Dôležité je byť ostražitý a držať sa zopár overených krokov, radia odborníci z IT oblasti. Treba využívať overené online obchody. Ak sa spotrebiteľ predsa len rozhodne aj pre tie neznáme, mal by si k nemu nájsť recenzie a sústrediť sa na tie negatívne.
"Pozitívne sa ľahko falšujú. Okradnutí alebo oklamaní klienti sa totiž na obchod na internete radi posťažujú, možno sa tak vyhnúť pasci," povedala pre TASR hovorkyňa spoločnosti ESET Zuzana Hošalová.
Ak je ponuka príliš dobrá, je v tom pravdepodobne háčik
Ak spotrebiteľ webu nedôveruje, možno používať platbu pomocou dobierky. Spozornieť treba aj pri príliš dobrých ponukách. Podľa Hošalovej sa na internete mnohokrát šíria falošné stránky s obrovskými zľavami, ak im človek odolá, môže uchrániť svoju online identitu či ušetriť peniaze.
IT odborníci odporúčajú používať pri platbe online bezpečné pripojenie. Verejná otvorená wifi sieť alebo internet v kaviarni či na letisku nie je tou najbezpečnejšou sieťou. "Najlepšou voľbou je nákup cez vlastný alebo firemný internet," povedala Hošalová.
Ak už však spotrebiteľ vyslovene potrebuje spraviť nákup na webe alebo zaplatiť niečo cez internet banking na cudzej wifi sieti, možno postupovať nasledovne: Na laptope a počítači je dôležité používať službu VPN, tá vytvára medzi počítačom spotrebiteľa a obchodníkom virtuálny tunel.
V prípade nákupu na mobile treba pristupovať do internet bankingu výhradne cez aplikáciu daného obchodu alebo banky. "Aplikácia vytvára medzi mobilom a serverom obchodu alebo banky akoby tunel, z ktorého útočník nevie odchytiť osobné údaje alebo informácie o platobnej karte," vysvetlila Hošalová.
Pozor na online platby
Objednávky a platby sa majú podľa nej robiť na zabezpečenom zariadení. Operačný systém a všetky programy na počítači či mobilnom telefóne preto treba pravidelne aktualizovať, Hošalová radí používať bezpečnostné riešenie s viacvrstvovou ochranou.
Ak má obchod kamennú i internetovú predajňu, treba sa spýtať na možnosť vrátenia alebo výmeny tovaru v kamennom obchode. V prípade nákupu tovaru online ho zväčša možno vrátiť do 14 dní bez dôvodu.
"Hodí sa to totiž najmä v prípade, ak darček obdarovaného nepotešil alebo nesadla veľkosť. Kamenné obchody túto povinnosť voči spotrebiteľovi nemajú, je len na ich ochote, či za tovar vrátia peniaze, alebo ponúknu iný tovar v tej istej hodnote," povedala Hošalová.
Ak teda kamenný obchod neponúka možnosť vrátenia peňazí pri vrátení tovaru, možno si tovar v predajni pozrieť a finálne objednať až cez ich internetový obchod. "Hovorí sa tomu showrooming," dodala.