Sezóna filmových cien sa začala. Zlaté glóbusy majú svojich víťazov a tým najväčším sa stala nenápadná dráma o dospievaní chlapca. Na snímku, ktorá premenila tri z piatich nominácií, sa pozerá publicista Radovan Holub.
Je to mimoriadny film, ktorý si na nič nehrá. Film bez supermanov a výbuchov, zvukov a krvi. Už československá nová vlna nás učila, že život sa väčšinou neskladá z prevratných udalostí, ale z malých dejov, prekvapivo a z vôle času pospájaných k sebe. A ak ich film vie zachytiť, je to pozitívum. Presne toto chcel režisér Richard Linklater dosiahnuť svojím filmom Chlapčenstvo. Najlepšiu drámu tohtoročných Zlatých glóbusov je možné chápať ako predzvesť oscarových bojov, do ktorých čoraz viac zasahujú nemainstreamové filmy. Mainstream sa svojím spôsobom vyčerpal, ničí ho opakovanie tém aj audiovizuálne pirátstvo.
Chlapčenstvo bolo prvýkrát uvedené pred rokom na Berlinale. A zapôsobilo na prítomné ako objav živej vody. Mladučký a neskúsený Ellar Coltrane ako Mason pred našimi očami postupne vyrastá z dieťaťa na mladíka. Nič viac, nič menej. Okolo plynie čas, hrdinovi trochu utekajú súvislosti, sú ukázané rodinné krízy a chlapcova „neokázalá“ snaha obstáť pred životom. Už v Berlíne bolo vidieť, že film o dospievaní jedného obyčajného chalana vzbudil a bude budiť silné reakcie. V Karlových Varoch patrilo Chlapčenstvo prekvapivo medzi najobľúbenejšie filmy publika. S necelými piatimi tisíckami platiacich divákov na Slovensku síce teraz nepatrí medzi domáce hity ako je trilógia Hobit alebo ako boli filmy Kandidát, 38 alebo Láska na vlásku, ale jeho obľuba je u publika pomerne vysoká. Návštevnosť pod Tatrami svedčí o tom, že film priťahuje nielen alternatívne publikum, ale aj malú časť publika mainstreamového.
Prečítajte si aj:
Predzvesť Oscarov. Zlatým glóbusom dominovala dráma o chlapcovi
Móda na Zlatých glóbusoch: rozparky, výstrihy a červená
V snímke si s chuťou zahrali známi herci ako Patricia Arquette (najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe) a Ethan Hawke a hrá tu dokonca aj režisérova dcéra Lorelei Linklater. Zmes veľkých a malých hercov je ďalšou špecialitou snímky a pre publikum je, zdá sa, príťažlivá. Režisér na filme pracoval dvanásť rokov, hrdinovia starli spolu s filmom, nebolo ich treba nijako opisovať, ako je vo filmoch o starnutí obvyklé. A to, čo publikum ocenilo tiež, je poctivá ručná práca. Tej je dnes čoraz menej.
A ešte jedna vec je mne osobne na filme sympatická. Filmy dnes starnú rýchlejšie než notebooky. Ak sa stane, že život filmu sa predĺži, ako sa stalo snímke Chlapčenstvo vďaka Berlinale, Karlovým Varom alebo Zlatým glóbusom, je to dobre. Film je predovšetkým svedectvom o svete a o živote. Jeho zmysel je ukázať v prekvapivých súvislostiach svet náš každodenný. A práve toto sa filmu bez debaty podarilo.
Radovan Holub, programový spolupracovník MFF Bratislava