Prvú polhodinu filmu vynechať a poslednú si vychutnať spolu s deťmi. Tak znie návod pre návštevníkov kín, ktorých už od štvrtka láka film a rovnomenný komiksový hrdina Ant-Man. Patrí k zakladajúcim členom Avengers, komiksovej partie superhrdinov značky Marvel zachraňujúcich svet, a na rozdiel od pavúčích schopností Spider-Mana vie mravčí muž Ant-Man zmenšovať svoje rozmery na úroveň hmyzu (aj viac). To len pre poriadok – fanúšikovia totiž poznajú celú históriu Ant-Mana od roku 1962, keď sa prvýkrát zjavil v komiksovom zošite, ostatní ju zistia z otravného úvodu plného vysvetliviek, v ktorom ani 3D nemá nič na práci, píše Mirka Spáčilová z MF Dnes.
Pozdrav pre Avengers
V úvode situovanom do roku 1989 je navyše Michael Douglas v úlohe strojcu zázračnej látky umelo „omladený“ do podoby digitálneho manekýna. Než jeho vedec vo výslužbe preberie možné vojenské zneužitie objavu a získa pomocníka, ktorý sa po rozvode a návrate z väzenia plačlivo snaží priblížiť k svojej dcérke, plytvá Ant-Man slovami i výjavmi, až sa zacnie po Vynáleze skazy. Našťastie s okamihom, keď si hrdina v podaní Paula Rudda oblečie „zmenšovací“ úbor Ant-Mana a vojde do hmyzej ríše, nastúpi nielen triková hravosť: piadičloviečik, ohrozený obyčajnou sprchou, gramofónovou platňou alebo vysávačom, posúva žáner k akčnej komédii. Čiastočne tomu pomáhajú jednak drobné odkazy na Avengers, jednak partička spriatelených zlodejíčkov, v ktorej slnečnú pohodu šíri predovšetkým Michael Pena.
Všeobecne platí, že „mravčie“ pasáže od výcviku cez plavbu na hmyzom koberci až k bondovsky prepracovaným lupičským akciám dodávajú snímke spád, vtip a krídla, zatiaľ čo čisto herecká situácia sa brodí v slzách, poučkách a traumách minulosti vrátane vojny v Afganistane. Ešteže ich na ceste do finále postupne ubúda.
Aj kúzelná mašinka
Skutočnosť, že sa kľúčová bitka odohráva v izbičke sladkého dievčatka, umožnila zapojiť do série gagov kúzelnú mašinku vrátane vláčika gúľajúceho očami. Princíp celého divadla, teda nekonečná premena veľkého na malé a naopak v rýchlom slede, tak dostáva rozprávkový nádych na pomedzí Gulliverových ciest a Toy Story – Príbehu hračiek, ktorý rozhodne oživuje plátno lepšie ako herci. Paul Rudd zostal vo výrazovej polohe svojich chlapíkov z romantických komédií a Evangeline Lilly zase v pôvodnej šarži modelky.
Päť percent z hodnotenia spadá na vrub dobrej viere, že v 2D s titulkami pričaruje aspoň Douglasov hlas kus kúzla navyše. Ale najmä faktu, že na rozdiel od iných komiksov o spasiteľoch všehomíra sa Ant-Man nebojí zveličenia. Istá detinskosť sa totiž v danom žánri odpúšťa s oveľa ľahším srdcom než smrtiaca vážnosť.
StoryEditor