Film o pilotovi, ktorý pristátím na americkej rieke Hudson zachránil všetkých 155 ľudí na palube, mohol byť akčný, katastrofický, hysterický, heroický. Nič z toho našťastie neplatí. Napriek dokonalej rekonštrukcii dramatických scén je komorný a hlavne dobrý. V našich kinách je od štvrtka, recenzuje Mirka Spáčilová.
Mayday! Volaním o pomoc, preletom medzi mrakodrapmi a ohnivým nárazom, ktorý hrdinu vytrhne z desivého sna, začína snímka Sully. Efektne, hoci na efektoch nestojí. Kapitán Sullenberger zvaný Sully, ktorý dokázal poškodené lietadlo posadiť na hladinu ľadovej rieky uprostred New Yorku, je v civilnom podaní Toma Hanksa tatko so šedivými vlasmi, žiadny superman. Ale skôr než let sledujú tvorcovia jeho ponižujúcu dohru: vyšetrovanie pred odbornou komisiou. "To nebola nehoda, ale riadené pristátie," opakuje muž, ktorý sa cez noc premenil z národného hrdinu na obžalovaného. Pijete? Máte rodinné problémy? Prečo ste nepristáli na najbližšom letisku? Viete, čo hovorí počítačová simulácia? - Všetky komisie sveta sú zjavne na zabitie a sklon k spochybňovaniu je nielen typicky náš.
Pôdorys rozprávania tvoria dve verzie samoty obkľúčené médiami: žena s dcérami doma, muž kvôli sérii výsluchov v hoteli. Na rozdiel od rovnomennej knihy sa film vracia do hrdinovej minulosti len striedmo, od očarenia z prvého letu v práškovacom lietadle po prvý krízový okamih v stíhačke. Vlastne buduje komorne stíšenú, napriek tomu napínavú justičnú drámu.
Až postupne sa dej vráti do osudného dňa januára 2009, kedy mesto zvieral mráz a teplota vody v rieke sa držala tesne nad nulou. Avšak ani rekonštrukcia letu vrátane mikropríbehu cestujúcich neopúšťa triezvy tón bez lacného vydierania; aj potom, čo zrazu kŕdeľ vtákov poškodí oba motory, ovláda náladu nadľudská sebakontrola skúsenosti, zodpovednosti a profesionality, vrátane pokynov letušiek či pozemného dispečingu. Takmer reportážne poňatie snímke pripomenie snímka Let číslo 93, možný sled udalostí z lietadla uneseného teroristami. A súčasne dáva prežitkom ako v priamom prenose zabudnúť na sotva postrehnuteľnú trikovú výpomoc aj občasné slzotvorné motívy.
Riskantný pristávací manéver je nasnímaný výborne, z rôznych pohľadov: z okien stroja i okolitých domov, z vrtuľníka aj lode, ktorá ako prvá dorazila na pomoc. Rýchly zásah - prvý pasažieri boli vyslobodení do štyroch minút, celé osadenstvo lietadla sa evakuovalo za necelú polhodinku - sa nijako nevylučuje s panikou ľudí voliacich skok do ľadovej vody; zima z plátna vyložene dýcha. Aj povinný hold záchranárom sa nesie v racionálne profesijnom duchu. A finále pred tribunálom razí faktické argumenty, dokonca humor.
Hanks podobne ako v Kapitánovi Phillipsovi, takisto skutočnom prípadu lode prepadnutej somálskymi pirátmi, nesie črty antihrdinu, ktorý len robí svoju prácu. Silného partnera má v kopilotovi Aaronovi Eckhartovi. A Eastwood rozpráva nielen s prehľadom, ale aj bez niekdajších svojich sklonov k pátosu. Až na zbytočnú dávku domácich trablov sa zrodil čistý zážitok, ba miestami pôžitok.
Vyšetrovatelia, ktorí sa zaoberali prípadom núdzového pristátia lietadla sa však na nový film Clinta Eastwooda sťažujú. Nepáči sa im spôsob, akým ich oscarový režisér vo filme predstavil. "Nie sme KGB ani gestapo," sťažuje sa šéf vtedajšej komisie Robert Benzoni. Mohlo sa lietadlo vrátiť späť na letisko LaGuardia? Naozaj vypovedali službu obidva motory? Mohlo byť rozhodnutie kapitána Sullyho ovplyvnené inými faktormi? Kedy naposledy požil alkohol? Asi takto vyzerali otázky, na ktoré museli vyšetrovatelia nájsť odpoveď, aby mohli do budúcnosti prípadne zabrániť ďalším nehodám.
Verejnosť, rovnako ako piloti a ďalší ľudia z leteckého priemyslu, ktorí si film pozrú, ale teraz môžu podľa názoru vyšetrovateľov získať dojem, že sa vtedy snažili kapitána Chesleyho Sullenbergera, zvaného Sullyho, šikanovať a z celého nešťastia viniť. To ale podľa ich slov nie je pravda. "Tí páni boli už dávno národnými hrdinami," hovorí Benzoni o kapitánovi Sullym a jeho kopilotovi Jeffovi Skilesovi. "Nesnažili sme sa nikoho strápniť," dodáva. Clint Eastwood má ale iný názor. V jednom z propagačných videí k filmu vyhlásil, že sa vyšetrovacia komisia podľa jeho súdu snažila dotlačiť Sullyho k presvedčeniu, že nešťastie zavinil. Sám Sullenberger, ktorý na filme pracoval ako poradca, ale Eastwooda požiadal, aby z pôvodného scenára odstránil pôvodné mená vyšetrovateľov.