Keď v roku 1977 George Lucas uviedol prvý film Star Wars, bol svet o oveľa odlišnejší ako ten dnešný. Sotva niekto tušil, kedy a či vôbec skončí studená vojna a s ňou spojený koncept bipolárneho sveta rozdeleného ideológiou, uvádza portál lidovky.cz.
Trailer si pozrite vo videu:
Propaganda oboch strán (s rôznou mierou reálneho ospravedlnenia) neochvejne opisovala protivníka ako temnú ríšu zla, ktorej je nutné čeliť stále vyspelejšou vojenskou silou.
Svet, v ktorom jedna časť vodcovskej civilizácie obhajuje mier a slobodu a druhá šíri útlak (a zvyšok národov sa medzi tým nejako potáca), pôsobil ako pretrvávajúci univerzálny model, ktorý sa pochopiteľne premietal aj do populárnej kultúry onej doby.
Iná doba
Či už úplne priamočiaro ako v prípade bondoviek, alebo o niečo komplikovanejšie ako práve v rozprávkových Star Wars, tiež do hry vstúpili ešte antické motívy či exkurzie do metafyziky a hlbinnej psychológie.
Bol to vtedy svet, v ktorom sa o rodovej a rasovej rovnosti alebo o spoločenských elitách uvažovalo úplne inak. Pochopiteľne sa počas tých štyroch dekád posunuli aj predstavy o tom, ako vyzerá a funguje vyspelá technika, vývojom prešiel aj vzťah ľudstva k vesmíru a jeho zobrazovaniu.
Okrem toho sa zmenili estetické kritériá a nároky na filmový príbeh. Sám George Lucas si v druhej trilógii z rokov 1999 - 2005 overil, ako ťažké je vrátiť sa po dlhšej dobe do sveta fikcie, ktorého princípy vznikli v inej ére.
Keď sa po ďalšej dekáde spoločnosť Disney rozhodla svet Star Wars znovu oživiť, vzbudilo to pochopiteľne zvedavosť, ale aj nádeje či obavy: optimisti možno čakali zázrak, pesimisti galaktický prepadák.
Zázrak sa nekoná
Nevyplnilo sa ani jedno a katastrofe zabránil kreatívny potenciál tvorcov na čele s režisérom JJ Abramsom (režíroval úvodný diel novej trilógie Sila sa prebúdza, finále Vzostup Skywalkera) aj kvalitné a originálne volené herecké obsadenie.
Tomu dominuje Adam Driver v úlohe Bena Sola, nezvedeného syna Leiy Organy a Hana Sola z originálnej série. Zázrak sa nekoná jednoducho preto, že sa nové filmy nevymanili (a principiálne najskôr ani nemohli vymaniť) z obstarožného konceptu, kde hrdinovia do omrzenia mávajú žiarivými mečmi, o osud galaxie bojujú v osobne pilotovaných vesmírnych lietadielkach a roboti vyzerajú ako historické "automatony".
Už základný príbeh, ktorý sa v nových filmoch vo variáciách opakuje, stratil značnú časť svojej spoločenskej rezonancie: predstava priamočiareho vojnového konfliktu veľkého zla a veľkého dobra prežila rovnako ako stereotypné zobrazenie vyvolených hrdinov zachraňujúcich svet.
Pritom nemožno povedať, že by sa nové filmy nepokúšali udržať krok s dobou: zreteľne zdôrazňujú úlohu ženských hrdiniek na čele s udatnou Rey, ktorá je najdôležitejšou postavou novej série.
Zároveň sa snažia vyslať správu, že nie je také dôležité, čí ste potomok, ale kým sa chcete stať: Rey bola napríklad sirota, ktorá sa živila zberom odpadkov a kam to dotiahne...
Návrat ku "kennedyovskému" modelu
S obhajobou tejto myšlienky to však nakoniec dopadne dosť žalostne a výsledkom snahy o povzbudenie outsiderov bez rodokmeňa je paradoxne znovu len "kennedyovský" model spoločnosti, ktorej čelo patrí úzkemu okruhu geneticky previazaných elít.
Ešte horšie je to v oblasti rasovej skladby postáv - aj tu sa síce tvorcovia okázalo snažia o väčšiu pestrosť, ako si to žiada doba, avšak konečná podoba obrázku je stále len stará koloniálna pohľadnica, na ktorej úslužní domorodci robia exotický doprovod privilegovaným bielym ľuďom.
Pri vedomí, aké ťažké zadanie mali tvorcovia, však možno Vzostup Skywalkera v mnohých ohľadoch aj pochváliť. Predovšetkým kvôli hereckým výkonom (vrátane toho, ktorý posmrtne, na základe starších záberov, predvádza Carrie Fisherová ako Leia).
Treba oceniť aj spád, ktorý má dva a pol hodinová snímka aj napriek tomu, že niektoré motívy neprekvapili. Scenár miestami až spupne využíva moc rozhodnúť o tom, čo je vo svete nadpozemských síl, exotických kultúr a technických výdobytkov ľahko možné, alebo naopak úplne neriešiteľné.
Nedráždi pritom prehnanými rendez-vous ani kŕčovitou snahou o humor, ktorý bol vo finálnej snímke série chvályhodne potlačený na dobre stráviteľné minimum. Snáď jediným excesom je skutočná hlúposť, ktorú si tvorcovia vymysleli pre rozhodujúcu bitku.
Samozrejme, treba premýšľať aj o tom, kam popadali a akú ekologickú škodu spôsobili všetky zostrelené lode zloduchov. Aj to je napokon súčasť odtlačku doby pôvodu Star Wars, kedy boli akcenty iné ako dnes.
S prijatými kartami, do ktorých každý vidí a kde už naozaj nie je čím triumfovať, asi nebolo možné zohrať dôstojnejšiu partiu, než akú predviedli J. J. Abrams a spol.
Zhostili sa jej so cťou, navyše pri tom našli limity očarujúcej hry, ktorá už však zreteľne patrí minulosti. Spoločnosť Disney už prostredníctvom svojho šéfa Boba Igera oznámila, že teraz Silu uspí a nechá nech si diváci Star Wars na niekoľko rokov oddýchnu. Recept na jej ďalšie prebudenie sa bude hľadať dosť ťažko.
Star Wars: Vzostup Skywalkera
- Réžia: J. J. Abrams
- Scenár: Chris Terrìa, J. J. Abrams
- Hrajú: Carrie Fisherová, Mark Hamill, Adam Driver, Daisy Ridleyovci, John Boyega, Oscar Isaac ad.
- Premiéra 19. 12.