Na Slovensku nenájdete veľa miest, ktoré by po ňom nemali pomenovanú ulicu. Nenájdete azda ani jediného Slováka, ktorý by jeho meno nepoznal. Vidíme ho v knihách, učebniciach, na známkach a čoraz častejšie aj na pútačoch, plagátoch, tričkách a v reklamách. Ľudovít Štúr už nie je „len“ národným buditeľom, politikom, spisovateľom, historikom a jazykovedcom, ktorým bol v 19. storočí. Jeho meno a tvár sú značkou, ktorú majú Slováci radi.
Pozitívny príklad
Každý Slovák si azda čo-to zo základnej školy o Ľudovítovi Štúrovi pamätá, ako sa však jeho kritický pohľad ponad hustú bradu dostal do našich ulíc a reklám? „Štúr je ideálny: veľmi známy, časovo nie veľmi vzdialený a sú s ním spájané iba pozitívne činy. V neposlednom rade má však vynikajúce priezvisko. Krátke,“ hovorí Ivan Dvoran z reklamnej agentúry This Is Locco a dodáva, že Štúr je národný hrdina, každý ho pozná, a to už je len krôčik k jeho použitiu v marketingu. Význam jazykovedca zvýrazňuje aj jeho jedinečnosť v slovenskej minulosti, no jeho krása nie je ukrytá len vnútri. „Štúr je podľa väčšiny Slovákov najvýznamnejšia osobnosť našich dejín. Okrem jeho prínosu za svoju popularitu vďačí aj svojmu fyzickému vzhľadu, ktorý má v dnešnom vyjadrení swag, teda štýl, a je nezameniteľný. A, samozrejme, je tu jeho brada. Okolo brady je boom a tá jeho je unikát,“ myslí si Adam Znášik z Komplot Advertising.
Popularite Štúra ako značky čiastočne pomohla aj obľuba retro štýlu (koniec koncov, žil v 19. storočí, to predsa už musí byť retro) a hipsteri. „Hipsterská móda ,čo je retro, to je dobré‘ ho umožnila spájať aj s nesúvisiacimi značkami a produktmi. Marketing by mal odrážať dianie v spoločnosti a ísť s módou, v lepšom prípade byť o krok vpredu. Teraz bola silná vlna hipsterov a retra, takže reklama ju nasledovala,“ dodáva Dvoran. Podľa prezidenta Klubu reklamných agentúr Róberta Slováka, Štúr nie je v reklame novinkou. „Je jasné, že Štúr je retro, ale neprišiel len s hipstermi. Jeho texty sme použili v reklame už asi pred desiatimi rokmi a malo to úspech. V posledných rokoch mu však výrazne pomohol Martin Bajaník, autor konceptu kaviarní Shtoor (dnes pod značkou Štúr, pozn. red.), ktoré ho asi trochu ,zhipsterčili‘.“
Prečítajte si aj:
Melancholik, čo pracoval na svojom mýte. Ľudovít Štúr
„Štúra skutočne chápu až komunisti“
Kaviarne, filmy, tričká
Bratislava pozná už niekoľko kaviarní Štúr, Žilina má svoj Štúrbaks, tričká so známou tvárou vidíme v e-shopoch, Štúr sa už dostal aj na strieborné plátno. Jozef Šimko zo žilinského Štúrbaksu vysvetľuje svoj záujem o slovenského dejateľa ako malú recesiu spojenú s niečím domácim. „Na Slovensku nemáme Starbucks, tak sme si povedali, že to z recesie trochu poslovenčíme. A okrem toho, nachádzame sa na Štúrovej ulici.“ Šimko dodáva, že má pocit, že ľudia na Štúra reagujú pozitívne najmä preto, že sú hrdí na svoju vlasť. Záujem pociťuje aj majiteľ obchodu Valach Miroslav Endel, ktorý v rámci tradičných slovenských a českých výrobkov ponúka aj „štúrovské“ tričká. „Záujem o tričká vidíme. Najmä v poslednom období sa to zvyšuje. Štúr je podľa mňa trendom zrejme hlavne preto, lebo sa s ním začala stotožňovať hipsterská komunita. Má zaujímavý výzor a, samozrejme, je to inšpiratívny človek.“
Okrem dokumentov a filmov o jeho živote sa zakladateľ slovenského jazyka nedávno objavil aj v úspešnom slovenskom počine režiséra Jonáša Karáska Kandidát, kde ho „použili“ v rámci predvolebnej propagandy. „V politickej propagande sa opakovane odvoláva na pozitívne odkazy minulosti, Štúr je pre Slovákov ten najpozitívnejší, preto pre nás nebolo inej voľby, iná postava z minulosti by ho vo filme ani nemohla zastúpiť,“ konštatuje Karásek.
In, out, in, out...
Úspech využívania Štúra v marketingu je v súčasnosti nepopierateľný. Nič však nie je trendom večne. „K najväčším osobnostiam sa budeme vždy cyklicky vracať. Takže ošiaľ možno na chvíľu opadne, ale určite sa znovu vráti,“ predpokladá Znášik a dodáva, že podobný úspech v marketingu by zo slovenských osobností mohol mať azda len Jánošík alebo Štefánik. Róbert Slovák vidí v Štúrovi aj vzor pre ľudí. „Ja si myslím, že v rôznych obmenách to môže vydržať, veď veľa ďalších osobností nemáme a zdá sa, že je tu veľká skupina ľudí, ktorá nejaké vzory z histórie potrebuje. A chvalabohu, ak je to Štúr, a nie napríklad Tiso.“ Podľa Slováka by však Jánošík či Štefánik nemali rovnaký efekt. „Jánošík je podľa mňa už nudný, Štefánik príliš vážny, štúrovci sú tak akurát. Takže úspech by mohli mať možno aj ďalší z jeho ,partie‘.“
Minirozhovor:
Ján Krekáň z Štúr Café: Každé jeho zobrazenie pripomína naše podniky
Akú rolu v úspechu podnikov Štúr Café hrá samotné meno?
Značka tomu imidžu pomáha. Keď sme pred piatimi rokmi otvárali prvú kaviareň na Štúrovej, v tom čase to bol na Slovensku unikátny koncept, niečo medzi bistrom a kaviarňou. Sortiment bol postavený na domácej výrobe. Tomu konceptu sa nedá úspech uprieť, ale aj samotná značka to posilnila. Sortimentom sme sa vo viacerých prípadoch nechali inšpirovať v zahraničí, značkou nie, to bol autentický nápad.
Štúra ste teda využili na prepojenie ulice, významnej osobnosti i symbolu „domáckosti“?
Presne tak. A ten punc slovenskosti, cez jeho vizuál aj používanie štúrovčiny, sa ukázal ako dobré marketingové spojenie. Nedá sa však povedať, že len samotný Štúr by bol automaticky pritiahol záujem zákazníkov.
Ako na postavu Štúra reagujú zahraniční zákazníci? Nepýtajú sa, kto to je?
Zahraniční návštevníci tomu pozornosť príliš nevenujú. Napriek tomu sme sa snažili aj anglický preklad jedálneho lístka posunúť archaickejšie, ale myslím si, že zahraniční hostia toho Štúra príliš nevnímajú. Ak ho navštívia s niekým domácim, vysvetlí im to on. Skôr si však myslím, že ich zaujme samotný sortiment.
V súčasnosti vzniká už tak trochu „štúrmánia“. Ako sa na to pozeráte?
Teší nás to, každé zobrazenie Štúra trochu vytvára asociáciu s našimi kaviarňami, ale teší nás to i preto, lebo je svojím spôsobom inšpiratívny, je to zaujímavá osobnosť aj dnes a bola už trochu zapadnutá v minulosti. Ako keby to už z 19. storočia neboli ľudia, ale len nejaké symboly. Možno je zaujímavé i to, že imidž bradatého muža je dnes zaujímavý aj v rámci hipsterskej komunity, aj to tomu trochu pomáha. A my tú značku berieme aj s láskavým humorom. Nie s iróniou, ale ani nie s nejakou pietou, a to mám rád, to sa mi na tom páči. Lebo i takouto formou sa ľudia začnú zamýšľať nad tým, kto to bol, čo urobil pre Slovensko.
Myslíte si, že takéto marketingové využitie Štúra zvyšuje záujem tiež o neho ako historickú postavu?
Som si istý, že využitie Štúra ako značky vzbudzuje záujem aj o neho ako historickú postavu. V poslednom čase bolo viac akcií, vznikli hry a filmy, takže určite si myslím, že to pomáha. Ten symbol ožíva.
Má tento trend potenciál vydržať?
Bude kulminovať tento rok a asi to bude trochu utíchať, ale v kultúre to ostane. Teraz na neho svieti viac reflektorov a každý o ňom píše, ale myslím si, že už sa etabloval do kultúry.
Ktorá iná postava slovenskej histórie by mohla mať podobný úspech?
Ja si myslím, že Štefánik, hlbšie do histórie by to už bolo komplikované. Štúr je síce prepojený so Slovenskom a slovenčinou, ale zároveň má aj trochu medzinárodný rozmer a týchto osobností je málo, ale Štefánik je jedna z nich.