Colleen
Les Ondes Silencieuses
(Wegart/Leaf)
Mladá Parížanka Cécile Schott (Colleen) prichádza už so svojím tretím albumom. Les Ondes Silencieuses signalizuje odklon od používania samplov a loopov a kladie dôraz na prirodzené, ničím neprikrášlené tóny živých nástrojov. Korene tohto albumu siahajú až do detstva Cécile, keď v pätnástich rokoch videla film o uznávanom hráčovi na violu da gamba zo 17. storočia. Tajomný zvuk tohto nástroja, ktorý zostal pevne ukotvený v kontexte dobovej hudby, ju fascinoval a jej posadnutosť vyústila v roku 2005, keď si dala pre seba zhotoviť violu na zákazku. Na albume violu da gamba dopĺňa ďalší barokový nástroj, o ktorom Colleen snívala -- spinet, menší príbuzný čembala. K nim sa pridala ešte akustická gitara, klarinet kvôli džezovým konotáciám a krištáľové sklo ako perkusie. Nový prístup ku komponovaniu vytvoril väčšiu rozmanitosť kompozičnej štruktúry a melódií. Taktiež bolo možné uplatniť vo väčšej miere zmeny akordov a väčšie využitie intervalov a dynamiky.
Fridge
The Sun
(Wegart/Domino Recording)
Fridge (Kieran Hebden, Adem Ilhan, Sam Jeffers) sa dali dohromady na škole v Putney v južnom Londýne v roku 1996. Od vydania predchádzajúceho albumu Happiness uplynulo už 6 rokov a kdekto si mohol myslieť, že sa Fridge odobrali na večný spánok, no našťastie to tak nie je. Z novinky The Sun priam vyžaruje čistý a prostý pocit radosti z hrania hudby s kamarátmi v garáži. Nahrávka disponuje podobnou sofistikovanosťou a inteligenciou ako sólovky workoholikov Hebdena a Ilhana. No hudba nesie typický trademark Fridge, citlivo spája tri individuálne body zdanlivo nesúrodých záujmov a vplyvov. Proces nahrávania je pre Fridge kľúčový -- štúdio je integrované v ich hudbe ako ďalší inštrument, na ktorý "hrajú". Fridge nevynašli žiadny nový žáner, objavíme tu priamu linku k zasneným post-rockovým polohám, estetiku trip-hopu, ale aj džezové bubnovanie. Vnímavý poslucháč môže do nahrávky vniknúť a prebývať v nej celé hodiny, hermeticky uzavretý od okolitého ruchu sveta a každým ďalším vypočutím objavovať pod povrchom nové detaily hudobných ornamentov.