"Išli sme na film o inceste a o gayoch, ale z jedného obscénneho filmu sme nakoniec utiekli," hodnotila v parku za hlavným stanom festivalu - hotelom Thermal skupina dvadsaťročných divákov festivalové filmy. Táto veta vystihuje niečo z podstaty festivalu. Zvedaví diváci sú schopní prekúsnuť všeličo a sú dokonca ochotní denne platiť tisíc českých korún za ubytovanie, jedlo a lístky do kina.
Príbeh troch handicapovaných kamarátov, ktorí sa vydajú do bezbariérového nevestinca v belgickom filme Hasta la vista, sa stal podľa diváckeho hlasovania vôbec najobľúbenejším filmom festivalu. Nebol ani v jednej z festivalových súťaží, ale v programovej sekcii Desať európskych režisérov očami Variety. Jeho hrdinami sú vozíčkar, jeden mladík s nevyliečiteľným typom rakoviny, ktorý sa domnieva, že sex mu môže pomôcť, a jeden slepý tučný čeľadník. To, že tento film predstihol podľa mienky divákov hviezdne hity s Helen Mirren a Susan Sarandon, je celkom dôležité zistenie. Diváci ale nie sú ochotní, ako je vidieť, chodiť na príliš "choré" filmy. Ich tolerancia k anomáliám má svoje medze. Vozičkári im nevadia, ale obludné typy sexu áno.
Vozičkári sa tento rok stali skutočne bežnou kulisou festivalu. Jednak The Tap Tap Orchestra Jedličkovho ústavu skvele hral pri jednej z najväčších festivalových recepcií, jednak vozičkári boli usilovnými návštevníkmi festivalových kín.
Delegácia filmu Polski film.
Starí ľudia v centre pozornosti
V súťaži, aspoň opticky, dominoval český, respektíve česko-poľský Polski Film, ktorý na festivale vzbudil obrovské očakávania. Film Marka Najbrta je neprehľadná improvizácie o tom, ako štvorica českých hercov (Pavel Liška, Tomáš Matonoha, Josef Polášek a Marek Daniel) plánujú obšťastniť divákov pásmom radostných scénok z hereckého prostredia. Teda filmom o sebe. Na film nie je však dosť peňazí, takže sa český režisér (hrá ho Jan Budař) rozhodne pre koprodukciu s Poľskom. "Nakrúcame európsky film," hlási hrdo Budař. Koprodukcia sa však rozpadne, herci utečú späť do Česka a nakoniec musia vracať Poliakom peniaze, ktoré nemajú.
Celkovo je Polski Film oslava českej neschopnosti urobiť čokoľvek veľké, čokoľvek, čo presahuje naše hranice. Je to paradoxne smutná óda na českú malosť a zároveň odpoveď na to, prečo toľko iných českých filmov je tematicky o ničom. Filmový štáb si chce jednoducho užiť za peniaze daňových poplatníkov. Trochu smutné zistenie, že náš film si môže robiť žarty z tých, ktorí filmy platia. Zatiaľ čo na západ od nás sa úspešne robia šesťstranné európske koprodukcie, my si robíme srandu z toho, že nie sme schopní dohodnúť sa ani s Poliakmi.
K výrazným filmom súťaže patril poľský film Zabiť bobra o mužovi, ktorý sa zblázni vo vojne v Afganistane a vracia sa do Poľska vraždiť alebo španielsky snímok Ukameňovanie svätého Štefana s legendou francúzskej kinematografie Lou Castelom. Ten tu hrá starého človeka, ktorý žije v byte svojej dcéry. Dcéra ho chce dostať preč do domova pre seniorov. Muž má na stene bytu EKG svojej zosnulej ženy. "EKG je to najvnútornejšie, čo máme," podotkol vo Varoch režisér filmu Pere Vila. Jeho inšpiráciou boli články v tlači a jeho osobné skúsenosti. Je zaujímavé, že filmov o bezvýchodiskovosti starnutia bolo v tohtoročných Karlových Varoch viac - okrem Ukameňovania svätého Štefana tiež Láska od Michaela Hanekeho (víťazný film z Cannes) alebo Vrásky, skvelý španielsky animovaný film o bankárovi, ktorého postihne na konci kariéry Alzheimer. Z českých koprodukcií zaznamenal najväčšiu pozornosť najmä zahraničných návštevníkov slovensko-český film Až do mesta Aš (réžia Iveta Grófová). Film bol premietnutý v programovej sekcii Na východ od Západu a po Karlových Varoch je jasne viditeľné, že ho čaká svetlá budúcnosť.
MFF v Karlových Varoch potvrdil svoju pozíciu najväčšieho sviatku filmu v Česku, a to napriek tomu, že to pred hlavným festivalovým stanom - hotelom Thermal - niekedy vyzeralo skôr ako na punkovom koncerte než na sviatku filmového umenia i napriek tomu, že nebo križovali každý druhý deň tisícky bleskov.
Výsledky festivalu nájdete tu.
Radovan Holub, Karlove Vary,
autor je programový spolupracovník MFF Bratislava