Sú zabezpečení, nároční a pomerne neznámi. Až na niekoľko výnimiek si zvyčajne starostlivo strážia súkromie a verejne sa prezentujú minimálne. My vám ponúkame exkluzívnu sondu do duše slovenskej elity.
Ako teda vyzerá priemerný slovenský dolárový milionár? Podľa prieskumu Wealth Report, ktorý štvrtý rok za sebou realizuje J&T Banka, je to 49-ročný muž, majiteľ alebo konateľ firmy, vysokoškolsky vzdelaný, ktorého disponibilný finančný majetok (teda taký, ktorý môže investovať) je aspoň jeden milión amerických dolárov, teda 728-tisíc eur. Prieskum sledoval nielen ich investičné správanie, ale aj to, aké majú záujmy, nakoľko sú spoločenskí, no aj ich názory na celospoločenské problémy.
Kompletný prieskum o dolárových milionároch na Slovensku a v Česku nájdete v magazíne prečo nie?!, už v zajtrajšom tlačovom vydaní Hospodárskych novín.
Riaditeľa J&T Banky Andreja Zaťka v oblasti investícií najviac prekvapilo, že „na prvých miestach sa stále drží orná pôda. Lebo, popravde, nie je to investične asi tá najlepšia alternatíva. Čo bolo pozitívne, objavili sa tam akcie, čo v minulých rokoch kvôli kríze nebolo. Z negatívnych prekvapení to bolo zistenie, že na Slovensku výrazne narástla korupcia. Veľký nárast oproti minulosti zaznamenalo aj zneužívanie v oblasti eurofondov.“
Podľa Zaťka je však pozitívnym trendom aj to, že Slováci čoraz viac rozkladajú svoje prostriedky a okrem klasických finančných produktov či nehnuteľností investujú aj do alternatívnejších oblastí ako umenie či veterány.
A či je milionár ideálnym investorom? Podľa Zaťka je hlavne reálnym, čo, „žiaľ, nevidíme pri nižších segmentoch. Pre ľudí, ktorí majú relatívne menej peňazí, je stále najbežnejšou „investíciou“ termínovaný vklad. Čo vlastne ani nie je investícia, pretože vám ledva zarobí na infláciu.“ Milionári si nechajú poradiť, veľmi dôležité sú pre nich referencie. „Pri investičnom rozhodovaní čerpajú skôr informácie zo zahraničia a z platených zdrojov ako Bloomberg, Reuter a podobne. Snažia sa investovať do vecí, ktorým rozumejú, no nechajú sa riadiť vlastným pocitom.“
Ako sa menia slovenskí dolároví milionári hovorí v magazíne prečo nie?! už zajtra aj riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.
A ako sa menia naši milionári? „Keďže celá spoločnosť sa mení väčšinou pomaly, ani pri vrstve najbohatších nie sú medziročné výkyvy dramatické,“ hovorí sociológ Jan Schmid zo spoločnosti Perfect Crowd, ktorý sa na prieskume podieľal. „Jedna zmena je napriek tomu pomerne razantná a odráža sa predovšetkým v investičnom správaní sa dolárových milionárov. Zatiaľ čo vlani boli títo ľudia skeptickí v súvislosti s vývojom domácej ekonomiky, tento rok sú omnoho optimistickejší.“ To sa odráža predovšetkým v očakávanom raste HDP Slovenska, ktorému veria takmer tri štvrtiny slovenských boháčov.
V porovnaní s českými sú naši milionári väčší vlastenci. „Česká spoločnosť má všeobecne posledných 20 rokov problém s národnou hrdosťou a identitou,“ hovorí sociológ Jan Schmid, ktorý Wealth Report zostavoval. „Na rozdiel od Slovenska, kde príbeh dosiahnutia nezávislého štátu, ekonomického pozdvihnutia a viac hrdej nátury vedie tiež k vyššej národnej hrdosti.“
Podľa Schmida ide pravdepodobne o jav nezávislý od spoločenskej vrstvy, a preto sa prejavuje aj u dolárových milionárov. Z prieskumu napríklad vyplýva, že kým štvrtina českých milionárov by chcela opäť zaviesť značku „made in Czechoslovakia“, na Slovensku by si to prialo len niečo vyše desatiny opýtaných.
Okrem toho si výrazne viac našincov myslí, že Slovensko sa v rámci Európskej únie správa konštruktívne a je ostatným štátom spoľahlivým partnerom. „Slovensko prijalo euro a podporilo euroval, zároveň milionári určite patria k tej časti spoločnosti, ktorá zo spoločnej meny ťaží vo svojom podnikaní,“ upozorňuje na možný dôvod Jan Schmid.