Za prvý štvrťrok tohto roku sa podľa agentúry Strategy Analytics predalo 345 miliónov smartfónov. To je o dve percentá menej ako za rovnaké obdobie minulého roka, píše idnes.cz.
Z dlhodobého hľadiska je však produkcia smartfónov stabilizovaná. Presne rovnaké množstvo prístrojov sa predalo v roku 2015, nasledujúci rok priniesol pokles, minulý rok zasa nárast. Všetko v rozmedzí pár percent.
Vo veľmi podobných mantineloch sa pohybujú aj dlhodobí premianti trhu, teda jednotka Samsung a dvojka Apple. Detaily nájdete v tabuľke, ale v kocke: obaja výrobcovia posledné štyri roky za prvý štvrťrok predávajú podobné množstvo prístrojov a držia približne rovnaký podiel na trhu. Apple mal rekordný prvý štvrťrok v roku 2015, v ďalších rokoch predával menej. A to isté platí aj pre Samsung.
Horúco je za prvou dvojkou. Tretí Huawei drží pozície a rastie. Ale musí si dávať pozor, pretože štvrtú pozíciu si po troch rokoch vzalo späť Xiaomi a to dosť neuveriteľným spôsobom. Medziročne vyrástlo o závratných 125 percent a odsunulo na štvrtú priečku ďalšieho čínskeho výrobcu OPPO.
Nárast Xiaomi je obrovský. Značke sa síce darilo aj predtým, ale napríklad prvý štvrťrok minulého roka jej však nevyšiel. Avšak potom nastal rast, ktorý má už niekoľko kvartálov rovnakú dynamiku, firma rastie medziročne o 100 percent a viac.
Naopak, kométa posledných troch rokov, značka OPPO, sa zadrháva. Predaje jej medziročne klesli, a to nie je pre koncern BBK Electronics jediná zlá správa. Jeho ďalšia značka Vivo bola ešte vlani na jar svetovou päťkou, teraz je už mimo rebríček najväčších výrobcov.
Z čísel možno vydedukovať jednu podstatnú vec: úspech majú len globálne značky. OPPO a Vivo nimi zatiaľ nie sú, zameriavajú sa na čínsky trh a predávajú v regióne juhovýchodnej Ázie. Najglobálnejší je Apple, ten má slušné predaje po celom svete. Samsung má problémy v Číne, ale zase je veľmi silný v USA. Tam naopak chýba Huawei a bez amerického trhu sa ťažko bude doťahovať na Samsung a Apple.
Xiaomi tiež dlhé roky bazíroval len na čínskom trhu, mimo neho ich telefóny predávali len priekupníci a navyše ešte pred dvoma rokmi väčšina telefónov od Xiaomi nepodporovala pásma LTE, ktoré sú používané v Európe a USA. To už dnes neplatí a je to jeden z dôvodov enormného rastu. Ale tým hlavným je silná pozícia na indickom trhu.
Ak by Xiaomi rástlo rovnako aj naďalej, môžeme sa dočkať novej svetovej dvojky. A to pokojne už za rok, čo by bolo obzvlášť pikantné, pretože Xiaomi sa vždy Applom inšpirovalo, a to dokonca oficiálne.
Ale tak jednoduché to asi mať nebude. Von z Ázie sa tento rok vydajú aj OPPO a Vivo. Majú namierené aj do Európy. Je však otázkou, ako im to pôjde, pretože tu sú pre väčšinu zákazníkov neznámymi značkami. Xiaomi malo situáciu ľahšiu, určitý kult okolo značky sa totiž dostal aj do Európy a firma vlastne môže poďakovať priekupníkom, ktorí Xiaomi prichystali cestu pre expanziu. Ale dnes už sú väčšinou von z hry a to platí aj pre slovenský trh.