Vo veku 84 rokov zomrel v piatok taliansky spisovateľ Umberto Eco. O jeho úmrtí informovali talianske médiá s odvolaním sa na spisovateľovu rodinu.
Eco sa preslávil hneď svojím prvým románom Meno ruže, podľa ktorého bol neskôr natočený slávny film so Seanom Connerym v hlavnej úlohe. Bol známy nielen ako spisovateľ, ale aj ako filozof a jazykovedec. Eco zomrel v piatok okolo 22:30 SEČ, oznámila rodina.
Provokatér, ktorý neznášal Berlusconiho
"Keď už si na parkete, musíš tancovať," vravel človek, ktorý posledné desaťročia hýbal nielen talianskou, ale aj svetovou literatúrou. Eco bol známy tým, že z pozície úspešného akademika rád otváral rôzne tabu. Napríklad, keď porovnal Hitlera s Berlusconim, ktorého otvorene neznášal.
Aj jeho predposledný román, Pražský cintorín, ktorý vyšiel v roku 2010, sa kontroverzii nevyhýba. V kombinácii fikcie a literatúry faktu, spájajúcej rôzne významné osobnosti konca 19. storočia sa venuje postave antisemitu Simona Simoniniho.
Ten spíše pamflet nazvaný Protokol sionských mudrcov, objasňujúci vôľu Židov pomocou peňažných a informačných tokov ovládnuť svet.
Pracovitý Talian
"Veľký ECOlóg, vymýšľač a fabulátor. Notorický čitateľ a prenikavý vedec. Keď sa tá suma znalostí a poznatkov už nedala v ňom udržať, vybuchlo to vo forme ecovskej erupcie." Takto ho dávnejšie opísal pre HN spisovateľ Daniel Hevier.
Eco vyštudoval stredovekú literatúru a filozofiu, dlhé roky pracoval ako novinár a esejista a od roku 1971 aj ako profesor semiotiky na Bolonskej univerzite. Vždy mal blízko k avantgardistom a postmodernistom, s ktorými existoval vo voľnej sieti umelcov nazývanej skupina 63.
Po svadbe s nemeckou profesorkou umenia Renatou Ramge sa naplno začal venovať akademickej činnosti, občasne prispieval do novín alebo sa vyjadroval k spoločenským či odborným témam ("Základnou povinnosťou intelektuálov, ak ich nie je treba, je byť ticho."). Slávnym a stal až v zrelom veku.
Z akademika hviezdou
Svoj prvý román vydáva takmer 50-ročný, Meno ruže sa však okamžite stáva bestsellerom (pôvodný zámer vydavateľa predať aspoň 30-tisíc kusov vyzerá pri doterajších deviatich miliónoch predaných kópii naozaj úsmevne), čo Eca motivuje načas sa venovať beletrii.
Prekvapil ho najmä úspech za hranicami Európy: "Keď som v New Yorku stretol vydavateľku Helen Wolfovú, povedala mi: Tá kniha sa mi páči, no v krajine, kde nikto nepozná gotické katedrály, si môžeme dovoliť vydať ju v náklade tritisíc kusov. Súhlasil som a napokon z toho bol milión a pol, či dva milióny."
Jeho kariére tiež nepochybne pomohlo kvalitné filmové spracovanie Mena ruže z roku 1986, ktoré režíroval Jean-Jacques Annaud a v hlavnej úlohe zažiaril Sean Connery. Osem rokov po vydaní svojej prvotiny si status uznávaného akademika schopného písať kvalitnú prózu upevňuje vydaním Foucaultovho kyvadla a síce kvalitnými, ale už menej ospevovanými tromi ďalšími románmi.
Posledné dielo
Už koncom budúceho týždňa vyjde jeho posledné dielo. Oznámila to dnes agentúra APA s odvolaním sa na jeho nezávislé vydavateľstvo La nave di Teseo (Théseova loď), ktoré založil iba pred niekoľkými mesiacmi spolu s vydavateľkou Elisabettou Sgarbiovou. Esej s názvom Pape Satan Aleppe - Cronache di una societa liquida (Pape Satan Aleppe - Kronika tekutej spoločnosti) sa podľa Sgarbiovej zaoberá aktuálnymi témami a po korekcii samotným autorom je pripravená na vydanie. Pôvodný termín vydania bol máj tohto roka.
Eco sa rozhodol založiť vlastné vydavateľstvo po tom, ako nakladateľstvo Mondadori, vlastnené rodinou expremiéra Silvia Berlusconiho, vlani v októbri pohltilo deväť vydavateľstiev konkurenčného mediálneho koncernu RCS Mediagroup, napríklad Adelphi, Bompiani a Rizzoli. Sgarbiová po tejto fúzii odišla z čela vydavateľstva Bompiani. Prevzaté vydavateľstvá opustilo aj niekoľko známych autorov, ktorí sa pridali k Sgarbiovej. Medzi nimi boli okrem Eca aj Susanna Tamarová, Sandro Veronesi, Hanif Kureishi či Michael Cunningham. La nave di Teseo má v pláne vydať tento rok 50 titulov.
Pred prevzatím konkurenčných vydavateľských domov zverejnil Eco otvorený list podpísaný ďalšími autormi, v ktorom varuje pred monopolom nakladateľstva Mondadori v knižnom sektore v Taliansku. Takýto kolos by mal podľa neho obrovskú moc nad autormi a kníhkupcami, malé vydavateľstvá by dohnal k zániku a udeľovanie literárnych cien by sa stalo "smiešne predvídateľné".