H&M a Zara se totiž na rozdiel od Prady alebo Burberry dokonale prispôsobili dobe internetu.
Rebríčku stovky najväčších spoločností sveta, ktorý zostavuje newyorská agentúra Interbrand, sice vládnu technologickí giganti Apple, Google a Microsoft, tohtoročný rebríček však veľa prezradil aj o podnikaní s módou. Drahé značky ako Hermès, Gucci aleboo Burberry zaostávajú za lacnými odevnými reťazcami H&M a Zara.
Napríklad Zara patrí do portfólia španielskej skupiny Inditex. Jej zakladateľ Amancio Ortega je považovaný za aktuálne tretieho najbohatšieho človeka na svete (podľa hodnotenia Forbes).
S majetkom v hodnote takmer 80 miliárd dolárov je súčasne najbohatším Európanom a podľa serveru Business Insider je číslom jeden na svetovom trhu s módou. Ten sa mu podarilo podmaniť práve rýchlym kopírovaním trendov od veľkých značiek a prakticky okamžitou dodávkou týchto trendov do obchodov. Ich kolekcie sa točia v 14-dňových intervaloch.
Fajfka verzus prúžky
Najhodnotnejšou módnou značkou vôbec je ale výrobca športového oblečenia Nike, ktorý svojho večného konkurenta Adidas nechal ďaleko za sebou (55. miesto). Tri prúžky tak výrazne prehrávajú v súťaži s konkurenciou pod symbolom fajky.
Predaje tenisiek sú momentálne na absolútnom vrchole a športové značky sa predháňajú v kolaboráciách so známymi osobnosťami, v limitovaných edíciách a experimentoch s 3D tlačiarňami.
Napriek tomu, že Adidas v posledných rokoch predstavil veľmi úspešnú spoluprácu s muzikantom Kanye Westom a tiež so superstar japonskej módy Jódžim Jamamotom, a prilákal tak pozornosť mladších zákazníkov a milovníkov módy.
Americká firma Nike je naopak verná svojmu pôvodu výrobcovi športovej obuvi. Mieri predovšetkým na profesionálnych športovcov a zákazníkov, pre ktorých nechce byť iba módnym doplnkom, ale súčasťou ich aktívneho životného štýlu.
Nezaostáva ale ani v módnych trendoch. Napríklad pravidelnou spoluprácou so značkou Supreme. Založili ju v 90. rokoch a je synonymom pre subkultúru skateboardistov a hiphoperov.
Zamierené na Čínu
Práve ázijský trh je podľa expertov príčinou, prečo niektoré drahé značky v rebríčku zaostávajú. Čo je pre odevné odevné reťazce H&M a Zara úplne automatické, s tým sa luxusné značky ťažko zžívajú. Reťazce totiž prevádzkujú e-shopy, ktoré dodávajú tovar do desiatok krajín sveta, niektorí výrobcovia luxusnej módy sa do predaja online púšťajú iba s veľkou neochotou.
Príkladom môže byť značka Prada. S hodnotou necelých 5 miliárd dolárov sa umiestnila na nelichotivom 94. miesto. Podobne ako iné luxusné značka, aj Prada utrpela častými teroristickými útokmi v Európe, kde k najpočetnejším zákazníkom patrí práve klientela z Ázie. Títo turisti však po útokoch v Paríži začali vyhľadávať iné lokality, kde módne domy nemajú zastúpenie.
Talianska Prada sa preto vlani rozhodla zdvojnásobiť svoje investície do online predaja a až tento rok rozšírila svoju sieť o Čínu, Južnú Kóreu a Japonsko.
Podľa The New York Times sú ázijskí zákazníci mladší ako na zvyšku svetových trhov. Práve v Číne sa momentálne realizuje zhruba tretina všetkých obchodov s luxusným tovarom.
Okrem e-shopov tak majú pomôcť luxusným domom aj čínski influenceri. Gucci napríklad spolupracuje so speváčkou Chris Lee, umelec Kris Wu je zase modelom pro Burberry a nemôže chýbať ani herečka Fan Ping-ping, ktorá je považovaná za ázijskú Kim Kardashian.
Podľa Interbrands budú lacné reťazce veľkou konkurenciou pre luxusné domy až do tej doby, kým nenájdu rovnováhu medzi svojou exkluzivitou a rozmarmi dnešného zákazníka, ktorý chce nakupovať jednoducho a hlavne rýchlo.
Najhodnotnejšie značky
1. Apple
2. Google
3. Microsoft
…
18. Nike
19. Louis Vuitton
23. HM
24. Zara
32. Hermes
51. Gucci
55. Adidas
86. Burberry
94. Prada
95. Dior
Zdroj: Interbrand