Jeho meno možno neznie na prvé počutie povedome. Ale s jeho prácou je to iné. Na svojom konte má svetové hity Jamesa Blunta, Miley Cyrus či Adele. A aktuálne pracuje so Slovákom. Britský muzikant Sacha Skarbek v rozhovore s Honzom Vedralom z MF Dnes.
Do Prahy ste prilšli na pozvanie slovenského speváka Petra Aristoneho, s ktorým práve chystáte spoločné pesničky.
Petra som spoznal v jednom maličkom londýnskom klube, vlastne skôr reštaurácii, kam som prišiel na koncert. A on bol skvelý, nemal ani mikrofón a celé to pôsobilo, ako keby hral v obývačke. Zoznámili sme sa a skúsili spolu písať skladby. V septembri by malo byť vonku prvé EP.
Písali ste skladby už aj s Adele či Jamesom Bluntom. Ako sa človek vlastne stane úspešným skladateľom hviezd?
Najskôr som hral klasiku na klavíri, potom mi učaroval džez, stretol som sa s jedným saxofonistom a ten sa ma opýtal, či si nechcem prísť zadžemovať do Londýna. Tak som sa ocitol na pódiu s kapelou zloženou z muzikantov z Brand New Heavies a Jamiroquai. A zrazu som sa živil ako štúdiový hráč a v rámci toho skladal a ponúkal svoje veci.
Sacha Skarbek prerazil už v roku 2002. Snímka: Brainzone
Kedy prišiel prvý úspech?
Prvé číslo jedna v hitparáde som mal v roku 2002, keď som napísal jednu veľmi popovú vec pre speváčku, ktorá si hovorila Samantha Mumba. Pamätám si, ako som si vravel: tak a je to. Teraz sa mi rozdrnčia telefóny a budem na roztrhanie. Lenže nezavolal nikto. Dovtedy, kým som nestretol Jamesa Blunta.
A napísal s ním jeho najväčší hit You´re Beautiful.
Vtedy bol stále v armáde, ale chcel odísť a stať sa profesionálnym spevákom. Spoznali sme sa cez jeho spolužiaka. Jeho hlas mi pravdupovediac pripadá trochu otravný, ale v dobrom dávkovaní jedinečný. Ku skladaniu navyše pristupuje čestne. To som zistil, keď sme spolu začali intenzívne pracovať.
A tá pesnička samotná?
James za mnou prišiel do Los Angeles, kde som vtedy pracoval, priniesol názov, podstatné časti sloh a refrénu. Sadli sme si na to a o tri hodiny sme to mali hotové. A hovorili si, že je to síce fajn pesnička, ale nečakali, že sa o dva roky neskôr presadí po celom svete.
Ako vlastne pracujete?
Nikomu nič nediktujem. Mojou úlohou je dostať z umelcov, čo už v nich je. Ľudia ako Adele alebo Jason Mraz majú silnú identitu, ale občas problém sa vyjadriť. Niet sa čo čudovať. Niekedy sa poznáme iba desať minút a kvôli pesničke mi hovoria veci, ktoré by neprezradili najlepšiemu priateľovi.
Myslíte niečo konkrétne?
Napríklad Miley Cyrus, nikdy predtým som ju nevidel a do štúdia prišla celá rozrušená. Cez víkend totiž mala mať svadbu, ale zrušila ju, pretože zistila, že jej snúbenec nie je ten pravý. Bola neuveriteľne emocionálna. Dali sme si kávu, ja som ju utešoval, objímal, pretože sa rozplakala. A z toho rozhovoru vzišiel skoro celý text k piesni Wrecking Ball. Empatia sa vyplatila.
Práve u Miley Cyrus by človek neočakával príbeh, ale že jednoducho len vyrábate pop.
Iste existujú dobre vykonštruované pesničky so silnými refrénmi, ale práve Wrecking Ball je podľa mňa predovšetkým prežitá emocionálna balada, ktorá má v sebe úprimnosť. A, našťastie, je to aj vydarená popová pesnička. Prečo si myslíte, že je napríklad Adele taká úspešná?
No to mi skôr povedzte vy.
Pretože rozpráva o tom, čo sa nás všetkých týka a čo prežívame. A pretože má úžasný hlas. Alebo si vezmite Sama Smitha. Spieva Stay With Me, zostaň so mnou. To už bolo predsa v populárnej hudbe povedané toľkokrát, ale on to dokáže povedať tak úprimne, že sa vás to ako poslucháča dotkne.