Viac ako o móde sa diskutovalo o pomoci celému segmentu dizajnu či textilnému priemyslu. O grantoch aj budovaní dobrého mena. Výkonná riaditeľka Slovak Fashion Council Zuzana Bobiková je presvedčená, že pandémia módu nezlikviduje.
„Zaujímavým efektom bola pokora, zomknutie sa a podpora, ktorú bolo cítiť. Jasne sa nám ukázalo, že si treba vážiť, čo doma máme, a zamerať sa na podporu domácej ekonomiky.“
Podarilo sa im vytvoriť iniciatívu na podporu slovenskej módy s názvom #nosimSK. Hlavne cez sociálnu sieť Instagram sa snažili získať na svoju stranu influencerov, ktorí by zviditeľnili značky aj dizajnérov.
„Vyslali sme na Slovensko signál, že sa oplatí o slovenské značky zaujímať a podporiť ich, hoci aj malým nákupom.“ Iniciatíva bola úspešná a na sociálnych sieťach je ešte aj dnes populárna.
„Verím, že dokážeme zmeniť rozmýšľanie zákazníkov nad kúpou oblečenia tak, aby naši tvorcovia mohli ďalej biznisovo fungovať,“ sľubuje si Zuzana Bobiková.
Kreatívny svet podľa nej zareagoval veľmi promptne a razom sa presunul do online prostredia. „Na jar sa mnohé festivaly, výstavy, showcasy zrušili, ale teraz na jeseň už ide takmer všetko online. V tom je sila kreatívneho sektora – je flexibilný, pokrokový, má drive. Nechce zastať, hľadá si cestu. Ale nie na silu. Je tam silný faktor zastavenia, spomalenia, focus na udržateľnosť. Celý segment volá po zmene, väčšej efektivite. Hľadá sa nové normálne.“
Štát však podľa nej tvorcom veľmi nepomohol. Mnohí prepadali cez sieť štátnej pomoci. „Bohužiaľ, slovenský systém pomoci nebol šitý na mieru kreatívneho sektora. U nás je celkový problém s mapingom kreatívneho sektora, nemáme vyčíslený jeho potenciál, nemáme dáta ako podiel na HDP, zamestnanosť, počet podnikov, tržby či obraty. Celkový systém malého a stredného podnikania je na chvoste záujmu a trpí. Preto aj tieto formáty pomoci z jari neboli efektívne, bohužiaľ.“
A preto je presvedčená, že pomoc musí prísť od samotných zákazníkov. Ak zmenia svoje myslenie, možno siahnu práve teraz po tričkách, kabátoch či mikinách od slovenských návrhárov a budú nakupovať v slovenských obchodoch.
„Ak by sa väčšina našich nákupov sústredila na lokálnych tvorcov a obchodníkov, určite by to náš lokály biznis dokázalo udržať a aj pozdvihnúť.“
Šéfka Slovak Fashion Council napriek nepriaznivej skúsenosti verí, že štát sa slovenskej móde a celému umeniu neotočí chrbtom. „Treba myslieť komplexne. Určite aj časť investícií zo štátnej pomoci z Európskej únie by mala ísť na kultúru. Odporúča...
Zostáva vám 85% na dočítanie.