Dojímavý Johnny Depp ako smutný Klobučník, zábavná Helena Bonham Carter v úlohe Srdcovej kráľovnej a zúfalý Čas čiže Sacha Baron Cohen. Tri opory filmu Alica v Krajine za zrkadlom, ktorý sa legende vzdialil, recenzuje Mirka Spáčilová pre idnes.cz.
Kto hľadá akúkoľvek slušnú snímku pre rodinu s deťmi, môže sa celkom slušne baviť. Ale komu ide o Alicu, ktorú napísal Lewis Carroll, bude žasnúť viac než samotná hrdinka v krajine zázrakov. Už prvý diel, ktorý režíroval Tim Burton, urobil z pôvodného dievčatka slečnu na vydaj. Novinka zachováva aj v réžii Jamesa Bobina burtonovský typ kúziel, ale knihou si scenáristka Linda Woolverton leda tak podložila stôl. Carrollova kniha sa drží hlavne pôdorysu šachovej hry, kdežto filmová verzia pošle Miu Wasikowsku v realite medzi pirátov či do blázinca, v rozprávke ju nechá cestovať naprieč časom, a kde v knihe dievča číta zo sna, vstupuje jej filmová sestra do sveta mužov ako nositeľka emancipácie.
Skrátka je to úplne iná historka, s legendou ju spájajú len kľúčové postavy, ktoré dostali povinnú výbavu disneyoviek, heslo "Rodina nadovšetko". Klobučník bez nej chradne - čo robí Depp nežne a bez pitvorenia, kráľovské sestry sa k nej vracajú, aj sama Alica objaví jej cenu. Na druhú stranu je možné pochopiť, prečo film buduje hlavnú zápletku na hre s časom. V podobe obrieho mechanizmu hodinových strojčekov poskytuje každej fantasy vďačné kulisy, trikovo zvládnuté a výtvarne fascinujúce, hoci tu nevykazujú tak osobitý dar poetickej fantázie, aký dostali od Martina Scorseseho vo filme Hugo a jeho veľký objav.
Presnú logiku vnútri bláznivej pocty nezmyslu si vychutnáva hlavne Depp s Cohenom, ostatné postavy sa správajú skôr ako v dobrodružnom seriáli, ku ktorému štruktúra rozprávania inklinuje. V seriáli solídne natočenom, ale bez rukopisu a bez záväzkov ku klasike: Alica ako akčná hrdinka šplhajúca v lanovom korábe dá jasne najavo, že si tvorcovia v Carrollovom svete robia, čo ich napadne. A finále, ktoré v pretekoch o čas necháva celú ríšu takpovediac skamenieť, je už čistou ukážkou víťazstva digitálnych efektov nad silou slova.
Scenáristka oboch dielov Alice napísala aj snímku Zloba - Kráľovná čiernej mágie, ktorej druhý diel tiež chystá. Podoba je naporúdzi: obe rozprávky sú vo svojom žánri ľahko nadpriemerné, avšak strihané podľa jednotnej šablóny. Platí teda, že divák túžiaci po pravej Alici, dievčatku putujúcom originálnou krajinou vlastnej predstavivosti, pôjde s hodnotením silne dole, aj keby jeho deti nad každou salvou z pirátskeho dela jasali.
Falcon
StoryEditor