Pre čitateľov, ktorých záujem sa orientuje na získanie poznatkov o nových trendoch riadenia firiem, prináša pražské vydavateľstvo Management Press vysoko hodnotnú publikáciu s krátkym názvom Agenda 21. Viac napovie podtitul Čo musí každý podnik urobiť pre úspech v 21. storočí.
Za kvalitu diela ručí meno autora Michaela Hammera, ktorý patrí medzi najvýznamnejších autorov v oblasti podnikového manažmentu súčasnosti. Tvorcu pojmu a koncepcie reinžinieringu, zástancu podnikových procesov, vecných a praktických riešení, zaradil magazín Time do svojho zoznamu dvadsiatich piatich najvplyvnejších osobností v Spojených štátoch. Časopis Business Week Michaela Hammera označil za jedného zo štyroch najvýznamnejších mysliteľov v odbore manažmentu deväťdesiatych rokov. O jeho popularite v našich končinách zasa svedčí úspech publikácie s názvom Reengineering -- radikální proměna firmy: Manifest revoluce v podnikání (takisto vydavateľstvo Management Press), ktorá sa v roku 2000 dočkala svojho tretieho vydania.
Úvod Agendy 21 tvorí porovnanie situácie v 90. rokoch minulého storočia, keď okolnosti pomáhali rozkvetu podnikania takmer vo všetkých oblastiach, so stavom po roku 2000. Podmienky na podnikanie v posledných rokoch minulého storočia Hammer označuje za anomáliu, naopak, ťažké časy, keď neexistujú nijaké zvláštne výhody na rozvoj podnikania a je potrebné opäť sa pustiť do tvrdej práce, považuje za normu. Staré osvedčené prístupy už nie sú účinné, peňazí a času bude vždy málo, zato však konkurencia bude čoraz tvrdšia. Ďalšou črtou je nové správanie zákazníkov, ktorí preberajú moc nad podnikom.
Podnikateľskú agenda pre ekonomiku, v ktorej má hlavné slovo zákazník, rozčlenil Hammer do deviatich bodov. Prvé dva kroky -- stratégia "podniku, s ktorým sa dobre spolupracuje" a "poskytnutie vyššej pridanej hodnoty" majú priniesť verných zákazníkov. Tí v súčasnosti nehľadajú produkty, ale komplexné riešenia. Ďalšie body agendy sa zaoberajú procesom. Nečudo, že autor -- sám prominentný predstaviteľ reinžinieringového hnutia -- považuje za jediné schopné prežitia podniky organizované a riadené na báze procesov; procesné riadenie však aplikuje aj na kreatívne a zdanlivo "chaotické" prvky v činnosti spoločnosti. Nového prístupu sa dočkalo aj meranie a hodnotenie výkonnosti podniku založené na objektívnych, aktuálnych, ľahko spočítateľných a ľahko pochopiteľných kritériách. Fakty musia dostať prednosť pred intuíciou a dohadmi.
Šiestym bodom je prerod nezávislých manažérov riadiacich úzko špecifikované oblasti na tímových hráčov zameraných na podnik ako celok. Ako siedme pravidlo platí nepredávať svojim distribučným kanálom, ale ich prostredníctvom. Na záver autor nabáda na maximálne využitie schopností internetu prepájať navzájom jednotlivé podniky až do tej miery, že podniky sa vzdajú svojej identity a stanú sa súčasťou širších, virtuálne integrovaných organizácií.
Uvedených deväť pravidiel, ktoré podnikom umožnia prosperovať, vysvetľuje Hammer na príkladoch zo skutočného sveta biznisu, čo robí jeho dielo veľmi pútavým a čitateľ si jednotlivé fakty môže stotožniť so skutočnými "success stories" tých najlepších hráčov dnešných dní (a smutnými príbehmi porazených, ktorí sa nevydali správnou cestou). Kniha je určená pre všetkých pripravených na úspech a prospech v prvej dekáde tretieho tisícročia. Prvým úspechom je kniha sama.
StoryEditor