Foodmo. Tak sa hovorí pocitu, ktorým trpia tí, ktorí sledujú nové recepty, blogy o jedle, diéty... Skrátka trendy v stravovaní. V podstate sa boja, že niečo premeškajú a že sa nestravujú tak, ako velia posledné výskumy a odporúčania.
Je to podobné, ako keď sa chce niekto obliekať podľa rýchloobrátkovej módy, rozdiel je iba v tom, že nejde o to, čo si dať na seba, ale do seba. Ide o slovnú hračku. Súvisí s výrazom FOMO, čo je skratka anglického Fear of missing out: strach, že prešvihneme niektorý z trendov valiacich sa z internetu.
Podľa prieskumu agentúry OnePoll sledujú Európania priemerne desať rôznych blogov a profilov o jedle. Z opýtaných ich 77 percent uviedlo, že sa boja, aby nezmeškali nejaké nové smery vo výžive, aby sa stravovali vhodne a zdravo, skrátka moderne.
Dve tretiny priznali, že by ich bavilo byť food influencermi, teda že by radi zdieľali, čo jedia, varia, a dávali rady aj tipy. Iste, ide o priemer, takže sú zahrnuté tak mladé ženy, ktoré trávia veľa času na sociálnych sieťach, ako aj staršie dámy, ktorým je úplne fuk, že sú v móde fazuľa pinto, lebo netušia, čo to je.
Takéto čísla sú vždy trošku zavádzajúce. Lenže to neznamená, že všetci ľudia vyššieho veku varia stále rovnako, ako varili ich rodičia, z pohľadu mladých takzvane po starom, a že ich novinky v gastronómii a zdravej výžive nezaujímajú.
Áno, sú takí, ale debaty o jedle sú úplne bežnou súčasťou životov všetkých generácií, teda aj tej najstaršej. Len jej príslušníci nečerpajú novinky z Instagramu, ale napríklad od susediek, dcér a vnučiek, prípadne z časopisov.
Nezmysly a klamy
Aj u nás pôsobia desiatky až stovky foodblogerov, teda tých, ktorí na internete inšpirujú ostatných tým, že im ukazujú, čo si sami varia. Ďalšie stovky ľudí radia, ako jesť takzvane zdravo, ako chudnúť, a veľa sa ich venuje tomu všetkému dohromady.
Pretože ich je toľko, je jasné, že je medzi nimi veľká konkurencia, a preto potrebujú čo najväčšiu sledovanosť, aby im vďaka nej kvapkala nejaká tá reklama. Sú medzi nimi mamičky na materskej, ktoré sa len chcú pochváliť peknými tortičkami pre deti, majstri skvele ovládajúci pravidlá reklamného a gastronomického biznisu, ale aj prefíkanci, ktorí dokážu svojim fanúšikom nahovoriť, že kokosová voda má rovnaké zloženie ako krvná plazma, takže nie je potrebné piť nič iné.
No a jedným z prejavov poruchy foodmo napríklad je, že veľa ľudí začne kokosovú vodu piť, pretože získajú pocit, že len tak sa zaradia medzi tých vediacich, múdrych, ktorí sa orientujú v nových trendoch a stravujú sa tak, ako sa má.
Nie, nehovorte, že vám sa to nemôže stať. Napadlo vám pred tridsiatimi rokmi, že prestaneme jesť rožky a začneme sa vyhýbať múke? Že z reštaurácií zmizne jedlo s názvom katov šľah? Že na jedálnych lístkoch nenájdete kura s broskyňou? Že olivový olej sa stane bežnou súčasťou našich domácností?
Zostáva vám 72% na dočítanie.