Akým najkurióznejším spôsobom sa k vám dostal scenár k filmu alebo seriálu, ktorý ste režírovali?
Osobne som radšej, keď scenáre prídu cez agentov, ktorí mi ich zhromaždia. No niekoľko mojich posledných filmov sa ku mne dostalo priamou cestou. Trebárs scenár k filmu Pán Jones mi poslala priamo autorka, ktorá si našla môj mail.
K Horiacemu kru som sa dostala prostredníctvom jedného riaditeľa filmového festivalu. Poslal mi otázku, či by som si neprečítala scenár o Janovi Palachovi.
A ako to bolo so scenárom k novému filmu Šarlatán?
Podobne. Po Horiacom kre som bola v spojení s ľuďmi z rôznych českých produkcií, cez ktoré sa na mňa obrátili producentka Šárka Cimbálová a scenárista Marek Epstein. Osud zase zabúchal na dvere a ja som to prijala.
Ako sa v hlavnej úlohe objavil Ivan Trojan?
Stretli sme sa už pri Horiacom kre. Mám ho veľmi rada aj ako človeka, spolupracovať s ním pri jeho talente, čestnosti a skromnosti je vzrušujúce a veľmi účinné.
Šialene ma lákalo niečo s ním urobiť. Nechcela som byť lenivá, a tak som sa rozhodla vyskúšať niekoľko hercov, ale Ivan sa nám stále vracal do mysle. Skrátka to mal byť on. Moja hlavná neistota a obava bola inde: ako sa podarí nájsť herca pre mladého Mikoláška.
To bolo predsa jednoduché. Vedeli ste, že Ivan Trojan má syna Josefa, nie?
Pepo bol darček od Boha, o ktorom sme nevedeli, keď sme Ivana obsadzovali.
Celý proces vzniku Šarlatána trval niekoľko rokov, hlavne kvôli mne – v tom medziobdobí som nakrútila dva seriály a dva filmy.
Keď sme sa na začiatku rozhodli pre Ivana, bol Pepo ešte len štrnásťročný chlapec, a ja som hľadala mladého, ale dospelejšieho herca, ktorý sa bude podobať na Ivana.
Pepo sa potom sám objavil na kastingu, medzitým sa už rozhodol pre herectvo a tiež odohral niekoľko rolí. Ukázalo sa, aký je šikovný.
Keď je reč o hercoch, sú českí v niečom iní než hollywoodski herci?
Kým filmové štáby sa vo svete všelijako líšia, samotní herci sa vnímavosťou a citlivosťou až tak neodlišujú. Avšak v jednom iní sú: v organizácii svojich záväzkov.
Najmä v Česku a Poľsku herci robia veľa vecí naraz – divadlo, do toho film a ešte seriál. Málokto sa tu totálne odovzdáva práci výhradne na jednom konkrétnom projekte.
Asi to u nás nejde inak, len film by na našom malom trhu hercov neuživil.
Viete, to asi nie je pravda. Iste, neuživil by ich tak dobre. Keď som sa však pozerala na platy poľských hercov, väčšina tých úspešnejších zarába hraním vo filme viac než režiséri. A režisér tiež popri nakrúcaní filmu nerobí nejaký ďalší kšeft .
Aj hollywoodski herci si však odskočia k divadlu, nie?
Iste, a robia to aj vynikajúci herci. Pretože ich to pracovne obohacuje. No zväčša si na divadlo vyhradia len vymedzený čas, keď sa venujú iba tomu, pár mesiacov života za relatívne ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.