Nový ročník Bratislavských jazzových dní sa začína už v piatok 18. októbra. Tentoraz bez mena hlavného sponzora v názve (ministerstvo kultúry "nezachránil" ani historicky jeden z najvyšších poskytnutých príspevkov). Napriek tomu festival vstupuje do ďalšieho roku svojej existencie s rovnakým rozpočtom ako doteraz. Aj vďaka až takmer nadštandardnej spolupráci s kultúrnymi inštitútmi pôsobiacimi v Bratislave nič nestálo v ceste zloženiu programu podľa predstáv organizátorov.
Štrnásť koncertov za tri dni, to dá poriadne zabrať aj najpravovernejším fanatikom. Dramaturgia festivalu preto stavia na čo najväčšiu pestrosť, a tak dáva zarobiť bufetárom nonstop plniacim plastové pivové poháre. Zadymený vestibul sa stáva miestom stretnutí známych, ktorí si na seba nenájdu inokedy čas. "Džezáky" sú jednoducho spoločenskou udalosťou, na ktorú "treba" ísť. A čo hudba?
Podrobné informácie o programe a účinkujúcich nájdete na internetovej stránke festivalu (www.bjd.sk). Spomeňme preto len vybrané koncerty. V piatok budú dominovať etno podoby džezu. Maďarská skupina Djabe a saxofonista Gilad Atzmon so svojím súborom miešajú prvky tradičnej hudby predovšetkým európskych národov, americký barytónsaxofonista Ronnie Cuber so svojím kvartetom infikuje džez africkými a karibskými vplyvmi. Cuber, ktorý na seba po prvýkrát upozornil už v šesťdesiatych rokoch ako člen hardbopovej skupiny Georgea Bensona, patrí medzi veľké postavy súčasnej scény. Ako vyhľadávaný štúdiový hráč sa neobmedzuje len na džez - počuť ho, napríklad, aj na albumoch Erica Claptona či Paula Simona.
Ďalšie dni sa začínajú v trochu náročnejšom duchu - poľský Tymon Tymański Band v sobotu sľubuje alternatívnejšiu podobu moderného džezu inšpirovanú avantgardistami niekoľkých generácií (Coltrane, Dolphy, Zorn) a nedeľňajšie vystúpenie slovensko-rakúskej formácie pod vedením Mikuláša Škutu bude ďalším "výletom" tohto klaviristu do džezu (mimochodom, len pred pár dňami sa predstavil v Bratislave so sólovým bachovským recitálom). Populárny český rockový a muzikálový spevák Dan Bárta, obklopený talentovanými džezovými hudobníkmi, začal experimentovať so svojím hlasom a výsledky sú údajne veľmi pôsobivé. Komu sa bude chcieť tancovať, rozhodne by si nemal nechať ujsť záver soboty v podaní dvadsaťčlenného bigbandu Jazz Jamaica All Stars.
Nedeľa chce prilákať aj mladé publikum. Vo francúzskom projekte Bumcello vychádzajúcom z módneho drum'n'bassu prepájajú dvaja hráči violončelo, ľudský hlas a perkusie s elektronikou. Po vystúpení popredného holandského flautistu Ronalda Snijdersa už na pódium vtrhne gitarista Robben Ford. Tento známy Američan, ktorý v roku 1978 zakladal skupinu Yellowjackets a účinkoval s Milesom Davisom, si nerobí ťažkosti so zaradením svojej hudby. Veselo mieša prvky blues, soul, džez, funky atď. V krajine, kde je slovo eklektik zbavené ironického podtónu, je to vlastne bežné. Ford sa dopracoval nielen k vlastnému zvuku, ale aj pesničkovej tvorbe. Najväčšia hviezda festivalu je podľa dramaturga Petra Lipu jedinou z toho "čo sa sem doviezť dalo a čo by som chcel".
Je nepochybne dôležité, že máme pravidelný a veľký džezový festival. Domáci hudobníci i poslucháči tak majú aspoň nejakú možnosť konfrontácie so svetom. Na rozdiel od Prahy a Viedne nám však stále žalostne chýbajú pravidelné koncerty hviezd (a to nehovorím len o džeze!) počas celého roka. Prečo?
StoryEditor
Trojdňový abstinenčný prízrak džezu
Nič netušiaci náhodný návštevník Bratislavy v polovici októbra by ľahko mohol nadobudnúť prekvapujúci dojem, že džez tu patrí medzi masové žánre. Vtedy sa totiž celoročný pôst našich džezových fanúšikov snažia prerušiť populárne bratislavské "Džezáky". Vyhladované masy nadšencov tejto hudby z celého Slovenska okupujú Park kultúry a oddychu, aby dobrovoľne strávili vyčerpávajúci víkend plný hudby.