Môžeme ich vídať na prehliadkach tých najvychytenejších dizajnérov. A nielen tam! Stali sa aj výraznou súčasťou našich outfitov. Slovenské firmy úspešne „naskočili“ na tento módny trend, dizajnujú a predávajú tisíce kusov ponožiek ročne.
Decentné, veselé, farebné, kvalitné alebo, naopak, nudné, nezaujímavé či plné umelých prímesí – áno, aj takéto môžu byť ponožky. Kedysi plnili len funkčný charakter, v súčasnosti majú však aj estetickú funkciu: „To iba v čase bývalého režimu boli ponožky niečo, čo by sme vlastne ani nemali vidieť. Som rád, že dnes už veľa ľudí vidí, že aj nohy sa dajú do topánok zaodieť tak, že budú štýlovo a farebne podporovať celý outfit.
Na druhej strane však netreba zabúdať na kvalitu materiálu. Ponožky by mali byť jemné, keďže sa priamo dotýkajú pokožky, ale aj dostatočne odolné, aby niečo v topánkach vydržali, a taktiež farebne stále. Ponožky si vyberajte starostlivo, rovnako ako kravatu či farebnú vreckovku do saka,“ odporúča majiteľ módnej značky TAILOR MADE Andreas Kreutz.
Pravidlá a výnimky
Aj pri tomto módnom doplnku platí, že čím konzervatívnejší je outfit, zamestnanie či osobnosť majiteľa, tým nenápadnejšie by mali byť ponožky. Kreutz odporúča ideálne ponožky vo farbe topánok alebo nohavíc. „Existuje nespočetné množstvo farebných kombinácií a vzorov, ktoré môžu slúžiť na zladenie s ostatnými doplnkami. Aj tu však platí, že najlepšie bude, ak dokážete tento kúsok štýlovo či farebne prepojiť s iným kusom odevu tak, aby to dávalo zmysel. Obliecť si totiž tie najdivokejšie ponožky len tak, aby upútali pozornosť, je tak trochu prvoplánové.“
Veselé ponožky
Trend farebných, veselých až bláznivých ponožiek odštartovala v roku 2008 švédska firma Happy socks. Podľa Petra Antala z Tatrasvitu si ich ľudia veľmi rýchlo obľúbili. „Začali ich vnímať ako doplnok k módnemu outfitu. Happy socks výrobu podporil intenzívnym marketingom.“
Dnes podľa ich vzoru funguje vo svete množstvo firiem. Obchody ponúkajú veľký výber rôznych dizajnov, materiálov aj tvarov. „Niekedy sa hovorilo, že jediným šperkom, ktorý by mal mať muž na sebe, sú hodinky.
Dnes už ponožky vystihujú charakter, dravosť, ambície. Samozrejme, aj ponožky sa musia farebne zladiť so zvyškom oblečenia. Dnešná móda však nemá hranice. Kedysi boli biele ponožky folklórom alebo znakom nevkusu, dnes bežne vidíte muža, ktorý má čierny oblek a k nemu biele ponožky. Doba je rýchla, šialená. Ľudia sa obliekajú podľa svojej nálady.“
Stereotypy sa postupne búrajú. „Ponožky môžu byť v sandáloch, v šľapkách, môžu byť biele, čierne, farebné,“ zdôrazňuje Antal. „Ľudia si naozaj užívajú veselé a nápadité vzory a už sa ich neboja ukázať. Považujeme to za náš veľký úspech a naozaj nás to teší,“ zdôrazňuje zakladateľ značky Fusakle Ján Angus.
Ponožková továreň
Tatrasvit pôsobí na trhu s ponožkami už viac ako osemdesiat rokov. Vo Svite si nechávajú pliesť ponožky rôzni slovenskí aj svetoví dizajnéri. „Ponožky z Číny či z Turecka sú lacné, to je pravda. My nevyrábame ponožky za 50 centov, sú drahšie.
No ak ich operiete, tak držia, čo sa o tých z Číny a Turecka povedať nedá. Tatrasvit má dlhú tradíciu. Robili sme pre značky ako Hugo Boss, Cerruti 1881, Esprit. 80 % našej výroby ide do sveta, pre nemecký či švajčiarsky trh. Vyrábame pre rôzne ozbrojené zložky. Naše materiály a priadze sú áčkovej kvality, čo sa odráža na vyššej cene,“ hovorí Antal. Problém je, že aj Tatrasvit sa borí s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, práca v textilnom priemysle je slabšie platená a ľudia o ňu nemajú záujem.
Bepon
„Ponožky sú veľká zábava, ľudia ich majú radi,“ hovorí Miroslava Víteková z Beponu. Firma pôsobí na Slovensku už od roku 1993 a je lídrom v oblasti predaja pančuchového a ponožkového sortimentu. Na Slovensku a v Česku Bepon prevádzkuje viac ako 80 predajní.
„Momentálne sa nosia kratšie nohavice a ponožky sa tak stali vyhľadávaným doplnkom.“ Bepon okrem toho, že predáva rôzne značky, niektoré kolekcie si aj sám vyrába. Už minulý rok oslovil viacerých renomovaných dizajnérov, ktorí mu vytvorili zaujímavé návrhy na ponožky.
„Dizajnéri mali pred touto prácou rešpekt. Nechali si od nás poradiť, čo sa týka materiálov, vzorov a farieb. U ľudí majú tieto slovenské dizajnérske ponožky veľký úspech. Je za nimi konkrétny človek a celý príbeh. Dizajnéri si dali na návrhoch veľmi záležať.“
Všetky ponožky sa vyrábajú na Slovensku, v rôznych menších aj väčších dielňach. Najväčším dodávateľom pre Bepon zostáva fabrika Tatrasvitu. „Sme slovenská firma, vždy budeme vyrábať doma, nechceme ísť do Ázie, to nie je naša cesta,“ zdôrazňuje Víteková.
Bepon sa inšpiruje i trendmi zo zahraničia. Aj preto sa snaží zastrešovať svoje malé, limitované kolekcie známymi menami a osobnosťami. Minulý rok preň navrhla kolekciu pančúch úspešná šperkárka Petra Toth. Tento rok stavil na modelku Simonu Krainovú: „Ľudia sa radi stotožnia so známou tvárou,“ vysvetľuje marketingová manažérka Beponu.
Fusakle
Ján Angus od začiatku vedel, že chce vyrábať niečo malé, šikovné a bežné, prostredníctvom čoho by mohol šíriť radosť a uvoľnenie: „Fusakle sú len nosič informácie . Za 13 rokov aktívneho pracovného života som sa stretol s mnohými ľuďmi a prestalo ma baviť nastavenie ľudí, ktorí tvrdili, že sa nič nedá, a hlavne preto nechceli nič urobiť. Kedysi sa u nás plietlo veľa ponožiek a vedel som, že sú tu stále ľudia, ktorí toto remeslo ovládajú. Prostredníctvom Fusaklí som chcel spojiť príjemnú asociáciu z minulosti spolu s naším nadhľadom, pozitívnym nastavením a chuťou, preto vznikla naša značka.“
Podarilo sa im presvedčiť ľudí, že veselé ponožky už nemusia byť iba výsadou hipsterov: „Našťastie, dnes to už neplatí. Keď sme začali v septembri 2015, páni boli zásadne proti, lebo naše ponožky pre nich boli príliš pestré. Väčšinou ich dostali ako darček, obliekli si ich a zrazu zistili, že dostávajú od okolia pozitívne reakcie. To ich posmelilo a neskôr sami začali chodiť a nakupovať a pýtali si odvážnejšie vzory.
A to je presne to, o čo sa snažíme. Roztápať ľady. Dnes nás nosia deti aj dôchodcovia, nezáleží na profesii, statuse, mieste,“ zdôrazňuje Angus. Fusakle majú v portfóliu množstvo dizajnov a kusov, okrem základnej unisex kolekcie predávajú aj urbanistické, športové, oblekové, detské či charitatívne ponožky.
Aj Fusakle sú čisto domácim výrobkom. Okrem Svitu robia časť produkcie v Banskej Štiavnici a momentálne rozbiehajú dve menšie výroby v iných regiónoch.
„Máme však problém so zamestnancami. Mladým sa nechce robiť takýto typ roboty, čo je škoda, lebo naozaj platí, že remeslo má zlaté dno. Snažíme sa rozbiehať spoluprácu so školami, aj keď, čo sa týka odborných škôl so zameraním na textil, všetko je zlikvidované.“
Walker’s socks
Ivane Petrušovej, ktorá je spoluzakladateľkou značky, na trhu chýbali elegantné farebné ponožky. A tak v spolupráci s Tatrasvitom vymyslela značku, ktorá ich vyrába:
„Ja osobne by som si nikdy neobula ponožku napríklad s vláčikom. Túžila som po elegantnejšom dizajne, ženskejšom prevedení, chcela som, aby aj ponožka bola sexi.“
Walker’s socks sa špecializuje práve na tento segment. Vyrába farebné ponožky s veľkou dávkou elegancie vhodné aj do oblekov pre pánov či zaujímavé, dizajnové ponožky pre dámy.
„Verím, že smerujeme k tomu, aby sa Slovensko stalo európskou ponožkovou veľmocou. Ľudia to vnímajú veľmi pozitívne. Aj keď mnohí sú ešte stále veľmi konzervatívni, na farebné, drahšie ponožky si pomaly zvykajú. Už neplatí, že ponožky sú pod vianočným stromčekom čistým zlom, dnes je to príjemný, veselý darček,“ teší sa z nových trendov Petrušová.