StoryEditor

Kvalitnú kávu predávajú v kontajneri. V Bratislave bol problémom, v Trenčíne a Púchove žne úspech

10.12.2018, 13:25
Stavebná inžinierka má koncept, v ktorom predáva kvalitnú kávu v kontajneri na parkovisku. Architektonická anomália žne úspech v Púchove aj v Trenčíne.

Keď sa počas materskej pohrávala s myšlienkou, že by chcela mať vlastný podnik, gastronómia bola prirodzenou voľbou. Judita Wiener sa rozhodla pre kaviareň v netradičných priestoroch – KAFEŠOP nájdete v kontajneri na parkovisku pred nákupným centrom, píšu Kávičkári

V spolupráci s portálom kavickari.sk vám prinášame rozhovor s majiteľkou o tom, ako ľudia v našich končinách vnímajú túto ešte stále „architektonickú anomáliu“ a aký je podľa nej vzťah Slovákov ku káve.

Čo vás priviedlo ku gastronómii? Ako sa zrodila myšlienka otvoriť kaviareň?

S manželom máme veľmi radi gastronómiu, za jedlom dokonca aj cestujeme, zbožňujeme dobré víno, dobré jedlo aj dobrú kávu. Hoci som stavebná inžinierka a v tejto oblasti som aj pracovala, keď som šla na materskú, začali sme sa pohrávať s myšlienkou, že by sme mohli mať niečo vlastné.

Niečo, čomu by som sa mohla venovať, čo by ma bavilo a napĺňalo. Keď sme sa dozvedeli, že STOP SHOP pripravuje tieto kontajnery, tak aj z môjho profesionálneho, architektonického hľadiska mi to bolo veľmi sympatické.

Oslovilo nás aj to, že môžeme začať v malom. Samozrejme, radi by sme rástli a otvorili ďalšie prevádzky, a možno nielen kontajnery.

Tomáš Turek

Podľa čoho ste si vyberali lokality?

Keď sme sa dozvedeli, že sa niečo takéto plánuje, uchádzali sme sa o to, aby sme tento priestor získali do prevádzky. Táto spoločnosť má viac podobných kontajnerov, okrem našich v Trenčíne a Púchove, sme chceli ešte ďalší v Nových Zámkoch – ten však ešte nerealizujú.

Pre nás z Bratislavy sú toto dobre dosiahnuteľné miesta, chodím sem viackrát týždenne, aj preto sme si ich vybrali. Páčilo sa nám, ako projekt vyzerá na vizualizáciách a vedeli sme sa s ním ľahko stotožniť.

Celé sa to nesie v našom obľúbenom minimalistickom štýle. Keby sme si mali postaviť prvú vlastnú kaviareň, rozmýšľali by sme podobne.

Takáto prevádzka však prináša aj určité priestorové limity. Čo bolo pre vás najväčšou výzvou?

Najväčšou výzvou bol určite limitovaný priestor v interiéri a takmer neexistujúci sklad. Museli sme tomu prispôsobiť našu ponuku a hlavne zabezpečiť takmer každodenné zásobovanie čerstvými surovinami, to však v konečnom dôsledku považujeme za výhodu pre našich zákazníkov.

Tomáš Turek

​V našej prevádzke v Púchove sme si dokonca za kontajnerom založili malú záhradku, kde pestujeme bylinky, tie používame potom pri príprave jedál a nápojov. Malý priestor v interiéri má ale aj svoje výhody, a to, že sa v ňom miešajú vône kávy, čokolády a čerstvo napečených croissantov.

Navyše, hostia môžu ich prípravu sledovať v „priamom prenose“. Hoci je to vnútri maličké, počas teplejších dní máme to šťastie, že sa vieme „rozrásť“ – máme terasu vpredu pred prevádzkou a tiež za ňou, vedľa detského ihriska.

Veľkým plusom je tiež, že ihrisko v Trenčíne je dosť veľké, takže naň plánujeme lavičky, aby si tam mamičky, keď prídu nakupovať, mohli s kávičkou posedieť. Taktiež je naša prevádzka kompletne bezbariérová, vrátane WC, kde nechýba ani prebaľovací pult.

Hoci nás interiér niekedy trochu limituje, špecializujeme sa na To Go, takže vieme zabaliť nielen kávu, ale aj croissanty či waffle.

Toto bude pre vás prvá zima v kaviarni, všimol som si, že pripravujete aj rôzne špeciality. Na čo sa môžu hostia tešiť?

Našimi novinkami sú kávy, ktoré zahrejú ešte o trošku viac – írska, alžírska – či ružová horúca čokoláda. Chystáme tiež varené víno a punč. Nedávno sme spustili belgické waffle so sezónnym teplým ovocím, ktoré sa však dá nakombinovať podľa vlastnej chuti – s horúcou čokoládou, Nutellou, čerstvým ovocím.

Tomáš Turek

​Začali sme pripravovať taktiež chai latté a cascaru. Hoci sme ju zvažovali už v lete, vyšlo nám to až teraz a robíme z nej čaje. Nechýbajú ani horúce limonády z poctivých domácich sirupov a čerstvého ovocia, žiadne prášky či umelé prísady tam nenájdete.

Vráťme sa ešte k interiéru, prezradili ste, že ste stavebná inžinierka, podieľali ste sa na zariadení kaviarne?

Z 90 percent to bolo dané investorom, on to zariaďoval v spolupráci s architektmi, ktorí pripravili tento dizajn a veľmi sa s tým hýbať už nedalo. Veľmi ľahko sme sa s tým však stotožnili. Samozrejme, vždy nájdete niečo, čo by ste si vedeli predstaviť inak, celkovo sme však spokojní.

V západnej Európe sú kontajnery veľmi populárne, v Londýne z nich majú celú nákupnú štvrť. V Bratislave na Šafárikovom námestí však s nimi mali niektorí ľudia problém. Neobávali ste, ako budú reagovať miestni?

Samozrejme, sto ľudí, sto chutí. Stretli sme sa však väčšinou s pozitívnymi reakciami – ľuďom sa páči priestor, je to niečo iné, snažíme sa, aby to bolo vizuálne čisté, chceme kaviareň udržiavať v minimalistickom duchu. Myslím si, že aj ľudia sa s tým dokázali spriateliť.

Tomáš Turek

​V Púchove aj v Trenčíne máme na Kafešop kladné ohlasy. Myslím si, že pre ľudí v nákupných centrách, najmä pre mamičky sme prínosom – pred či po nakupovaní sa majú s deťmi, kde zastaviť, zabaviť, môžu sa tu zahrať, dať si horúcu čokoládu.

Ani v interiéri nechýba malý detský kútik. Dokonca aj starší ľudia boli pozitívne naladení. Vyslovene negatívnu skúsenosť sme nemali s nikým. V Púchove bol však mali niektorí problém s tým, že v prevádzke boli anglické nápisy, pretože investor prevádzkuje kontajnery po celej Európe, navrhol jednotný dizajn. Potom sa to celé rebrandlo a zavládla spokojnosť.

Všimol som si, že máte kávu vlastnej značky Kafešop. Podľa čoho ste si vyberali dodávateľa a ako ste ho našli?

Už na začiatku sme mali predvybraných niekoľko značiek. Vyberali sme podľa našej chuti, vedeli sme, čo asi hľadáme: vyrovnanú chuť, trochu čokoládovú a nechceli sme 100 -percentnú arabiku, lebo tá nemusí mať úspech u každého.

Tú prenechávame špecializovaným kaviarňam, ktoré si ju možno aj sami pražia. Keď sme sa rozhodli, že chceme kávu pod vlastným názvom, chceli sme dodávateľa, ktorý nám to umožní.

Tomáš Turek

​Hľadali sme partnera, ktorého káva nám bude hlavne chutiť, a jedného takého sme aj našli. Naša káva je zmes odrôd arabica a robusta, je fair-trade z malých rodinných plantáží, na ktorých sa nepoužívajú pesticídy a dodržiavajú sa tu prísne normy, pražená je v Taliansku.

Okrem výbornej kávy sme si však z ponuky nášho dodávateľa vybrali aj ďalšie produkty, napríklad kvalitnú čokoládu alebo poctivé domáce sirupy.

Súčasťou vašej kaviarne je aj malá pekáreň, čo všetko pečiete?

Začínali sme s croissantmi, potom pribudli waffle a postupne chceme ponuku rozširovať. Radi by sme pridali rôzne pečivá, hľadáme však produkty, ktoré by sme si aj my sami kúpili.

Rozhodli sme sa preto najprv pre užší sortiment, aby sme zamestnancov nezavalili prácou a úlohami. Zásadnou bola pre nás príprava dobrej kávy, aby bola urobená vždy tak, ako sa má robiť.

Neunikla mi ani vitrína so zákuskami. Na akých koláčoch si u vás môžeme pochutiť?

Máme veľmi dobré raw koláče, na ktoré máme super ohlasy. Našli sme dodávateľa z Trenčína, veľmi milú paniu, ktorá nám dvakrát týždenne pečie čerstvé torty, aké si len vymyslíme.

Máme tiež bezlepkové pečené koláče z kvalitných domácich surovín. Skúšame samozrejme aj iné, tieto však nájdete v našej ponuke prakticky vždy. Keď príde koláč v piatok, hneď je vypredaný.

Ako vnímate vzťah Slovákov ku káve? Čo je pre nich dôležité?

Všímame si, že k nám chodia fajnšmekri, ktorí vedia aj o pražení a zaujímajú sa o to. Denne máme aspoň dvoch, ktorí chcú vedieť viac: odkiaľ káva je, ako je pripravená, čo je to zač.

Máme naše balenie aj na predaj a vnímame, že si ju ľudia kupujú i domov. Zároveň sú hostia vzdelanejší a tiež si nechajú poradiť. Snažíme sa návštevníkov učiť, aby si kávu dokázali vychutnávať.

Rozumiem však aj tomu, že pre niekoho je turecká káva číslo jeden, ale aj takým sa snažíme navrhnúť, aby dali šancu espressu. Niektorí to skúsia a sú príjemne prekvapení, že im to skutočne chutí. Pre nás je však náš zákazník, náš pán: ak chce „turka“, samozrejme mu ho pripravíme a snažíme sa, aby bol to bolo čo najlepšie.

Každý má svoje sny, túžby, vízie. Aké sú tie vaše?

Je pre nás dôležité, a pracujeme na tom, aby sa značka Kafešop dostala do povedomia ľudí ako miesto, kde sa vedia nachvíľu zastaviť a vychutnať si príjemnú emóciu spojenú s vôňou čerstvej kávy a ďalších dobrôt.

Aby naši zákazníci boli spokojní a odišli s kávou v ruke a s úsmevom na tvári. Tiež chceme, aby sa k nám ľudia vracali a nebola to pre nich iba jednorázová záležitosť a vedeli, čo tu dostanú a že to, čo dostanú, je naozaj kvalitné

Nechceme to robiť lacno, dbáme na to, aby káva, koláče a ponuka bola vždy čerstvá, kvalitná a ľuďom chutilo.

01 - Modified: 2024-11-11 08:42:28 - Feat.: - Title: Kaviareň na 200-metrovom útese ponúka kávu za 56 dolárov, adrenalín a nezabudnuteľný výhľad. Nájdeš ju v tejto krajine 02 - Modified: 2024-11-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Trávenie vs. mozog: Ako podporiť a opraviť si trávenie? 03 - Modified: 2024-11-08 15:00:00 - Feat.: - Title: Prvá pomoc z komory na boľavé hrdlo: Vyskúšajte tieto jednoduché, ale mimoriadne účinné tipy 04 - Modified: 2024-11-08 06:30:00 - Feat.: - Title: XXL balenia a tieto potraviny nechajte v regáli. Poradíme vám, ako ušetriť, ale napriek tomu jesť kvalitne 05 - Modified: 2024-11-07 06:30:00 - Feat.: - Title: Usporiť pri varení a neutrpieť na kvalite? Takto skladujte potraviny a nezabúdajte na pokrievku
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 03:57