Najprestížnejší filmový festival sa skončí v sobotu večer vyhlásením výsledkov. Ako vždy, tipy na laureáta Zlatej palmy sa rôznia. Ale rovnako horlivo sa diskutuje aj o ďalšom smerovaní tejto globálnej udalosti.
V čerstvej pamäti zostala prekérna situácia z minulého roka, kedy šéf festivalu Thierry Frémaux rozhneval správnu rádu canneskeho festivalu zaradením do hlavnej súťaže dvoch filmov streamovacieho gigantu Netflix, ktorý potom odmietol tieto snímky uviesť vo francúzskych kinách.
Hovorilo sa, že tento verdikt môže štát riaditeľa miesto. Napokon sa veci uzavreli diplomatickým kompromisom, že pokiaľ Netlix, Amazon a ďalšie vplyvné “nedistribučné” filmové spoločnosti nepodpíšu s festivalom oficiálnu dohodu o povinnom uvádzaní filmov v bežnej kinodistribúcii, tak do Cannes pozývaní nebudú.
Ak si Cannes bude zarývať oči, vypomstí sa mu to
Čo sa potvrdilo už v tomto ročníku festivalu. Lenže takéto riešenie prinieslo len zdanlivé “upokojenie” situácie. Ak chce byť festival v Cannes naďalej najdominantnejším hráčom vo festivalovom svete, ignorácia alebo zákaz určitej horúcej záležitosti mu neprospeje.
Iné, ako dohoda, resp. obojstranne vhodné riešenie je len krátkodobým zakrývaním si očí, ktoré sa obráti proti festivalu. Cannes v prvom ročníku ôsmej dekády svojej existencie prišiel s niekoľkými novinkami, ktoré mali posilniť jeho význam a autoritu.
Ukázalo sa témy ako zákaz robiť selfie na červenom koberci, či pravidlo, aby novinárske projekcie neboli skôr ako oficiálne gala screeningy, sú už staré. Tento rok sa viac píše o permanentne nedôstojnom zastúpení žien-filmárok v hlavnej súťaži.
Takisto aj o nedostatočnom vysporiadaní sa so zneužívaním žien v súvislosti s hnutím #metoo a startup. Jednoducho, časy sa menia veľmi rýchlo. Nostalgické spomienky, ako sa po Croisette voľne prechádzali Brigitte Bardot a Federico Fellini už dnes málokoho zaujímajú.
Staré časy sú preč a Cannes ustrnul na neatraktívnosti
Aj teraz každý večer kráčajú po červenom koberci filmové hviezdy, ale väčšiu mediálnu publicitu na seba strhávajú rôzne modelingové celebrity alebo hviezdy reality šou typu Kendall Jenner. Veľkým problémom sa ukazuje ambivalentný vzťah s top hollywoodskymi štúdiami.
Síce sa tu uskutočnilo gala premietanie očakávanej snímky galaktickej série Sólo: A Star Wars Story, ale iba dva dni pred celoeurópskym uvedením. Disneyho spoločnosť sa vôbec nerozpakovala a svoju premiéru si urobila ešte pred týždňom v Los Angeles.
Zdá sa, že Cannes v tvrdom úsilí v budovaní nadštandardných vzťahov s americkým filmovým priemyslom ustrnul. Doba, ktorú razilo vedenie festivalu “Vy príďte k nám”, ako vidno aj z tohtoročného zastúpenia majors štúdií, sa zmenila.
Čo sa zdalo ešte pred pár rokmi nepredstaviteľné - mať svetovú premiéru v Cannes - už akoby nebolo pre hollywoodskych bossov dostatočne atraktívne. Ďalším faktom, ktorý pri hodnotení 71. ročníka je potrebné uviesť, že tentoraz hlavná súťaž ani zďaleka nebola zastúpená veľkými a známymi menami ako v predchádzajúcich rokoch.
Šéf festivalu sa to snažil vo viacerých vyjadreniach vysvetliť zmenou dramaturgie a nominácie filmov, ale pravdou je, že viacerí z očakávaných tvorcov, ktorí mali svoje nové diela predstaviť v Cannes, ich nestihli dokončiť.
Čo teraz, Cannes?
Preto chýbali napríklad Mike Leigh, Jacques Audiard, Xavier Dolan, Terrence Malick a ďalší. “Hlavná súťaž je tak trochu nevýrazná”, vyjadril sa Patrick Dewy zo spoločnosti Constantin. “Prevažujú filmári, ktorí nemajú za sebou dlhú históriu, takže sa na ich filmy ide v očakávaní objavu a nového talentu."
Lenže tento smer je viac príznačný pre paralelnú sekciu Un certain regard…’ Víťazom, ktorý môže jednoznačne profitovať zo spomínaných kontroverzií, sú Benátky. Najstarší filmový festival, konajúci sa na prelome leta a jesene, práve v posledných rokoch výrazne posilňuje svoju pozíciu.
Aj práve zvýšeným záujmom amerických producentov, ktorí neváhajú sem umiestniť svoje filmy. V priebehu posledných piatich rokov práve na Lidé začali svoju cestu k Oscarom Gravitácia, Birdman, Spotlight, La La Land a naposledy Podoba vody.
A Benátky našli spoločnú reč aj s Netlixom. Cannes čaká rozhodnutie. Akceptovať všetky aktuálne trendy a pohyby alebo ich okázalo ignorovať. Čiže vyvíjať sa alebo ustrnúť.