Cukor, presladené sušené ovocie a vysoký podiel sacharidov. Ak ráno raňajkujete cereálie vo viere, že sa stravujete zdravo, ste na omyle. Mohli by ste si namiesto nich dať tortu. Ukázalo sa, že "raňajky z krabice" vo väčšine prípadov tvorí zo štvrtiny až tretiny cukor, píšu lidovky.cz.
Pre mnohých sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa. Časopis dTest preštudoval etikety 58 výrobkov, ktoré výrobcovia označujú ako cereálne raňajky alebo potraviny určené na raňajky, a zisťoval, aká je predstava výrobcov o rannej ceste k zdraviu.
Ak sa vám stáva, že už hodinu po raňajkách máte hlad, je to pravdepodobne tým, že ste sa sa najedli cereálií - napríklad čokoládových müsli či extrudovaných lupienkov so sušeným ovocím. Zjedli ste teda v podstate len poriadnu dávku sacharidov. Najmä cukry rýchlo zvyšujú hladinu inzulínu v krvi a jeho prudké výkyvy majú vplyv na pocit hladu. "Nakúpili sme produkty typu müsli, lupienky, instantné kaše, sušienky, cereálne nápoje a extrudované plnené vankúšiky. Väčšina z nich obsahuje veľké množstvo cukru, ten tvorí štvrtinu až tretinu obsahu. Absolútnou sladkou špičkou sú výrobky typu chrumkavých obilných lupienkov alebo vankúšikov s náplňou. Napríklad Penny Choco Chips a Goody Morning Pillows z Lidlu obsahujú v 100 gramoch výrobku 37 gramov cukru, to sú asi tri polievkové lyžice. Predpokladáme, že podobné produkty iných značiek na tom budú podobne," konštatuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
A dodáva: "Stogramovou porciou týchto malých obdĺžnikov či hnedých lupienkov dospelý človek vyčerpá viac ako polovicu maximálnej dennej dávky pridaných cukrov, ktorú odporúča Svetová zdravotnícka organizácia." Do tejto dávky sa ale nezapočítavajú len cukrovinky, ale aj sladené nápoje, skryté cukry v polotovaroch a priemyselne spracované potraviny, med a ovocné šťavy.
Raňajkové cereálie sú často výživovo prázdne potraviny, ktoré moderné technológie zbavili nutričných látok. Sladká chuť navyše "núti" k nadmernej konzumácii. Problém je, že presladená chuť je návyková. Podľa niektorých odborníkov priemysel zvyšujúcou sa sladkosťou produktov naučil klientov túžiť po sladkom a prejedať sa ním.
Konzumácia vykonštruovaných, neprirodzene koncentrovaných a výživovo chudobných potravín vedie k zisku energie a k uvoľňovaniu dopamínu, podobne ako v prípade konzumácie kokaínu. Dopamín je mediátorom, ktorý prináša pocit šťastia, ale jeho nadbytok vedie k závislosti. Následne sa stále zvyšuje chuť ďalej jesť, aj keď jej fyziologicky nezodpovedá žiadna potreba.
Cukor sa vo raňajkových cereáliách objavuje v rôznych formách, najčastejšie v podobe repného, niekedy trstinového cukru, jačmenného sladu alebo glukózo-fruktozového sirupu. Výrobcovia tiež používajú presladené alebo sušené ovocie alebo med. Mimo sušené ovocie ide vždy o pridaný cukor, je jedno, aký názov nesie.
Cukry sú palivo pre okamžitú a intenzívnu aktivitu. Ak presedíme väčšinu dňa na stoličke, príliš sa ich nespáli a ukladajú sa do tukových buniek. Ak človek konzumuje dlhodobo a nadmerne potraviny, ktoré prekypujú sacharidmi a naopak postrádajú ostatné živiny, objavujú sa hormonálne problémy ústiace v metabolický syndróm, obezitu a diabetes II. stupňa.
"Najmenej cukru sme objavili v kukuričných lupienkoch. Nestlé Corn Flakes obsahujú necelú desatinu cukru, čo predstavuje jeden a pol lyžičky cukru v 100 gramoch, kukuričné lupienky Clever ešte menej. Pri sladených instantných ovsených kašiach ako je Dr. Oetker, Porridge Chocolate z Kauflandu či Dobrá kaša Bona Vita už stravník musí počítať s prísunom viac ako jednej polievkovej lyžice cukru v 65-gramovom balení, v 100 gramoch sú to lyžice dve. Viac ako štvrtina cukru pri sušienkových raňajkách ako je Bebe Dobré ráno asi nikoho neprekvapí, obozretní by sme však mali byť aj v prípade výrobkov nesúcich sofistikovanejšie názvy. Napríklad Nestlé Fitness Fruits skrýva 26 gramov cukru v 100 gramoch výrobku," uvádza Hana Hoffmannová.
Väčšina komerčných, balení cereálií obsahuje nadmerne vysoké hladiny cukru a kukuričného sirupu a majú ďaleko od zdravého štartu do nového dňa, čo sa nám snažia veľké potravinárske spoločnosti nahovoriť v reklamách.
Mnohé z nich sú vyrábané pomocou procesu známeho ako extrudovanie (vytláčanie). Pri ňom sa pomocou nahrievania zložiek pri extrémne vysokých teplotách ničia všetky esenciálne aminokyseliny a mení sa aj prirodzená štruktúra zrna, ktoré robia výrobok naopak vysoko toxickým.Flickr
StoryEditor