V rakúskom mestečku Linc sa v sobotu 7. septembra začína najprestížnejší európsky festival umenia nových médií Ars Electronica. Podujatie s veľkou tradíciou, ktoré sprístupňuje originálne diela vytvorené pomocou špičkovej počítačovej techniky, je vyvrcholením celoročnej snahy tímu ľudí zoskupených okolo umeleckých riaditeľov Gerfrieda Stockera a Christine Schöpfovej. Vždy v septembri sa totiž v Linci prezentuje len to "naj" z toho, čo hodnotí medzinárodná komisia zložená zo špičkových umelcov a z vedcov už od jarných mesiacov roka. Príspevky do súťaže môže poslať ktokoľvek -- sympatická snaha o otvorenosť a vysoká finančná odmena sú motiváciou pre vizionárskych tvorcov počítačového umenia, ktorí často nepochádzajú z tradičného umeleckého prostredia. V Linzi sa soškou Zlatá Niké oceňujú idey, nie životopisy.
Ceny najlepším za rok 2002 sú už rozdané: v kategórii Počítačová animácia/Vizuálne efekty dominoval Pete Docter zo známeho štúdia Pixar (za film Monsters a. s.). Najzaujímavejším projektom roka v kategórii Net Excellence bolo vybrané dielo They Rule, ktoré umožňuje prehľadným spôsobom oboznámenie sa s personálnymi väzbami medzi manažmentmi niekoľkých nadnárodných koncernov. Možno neviete, že aj dvojica najväčších rivalov vyrábajúcich nealko nápoje má zaujímavé prepojenia medzi topmanažmentmi. V kategórii interaktívneho umenia Zlatú Niké dostala inštalácia n-cha(n)t -- tu sa prepája sedem počítačov, aby komunikovali s hlasmi návštevníkov. Sošku za najlepšiu digitálnu hudbu si opäť odnáša Japonec. Veterán Yasunao Tone patrí medzi zakladateľov hnutia fluxus v 60. rokoch (a, mimochodom, aj medzi dlhoročných osobných priateľov Yoko Ono). Jeho dlhoročné experimentálne manipulácie s CD nosičmi vyústili do vlastného zvukového "štýlu". Organizátori myslia aj na budúcnosť a špeciálnu kategóriu vytvorili pre generáciu tínedžerov (u19 freestyle computing). Tento rok bol najvyššie ohodnotený projekt osemnásťročnej dievčiny, ktorá dokázala prinútiť svoju kalkulačku kresliť obrázky. Ako je už festivalovým zvykom, väčšina víťazov si príde po ceny do Rakúska a osobne tam predstaví svoje projekty. Detaily o všetkých ocenených, jednotlivých dielach i celkovom programe festivalu nájdete na veľkoryso koncipovanej webovej stránke www.aec.at/unplugged.
Prezentácia špičkovej techniky v rukách kreatívnych umelcov z celého sveta je (tiež tradične) kombinovaná s odborným sympóziom, kde sa diskutuje o aktuálnych presahoch umenia, vedy a bežného života. Tohtoročnú tému vymedzuje podtitul festivalu: Unplugged -- Umenie ako scéna globálnych konfliktov. Reč bude najmä o Afrike, ktorá potenciálne stále prevyšuje kapitálové možnosti. Ars Electronica sa síce skončí vo štvrtok 12. septembra, ale jednotlivé projekty budú verejnosti dostupné až do konca roka. Do Linca to autom od hraníc pohodlne zvládnete za necelé tri hodiny, a tak možnosť byť pri tom "naj", čo sa odohráva vo svete súčasného počítačového umenia, je mimoriadne lákavá.
StoryEditor