StoryEditor

Kultúra pre digitálnu generáciu

24.02.2003, 23:00
Veriť prvému pohľadu sa nie vždy oplatí. V prípade tohto článku sa ošúchaná fráza vzťahuje hneď na jeho titulok. "Festival festivalov" však skutočne existuje, a to dokonca rovno na Slovensku.
Národ nových médií?
Na prvý pohľad by sa zdalo aj to, že u nás nie je nič trúfalejšie ako organizovanie festivalu nových médií. V penetrácii internetu a moderných technológií do každodenného života ďaleko zaostávame za európskym štandardom. Pritom práve to sú médiá, o ktorých je reč. Čo však nebolo, môže byť.
Digitálne médiá vytvárajú vlastnú špecifickú kultúru, ktorá sa stáva hlavným bodom programu veľkolepých prehliadok súčasného umenia po celom svete. Za všetky stačí spomenúť festivaly Ars electronica v rakúskom Linci, berlínsky Transmediale či holandský Impakt. V snahe nadviazať kontakt so svetom sa približne pred pol druha rokom rozhodlo niekoľko nezávislých slovenských aktivistov a organizácií urobiť spoločnú prehliadku nového umenia. Jej cieľom bolo predstaviť a spropagovať nové formy kreativity, ktoré sa objavili v súvislosti s evolúciou digitálnej techniky. Projekt dostal trochu ironický názov New Media Nation a vďaka veľkorysej podpore grantového programu Európskej únie prebiehal niekoľko mesiacov. Hlavným koordinátorom sa stala bratislavská galéria a klub Buryzone.
Festival festivalov
Hŕstka nadšencov dokázala pripraviť skutočne atraktívny program. Popri renomovaných zahraničných tvorcoch a teoretikoch digitálneho umenia dostala šancu prezentovať svoju tvorbu aj malá komunita našich digitálnych umelcov. Dizajnéri, internetoví aktivisti, filmári, hudobníci, fotografi a ďalší umelci, využívajúci moderné digitálne technológie a internet, sa postupne predstavili v Bratislave.
Autorka projektu Mária Rišková sa netajila tým, že ambíciou organizátorov bolo osloviť čo najširšie publikum. Celkový program tvorilo šesť samostatných akcií a v rámci každej z nich sa okrem konkrétnych ukážok digitálneho umenia konal aj workshop. Všetci záujemcovia si tak v praxi mohli vyskúšať možnosti práce s digitálnym filmom, animáciou, so zvukom, či nahliadnuť do zákulisia sveta robotov. Na Slovensko prvýkrát prišlo napríklad americké duo Tape Beatles, jedna z kľúčových postáv siete internetových rádií Adam Hyde z Nového Zélandu, fínsky webdizajnér Juha Huuskonnen alebo prezidentka spoločnosti elektronického umenia Nina Czegledy z Kanady. Podrobnosti o programe i účinkujúcich nájdete na internetovej stránke projektu (http://www.nmn.sk).
New Media Nation sa začal veľkoryso koncipovaným festivalom s názvom Multiplace (http://www.multiplace.sk), pokračoval priebežnými prezentáciami v priestoroch klubu Buryzone a tento víkend vyvrcholil odbornou konferenciou o digitálnom prostredí. Počas troch dní sa v Bratislave stretli organizátori najvýznamnejších festivalov z celého sveta, aby diskutovali na témy Nové médiá v kontexte verejných priestranstiev, interaktívne umenie a aktivizmus verzus nové médiá.
Na periférii záujmu zo strany štátu či veľkých nadnárodných spoločností (nie však verejnosti) sa tak symbolicky uzavrela dôležitá akcia, ktorá mala iniciovať záujem domácej verejnosti o nové formy umenia. Bola v pravom zmysle "festivalom festivalov". Tomu, že nezostane len pri jednorazovej záležitosti, nasvedčuje fakt, že organizátori už v máji tohto roka plánujú druhý ročník festivalu Multiplace. Národ nových médií je u nás zatiaľ v menšine, ale expanduje.
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. september 2024 06:48