov s novým futuristickým dizajnom,” vysvetľuje novinky Vladimír Kukučka , z ABB. „Tie majú oproti predošlej generácii dvojnásobnú kapacitu batérií, výkon až do 250 kW v špeciálnom útočnom a kvalifikačnom móde, z 0-100 km/h zrýchlia za 2,8 sekundy a dosiahnu maximálnu rýchlosť až 280 km/h.“ 

Článok je natívnou informáciou

01 - Modified: 2019-06-16 11:58:00 - Feat.: 0 - Title: Ticho ako v kostole. Nezvyčajný pokoj sme zažili na pretekoch formulí 02 - Modified: 2018-05-17 09:25:16 - Feat.: 0 - Title: Nenávidená a predsa užitočná. Svätožiara zachránila pilotovi formule život 03 - Modified: 2017-07-21 07:56:38 - Feat.: 0 - Title: Formula už nebude ako predtým. FIA zavedie povinnú ochranu kokpitu monopostov
01 - Modified: 2024-10-28 18:32:10 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Legendárny podnik začína na Záhorí s náborom ľudí. Tí majú elektrifikovať bratislavský luxus 02 - Modified: 2024-10-25 15:00:00 - Feat.: - Title: Deväť krokov ku šťastiu: Aby ste sa cítili spokojní a váš život plynul v pokojnej harmónii 03 - Modified: 2024-10-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Petr Fiala: Európa sa musí prebudiť, inak neprestane zaostávať 04 - Modified: 2024-10-18 15:08:58 - Feat.: - Title: Emisné limity a clá proti Číne. Na ničom z toho sa členské krajiny Únie ani výrobcovia nevedia zhodnúť 05 - Modified: 2024-10-15 11:07:09 - Feat.: - Title: Elektrifikácia Škody viazne. Kombík je zatiaľ odložený, sedemmiestny obor mešká
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. november 2024 11:50