StoryEditor

Prečo mladí ľudia opúšťajú túto krajinu? Pýta sa SND v hre s Robom Rothom

25.01.2015, 23:00
Autor:
tasrtasr

Činohra Slovenského národného divadla v Bratislave má za sebou premiérový víkend. Ako novinku uviedli inscenáciu Mojmír II. alebo Súmrak ríše v originálnom režijnom spracovaní Rastislava Balleka. Komorná hra, ktorú pre našu prvú scénu napísal Viliam Klimáček, je postavená na konflikte dvoch výrazných osobností Veľkej Moravy - Rastislava a Svätopluka. Spor spočíva v nezmieriteľnosti dvoch koncepcií národného bytia - idealistickej, ktorá stavia na dominantnej úlohe Ducha a Slova, a pragmatickej, ktorá tvrdí, že ríša nestojí na veľkých ideách, ale silných mužoch, teda politikoch či vojakoch. Tí nesnívajú, ale konajú "užitočné" činy, neskúmajú ich mravnú podstatu, ale uprednostňujú momentálny prospech pre spoločenstvo (i osobnú moc).




Klimáčka pri písaní hry však nezaujímalo len odveké váhanie - či sa prikloniť k Západu alebo Východu, či byť v politike pragmatikom alebo idealistom, ako bol Svätopluk s Rastislavom. Prostredníctvom Svätoplukovho syna Mojmíra II., ktorého odkaz otca až tak veľmi neberie, "radšej by cestoval po svete, hovoril cudzím jazykom", prenáša históriu do súčasnosti. "Prečo mladí ľudia odchádzajú, opúšťajú túto krajinu, aký majú problém, prečo nie je pre nich dostatočne dobrým domov, kde sa môžu realizovať?" pýta sa autor. Práve tieto aktuálne slovenské otázky zvečnil v postave Mojmíra II., ktorý fiktívne odchádza do Londýna. Hra je tiež poctou starým textom a dramatikom, ktorí sa venovali téme Veľkomoravskej ríše.

Autor cituje Ivana Stodolu, dobovú osvietenskú poéziu venovanú Cyrilovi a Metodovi a nechýbajú fragmenty Kráľa Leara v preklade Ľubomíra Feldeka. "Pretože Shakespeare v Learovi zobrazil kráľa, ktorý prichádza o zdravý rozum, to je v mojom podaní Svätopluk," doplnil Viliam Klimáček.


Mojmír II. alebo Súmrak ríše hrá aj herec Robo Roth. Snímka: Milo Fabian

Jeho Mojmír II., v podaní Daniela Fischera, hovorí súčasným moderným jazykom. Podstatná časť záverečného monológu Svätoplukovho syna je postavená na otázkach. "Na tejto inscenácii je dobré, že ponúka veľa otázok, nesnaží sa dávať odpovede, necháva na divákovi, aby si odpovedal sám," poznamenal Daniel Fischer. Za jednu z najvzrušujúcejších častí inscenácie herec označil scénu, keď Metod vstáva z hrobu a odchádza: "Napriek tomu, že som od nej dosť odizolovaný a robím niečo úplne iné - tancujem v Londýne, príde mi dosť mrazivá. Mám zvláštne pocity pri tej burácajúcej muzike. Neznie žiadny text, je to zvláštny nápor na zmysly diváka, vizuálny aj zvukový."

Svätopluka stvárnil Emil Horváth. Robert Roth hrá jeho strýka Rastislava. Mladá talentovaná herečka Dominika Kavaschová sa divákom predstaví ako Runa, pohanská bohyňa mnohých tvárí. Herci sú odetí v kostýmoch Kataríny Holkovej, scénu navrhol Juraj Poliak, pod hudbu sa podpísal skladateľ a herec Andrej Kalinka. V predstavení vystupuje aj bábka (Metod) vedená hosťujúcim bábkohercom Ivanom Martinkom.

01 - Modified: 2007-02-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Svetové akciové trhy
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 02:29