V posledných rokoch sa to skloňuje čoraz nástojčivejšie: má Cannes ženský problém? Najprestížnejší svetový filmový festival začal písať svoju 71. kapitolu a hneď od začiatku sa pripomína nerovnocenné zastúpenie žien-filmárok.
V letmom pripomenutí 70 ročníkov sa objavujú vynikajúce diela filmovej histórie, ale málokto si spomenie na snímku, ktorú by režírovala žena. Coppola, Haneke, Kusturica, Malick, Loach a mnohí ďalší, výlučne mužskí premianti Zlatej palmy, sa vynárajú z pamätí takmer automaticky.
V dlhoročnom pôsobení festivalu je zakódované iba jedno jediné meno ženskej víťazky - Jane Campion. Ide o tvorkyňu z Nového Zélandu, ktorá sa tešila z ocenenia ešte pred štvrťstoročím.
Nespokojné hlasy sa objavujú pravidelne, predovšetkým so symbolickou účasťou žien, ktoré sa naopokon ocitnú v konečnej selekcii. Za posledných desať rokov sa v hlavnej súťaži uviedlo približne 180 filmov a len desatinu z nich tvorili ženy.
Očakávalo sa, že v aktuálnej spoločensky eskalovanej atmosfére, ktorej vládnu kampane #MeToo a Time’s Up, sa zastúpenie žien v tomto ročniku zvýši. Dôveru však dostali iba tri ženy, čo je len jedna sedmina účastníkov v boji o prestížne pocty.
Aktuálne dianie na festivale Cannes 2018 môžete sledovať aj tu:
Thierry Fremaux, šéf festivalu a kľúčový človek, ktorý osobne nominuje filmy do súťaže, však vytrvalo odrádza kritické ataky: "Nikdy nevyberáme filmy podľa toho, kto ich nakrútil. Jediným kritériom je ich kvalita a umelecká osobitosť."
Za istú ústretovosť v komplikovanej situácii možno považovať zloženie hlavnej poroty. Jej prezidentkou je austrálska herečka Cate Blanchett a prevahu v 9-člennom zložení tvoria ženy (napríklad francúzska herečka Lea Seydoux, jej americká kolegyňa Kristen Stewart alebo režisérka Ava DuVernay z New Yorku).
Môže mať táto ženská dominancia vplyv na hodnotenie filmov a verdikty ohlasom cien? Uvidí sa v sobotu 19. mája, kedy budú známe výsledky. “Či by som rada videla viac žien v súťaži?" zopakovala položenú otázku Blanchettová. "Samozrejme." Ale hneď dodala, že si nemyslí, že by to malo nejaký zásadný dopad na aktuálne medializované aktivity sexuálneho obťqžovania v súčasnom filmovom biznise.
A v ďalej vete sa len priklonila na stranu šéfa festivalu: "Tri ženy v súťaži určite neboli vybrané kvôli svojej rodovej príslušnosti. Predpokládam, že sú tam pre neoddiskutovateľnú kvalitu."
Don Quijote predsa len žije
Parížsky mestský súd iba v stredu zamietol žiadosť portugalského producenta Paula Branca, ktorý žiadal súdny príkaz na neuvedenie záverečného filmu "Muž, ktorý zabil Dona Quijota”. Producent žiadal zákaz premietania. Tvrdil, že režisér filmu Terry Gilliam nedodržal zmluvu, ktorú spolu uzavreli v roku 2016.
Podľa nej väčšinové práva prináležia Brancovej spoločnosti Alfama Films Productions. Vedenie festivalu si určite vydýchlo. Prípadným zákazom už dopredu avizovanej premiéry by si totiž vyrobilo prvotriednu blamáž a muselo by za pár dní nájsť náhradu na záverečný film.
Tento film, respektíve okolností, ktoré jeho realizáciu sprevádzajú, sú už teraz zaknihované vo filmovej histórii. Terry Gilliam ho mal pôvodne nakrútiť ešte pred dvadsiatimi rokmi s Johnnym Deppom a Jeanom Rochefertom. Nakrúcanie viackrát prerušii, nasledoval bankrot produkčnej spoločnosti. Nedostatok financií priviedol film do slepej uličky a zhasla aj posledná nádej.
Dokonca o nenakrútenom filme vznikol dokument "Stratený v La Mancha". Zakladajúci člen legendárnej skupiny Monty Python sa však nevzdal, a naproti všetkým a všetkému, predsa len koncom minulého roku dielo dokončil.
Lenže problémy sa očakávanému filmu naďalej nevyhýbajú. V deň oznámenia súdneho verdiktu potvrdila spoločnosť Amazon Studio, ktorá síce pomohla s financiami na produkciu, že z plánovanej americkej distribúcie odstupuje.
A pred týždňom skončil Terry Gilliam v nemocnici, bolo podozrenie z menšej mozgovej príhody. V stredu však poslal festivalu tweet, že už je doma: “Po pár dňoch oddychu a modlitbách k Bohu som už celkom v poriadku. Ale aj to patri k Donovi Quijotovi! Dosiahli sme predsa len legálne viťazstvo. Takže už sa pomaly balím a teším sa na veľkú oslavu v Cannes!”
(autor je umelecký riaditgeľ Art Film Festu)