Činohra Slovenského národného divadla uviedla v sobotu v Štúdiu novej budovy SND premiéru pôvodnej slovenskej hry Petra Lomnického s názvom Strach. Režisérom inscenácie je David Jařab, ktorý je zároveň aj autorom scény, dramaturgom je Daniel Majling, kostýmy navrhla Sylvia Zimula Hanáková a scénickú hudbu skomponoval Jakub Kudláč. V jednotlivých postavách účinkujú Alexander Bárta, Emil Horváth, Dominika Kavaschová, Ján Koleník, František Kovár, Jana Oľhová a Richard Stanke.
Čo majú spoločné autonehoda pri Bratislave, zaseknutý výťah v nákupnom centre Eurovea, v ktorom uviazli štyria ľudia a rozvodnený Dunaj? Je to náhoda, sprisahanie alebo Boží trest? Hlavnou témou hry napísanej špeciálne na objednávku Slovenského národného divadla sú strach či paranoja ako základné dominanty životného pocitu dnešného človeka a konšpiračné teórie ako snaha o istý spôsob ich racionalizácie.Ako reakcia na to, čomu človek nerozumie, reakcia, ktorá stála pri zrode všetkých mýtov a náboženstiev. Konšpirácia ako reakcia rozumu vo svete bez Boha, bez obecných hodnôt. Konšpirácia ako produkt spoločenskej požiadavky, ktorá núti človeka mať na všetko názor, aj keď mu chýba vzdelanie.
Hra Petra Lomnického vznikla v rámci projektu, v ktorom zahraniční režiséri inscenujú vo svetovej premiére pôvodné slovenské hry. "Témou novej inscenácie je strach v rôznych podobách. Keď sme si prešli témy, ktorými žila nielen slovenská, ale aj svetová spoločnosť za posledné dva roky, tak spoločným menovateľom bol strach a veľké obavy. Strach z klimatických zmien, strach z toho, že sa Európa znova rozpadne a bude železná opona, že na Blízkom východe stúpa moc Islamského štátu, strach z migrácie. Keď sme zmapovali témy, ktoré plnili titulné stránky novín, prirodzene sme došli k tomu, že ich spoločným menovateľom je strach. Chceli sme tieto strachy nielen pomenovať v monológoch piatich ľudí, ktorý každý prežíva v živote nejakú inú formu strachu, ale chceli sme zobraziť aj to, čo sa stane, keď začne byť spoločnosť posadnutá strachom," povedal pre TASR po generálke dramaturg Daniel Majling.
"Chcel som načrtnúť nejaké paranoidné univerzum, svet plný strachu, mal som dve možnosti, urobiť z toho triler alebo kriminálku. V tom prípade by som mohol povedať príliš málo vecí. Preto som sa vydal opačnou cestou," doplnil pre TASR autor inscenácie Peter Lomnický.