Idea značky, ktorá bude prepájať šport a luxus, sa zrodila v hlave marketingovej manažérky Petry Harachovej. Desať rokov pracovala pre telekomunikačného operátora, vymýšľala a spúšťala nové produkty a starala sa o ich marketing.
Jej kamarátka Slavka Mackaničová študovala módu na strednej škole, viac ju to však ťahalo k architektúre a interiérovému dizajnu.
Spoznali sa pri zariaďovaní Petrinho bytu a neskôr im cesty skrížila náhoda. „Stretli sme sa pred nákupným centrum a Petra mi spomenula, že cvičí jogu a túži po oblečení, ktoré by bolo nielen funkčné, ale aj štýlové a ženské,“ spomína si na úplné začiatky značky Slavka Mackaničová. Petra mala myšlienku založenia vlastnej značky v hlave už dlho.
„Ako prvému som to povedala môjmu priateľovi a veľmi sa mu táto idea páčila. Videl, že by som chcela mať niečo vlastné, kde sa budem môcť aj sama realizovať. Podporil ma, že to mám vyskúšať a zistiť, či to má naozaj zmysel.“
V tom čase vznikalo na Slovensku čoraz viac lokálnych značiek, čo Petru ešte viac nakoplo. „Hovorila som si, že oni mali odvahu, a ja ju v sebe nenájdem?
Začala som o týchto plánoch rozprávať svojim známym a keď som to povedala Slavke, ona sa absolútne nadchla, pretože popri architektonickej práci túžila aj ona po vlastnom produkte, ktorým dokáže potešiť oveľa viac ľudí.“
Jedna teda rozumela marketingu, druhá sa vyznala v kreatívnych procesoch. Spojili sily a začali tvoriť prvé legíny. Založenie značky a vymýšľanie jej názvu bol zložitý proces. Podľa Petry Harachovej zvažovali mnohé alternatívy.
„Chceli sme, aby názov bol zvučný, krátky, ľahko čitateľný v angličtine a mal myšlienku. Bavili sme sa o athleisure, teda športovom štýle, a hrali sa s týmto slovíčkom. Samozrejme, potrebovali sme, aby vzniklo úplne nové slovo, na ktoré sa bude dať kúpiť doména.“
Voľba padla nakoniec na meno Athleeya, ktoré je podľa zakladateliek ženské, aj keď pre Slovenky ťažšie zapamätateľné.
Športové a ženské
„Keby sme boli hneď na začiatku vedeli, čo všetko nás čaká, zrejme by sme neboli až také veľmi nadšené,“ hovorí s úsmevom Slavka.
Pri tvorbe modelov však práve ona využila svoje zručnosti a skúsenosti. „Ako architektka a interiérová dizajnérka som sa naučila, ako čo najlepšie obslúžiť klientov. Musím si ich vypočuť a pochopiť, čo potrebujú, a následne ich myšlienky podporím dizajnom a ukážem im, čo pravdepodobne chcú. Túto svoju schopnosť využívam aj pri móde.“
Petra, nadšená jogínka, generuje prvé nápady, Slavka následne rozprúdi veľký rešerš a tému dopodrobna rozpitvá.
„Najskôr si zadefinujeme, prečo sa nám konkrétna vec páči a čo sa nám, naopak, nepáči. Chceme totiž prichádzať s niečím novým, iným, odlíšiteľným, nie s kópiou,“ tvrdí.
Ich produkt preto vždy musí byť v prvom rade kvalitným, štýlovým a nadčasovým. Kým vytvorili dokonalý kúsok, prešli presne dva roky. Dovtedy skúšali, vymýšľali, kreslili, tvorili, riešili strih, vylaďovali ho a vyrábali prototypy.
„Zistili sme, že každá látka sa správa úplne ináč. Na každý druh materiálu potrebujeme nový strih. Používame jednofarebné materiály, ktoré navzájom kombinujeme, čím sme si zvolili finančne náročnejšiu cestu.“
Petra je presvedčená, že aj na prvý pohľad minimalistické topy, bundy či legíny musia byť dokonalé.
„Sme veľké detailistky, zaujímame sa o to, ako všetko sedí, ako sa v tom žena cíti, ako vyzerajú švy, ako bude našitý medailónik. Chceme, aby všetko bolo tip-top. Učíme sa však za pochodu, nemáme také skúsenosti ako niekto, kto vyštudoval módne návrhárstvo.“
Napriek tomu kombinujú svoje dve vášne – Petrinu pre jogu a Slavkinu pre dizajn. Výsledkom je móda v spomínanom štýle athleisure.
„Je to spôsob obliekania. Jednoducho, zahŕňa veci, v ktorých môžeme športovať a súčasne v nich môžeme ísť do práce, na stretnutie, do mesta. Tento štýl je veľmi obľúbený, pretože je pohodlný, kombinovateľný a spája šport s voľným časom.“
Slavka Mackaničová zdôrazňuje, že tento štýl tu bol už v minulosti, no na pár rokov sa stratil. Vyzeralo to tak, že upadne do zabudnutia, no nestalo sa to.
„Vyhralo pohodlie a praktickosť. Módne domy sa už štýlu athleisure vôbec nevyhýbajú, naopak, hádam každá značka už má svoju športovo-voľnočasovú líniu.“
Athleeya sa preto snaží tvoriť funkčné a zároveň nositeľné a krásne kúsky.
„Občas sa smejeme, keď nám ženy povedia, že v tom nebudú cvičiť, lebo je to škoda, že to chcú nosiť iba do mesta. My im na to odpovedáme, že nech vôbec neváhajú a pomaly naše legíny zodierajú na joge aj v kaviarni. Materiály sú odskúšané a funkčné a vydržia naozaj dlho.“
Podľa Petry sa nedá porovnávať športové oblečenie, ktoré sme nosili pred dvadsiatimi rokmi, s tým súčasným. „
Móda na cvičenie sa veľmi posunula, máme kvalitné materiály aj strihy. Ľudia veľmi dbajú na to, aby boli aj vo fitnescentre pekní, upravení. Športová a voľnočasová sféra sa veľmi prepojili a ľudia sa chcú v prvom rade cítiť dobre.“
Materiál z Talianska, výroba doma
Pre Athleeyu je veľkou témou už samotný materiál. Je v prvom rade funkčný, vhodný na športovanie a zároveň príjemný na dotyk.
„Je odolný, krásne sa prispôsobí telu, je pevný po nosení aj praní. Lycra ho robí veľmi príjemným, kvalitným a funkčným,“ vysvetľuje Petra Harachová.
Všetky látky pochádzajú z Talianska od výrobcov, ktorí majú bohaté skúsenosti so športovo-elegantnou módou a špecializujú sa práve na odolné, funkčné materiály.
„Na veľtrhoch sa objavujú aj veľmi kvalitní producenti z Ázie, no my čoraz viac prirodzene inklinujeme k európskym výrobcom. Je pre nás veľmi dôležité, aby naši dodávatelia neboli od nás ďaleko a mohli sme mať s nimi osobný kontakt. Neviem si predstaviť, ako by sa to dalo riešiť na diaľku. Rady si všetko vyberáme osobne.“
Žiaľ, rôzne doplnky a drobnosti sa často nedajú nakúpiť priamo v Európe, ale cez dodávateľa ich vozia z Ázie.
„Mali sme ambíciu získať niektoré doplnky od lokálnych slovenských výrobcov, ale zatiaľ sa nám to nepodarilo. Dlho sme hľadali remeselníka, ktorý by nám vyrobil kovové medailóniky s naším logom, ktoré prišívame na naše produkty.
Nepodarilo sa nám to. Boli by sme radi, keby sa nám ozvali šikovní Slováci, s ktorými by sme mohli spolupracovať a navzájom sa podporiť.“
Pri samotnej výrobe sortimentu už Petra so Slavkou nepopustili. Všetko sa šije a kompletizuje na Slovensku. „Máme dve slovenské dielne, ktoré, samozrejme, vyrábajú aj pre iných klientov a občas je náročné dostať sa k nim, pretože sú veľmi vyťažené.
Obidve majú viac ako 20-ročné skúsenosti a pre nás je veľmi cenné, že spolupracujú aj s cyklistickými značkami a sú vybavené strojmi, ktoré vedia pracovať s elastickými materiálmi.“
Ďalšou podmienkou podľa Slavky Mackaničovej je, aby mali kontrolu nad celým výrobným procesom.
„My sme veľmi náročné zákazníčky. Zvolili sme si špeciálnu, komplikovanú technológiu šitia, používame viac materiálov a od výrobcu vyžadujeme mimoriadnu kvalitu. Našťastie, máme veľmi šikovných spolupracovníkov, s ktorými sme si prácne nastavili všetky detaily.“
Každý jeden kus však nakoniec prejde rukami majiteliek. Zatiaľ to stíhajú, no ak zvýšia objem produkcie, nebude to možné. „Všetci sa učíme za pochodu. Čím viac produktov pre nás konkrétna výroba ušije, tým sú kvalitnejšie,“ doplnila Petra.
Ekológia vo výrobe aj v balení
Legíny, topy, bundy, podprsenky, tričká, tielka. Athleeya prišla od začiatku s ucelenou športovou kolekciou, jednotlivé časti sa dajú vzájomne kombinovať a dopĺňať.
„Postupne sme pridávali ďalšie modely aj farby, pri legínach sme začínali s nízkym pásom, ale ženy chceli viac vysoké pásy, ktoré sú krásne, veľmi ženské a zároveň komfortné pri cvičení. V lete sme pridali šortky a bajkerky.“
Ďalším trendom, na ktoré chce značka reflektovať, sú recyklované materiály. „Najbližšiu kolekciu, ktorú čoskoro uvedieme na trh, tvoríme práve z týchto recyklovaných materiálov.
Raz by sme sa chceli dopracovať k tomu, že budeme šiť iba z nich, no nie je to jednoduché. Tým, že veľmi dbáme na vizuál a chceme robiť z lesklých materiálov, tak narážame na bariéry. V Európe nevieme nájsť lesklú, funkčnú, recyklovanú a zároveň pohodlnú látku,“ zdôraznila Petra.
Ekológiu však berú vážne. Alfou a omegou udržateľnosti je pre ne kvalitný, nadčasový produkt, ktorý sa nezničí a nezunuje.
„Okrem toho riešime aj spracovanie odpadu, ktoré je v móde obrovskou témou. Zatiaľ máme iba drobné projekty, napríklad šijeme zo zvyškov látok gumičky, ale chceli by sme túto tému posunúť ďalej.
Naše materiály sú však veľmi jemné a firmy, ktoré sme oslovili, ich nevedeli spracovať. Verím však, že takú nakoniec nájdeme. Ekologicky pristupujeme aj k baleniu.“
Okrem ekológie ich zákazníčky zaujíma aj lokálnosť. Athleeya sa preto pýši tým, že všetko dizajnuje aj vyrába na Slovensku.
„Keď sa pýtame žien, prečo sme ich zaujali, tak často spomínajú ako dôvod práve to, že sme lokálnou značkou, a preto nás chcú podporiť,“ zdôrazňuje Slavka.
Stáva sa im však aj opak, že mnohé zákazníčky sú prekvapené z toho, že sú Slovenky. „Materiály, kvalita prepracovania, prezentácia aj spôsob dodania tovaru má podľa nich zahraničné parametre. T
akéto reakcie nás vždy veľmi potešia. Chceme všetkým dokázať, že na Slovensku sa dá vyrobiť rovnako krásny produkt ako vo svete.“
Vo výhľade plavky
Ženy si v ponuke Athleeya prídu na svoje, ale dočkajú sa svojej chvíľky aj muži? Majiteľky značky sa tomu zatiaľ bránia.
„Teší nás, že muži majú záujem o podobné produkty, ako tvoríme pre ženy, ale zatiaľ mužskú líniu nepripravujeme,“ prezradila Slavka.
Podľa Petry je dôvod ten, že v tvorbe pre ženy cítia istú pôdu pod nohami. „Nie som si istá, či by sme to vedeli preklopiť do pánskej módy. Zatiaľ sme odpoveď na túto otázku neuzavreli. Athleeyu sme však vytvorili prioritne pre ženy.“
Už istejšie vyzerajú plány na kolekciu z recyklovaných materiálov, nové farby a najmä plavky. Nachystané sú viaceré nové kolekcie, no majiteľky sa držia pri zemi a pristupujú k rozvoju firmy opatrne.