Už po stáročia vyrábajú škótsku whiskey z rovnakých surovín. Majitelia niektorých páleníc sa však začínajú diskrétne pýtať, či nenastal čas vyskúšať šťastie na nových trhoch.
Keď ekonomický denník The Wall Street Journal v januári zverejnil "vysoko dôverný" dokument skupiny Diageo, ktorá vyrába preslávenú značku Johnnie Walker, vyvolalo to v tomto tradičnom sektore vlnu šoku.
Noviny odhalili, že gigant uvažoval o niektorých novinkách, napríklad o aromatizovanej whisky, o druhoch s nižším obsahom alkoholu, či o whisky, ktorá by zrela v sudoch po tequile.
Manévrovací priestor je však značne obmedzený. Scotch Whisky je totiž označenie chránené britským zákonom: táto pálenka sa musí vyrábať v Škótsku z jačmeňa, kvasiniek a vody.
Následne zreje najmenej tri roky v dubových sudoch. Obsah alkoholu musí byť najmenej 40 percent.
Pri dodržaní týchto podmienok je však ťažké zaujať takzvanú generáciu Y, ktorá dbá o svoje zdravie a praje si znížiť spotrebu alkoholu.
Do úvahy neprichádza ani predaj whisky na Blízkom východe, ktorý je síce lukratívnym trhom, no často je tam zakázaná konzumácia alkoholu.
"Johnnie Walker sa nemôže stať jahodovou whisky a exportovať do Číny," povedal agentúre AFP profesor Matthew Pauley z Medzinárodného centra pre pivovarníctvo a liehovarníctvo pri Heriot-Watt univerzite v Edinburghu.
"V tomto odvetví je veľký záujem o pálenky s nižším obsahom alkoholu," dodáva. V Škótsku zaviedli minimálnu cenu za alkohol a objavili sa tam aj iniciatívy ako "suchý január", mesiac triezvosti po vianočnej sviatočnej hojnosti.
Pálenica Eden Mill v meste St Andrews upustila od svojho projektu používať čokoládový slad, ktorý sa uplatňuje napríklad pri anglických tmavých pivách.
Asociácia škótskej whisky ju varovala pred nebezpečenstvom, že to bude viesť k výrobe liehoviny, ktorá sa bude líšiť od tradičnej škótskej whisky.
Na regáloch Medzinárodného centra pre pivovarníctvo a liehovarníctvo majú svoje miesto bylinky, korenia a arómy, ktoré sa používajú pri experimentoch s ginom.
Všetko však držia veľmi ďaleko od destilačných prístrojov na whisky. A to napriek tomu, že už prebehlo zopár inovácií.
Napríklad sa zmenil podiel alkoholu pri zrení alebo sa vymenili sudy krátko pred stáčaním do fliaš.
Spoluzakladatľ pálenice Eden Mill Paul Miller patrí k tým, ktorí by privítali väčšiu flexibilitu. "Máme najlepších výrobcov piva a liehovín na svete. Bola by naozaj škoda, keby títo ľudia nemohli ukázať svoju kreativitu," uviedol v škótskom denníku The Herald.
Murdo Fraser zo škótskeho parlamentu však prejavuje menej nadšenia: "Osobne dávam prednosť tomu, aby škótska whisky zostala taká, aká je. Musíme byť veľmi opatrní, ak sa chceme pustiť do nejakých inovácií," hovorí.
V tradičnom bare Roseburn neďaleko rugbyového štadiónu Murrayfield v Edinburghu rovnako panujú rozpory.
Alan McGuire je presvedčený, že príliš radikálne inovácie by popreli všetko, čo tvorí whisky: "Je to úžasný nápoj, ktorý má dlhoročnú tradíciu. Pridávať niečo ako zázvor, citrón či jahodu, to by zabilo jeho jedinečnosť," tvrdí.
Ošetrovateľ Christopher Gauld sám seba považuje za veľkého stúpenca zmeny. "Whisky, ktorú dnes máme, by nebola taká, keby ľudia v minulosti neskúšali nové veci. Preto som za experimenty," vyhlásil.
Asociácia škótskej whisky, ktorej hlavnou úlohou je zachovať medzinárodnú reputáciu tejto miestnej špeciality, nehovorí na všetko jednoznačné nie:
"Inovácia je dôležitá pre každú výrobu, pre nové produkty zo škótskej neexistujú prekážky. Spotrebiteľa však nemôžeme mýliť. Reklama nových produktov nesmie v žiadnom prípade tvrdiť, že ide o škótsku whisky," hovorí jej hovorca.
Asociácia zdôrazňuje, že aromatizovaná whisky sa predáva ako likér, ale nemôže mať chránené označenie Scotch, rovnako ako šumivé víno nemôže byť označované ako šampanské.