StoryEditor

Na okraj záujmu sa dostáva zánik života a smrť

17.03.2005, 23:00
Antropologička Andrea Šalingová v rozhovore pre HN

Ako by mala vôbec znieť definícia tabu?
-- Tabu sa zvyčajne definuje ako zákaz určitých činností. Vyjadruje vôľu "nekonať", aby sa dosiahol istý účinok. Vždy je spojené s ďalšími rituálmi slúžiacimi na odstránenie tabu, napríklad komplikovaný rituál pri dostavbe nového obydlia, také dnešné kolaudačné party. Tabu sa líši od kultúry ku kultúre a líši sa aj jeho intenzita a záväznosť. Kedysi aj u nás oveľa striktnejšie regulovalo správanie skupiny, malo záväzný charakter pre všetkých členov skupiny. Aj dnes registrujeme pozostatky kedysi silných tabu. Tabu sa týkalo významných udalostí v živote človeka, predovšetkým narodenia, smrti, prijímania či vylučovania zo skupiny. Tabu sa spájalo aj s príslušníkmi iných kultúr, prijímanie cudzinca do skupiny bolo zložitým obradom pozdravov, výmeny darov, jedla. Dnes nájdeme pozostatky v rituáloch prijímania návštev, v diplomatickom protokole a pod. V súčasnosti slovo tabu používame v zmysle "zakázanej" témy, vytláčame skôr určité slová. Dalo by sa teda povedať, že začína dominovať komunikačné tabu.

Kde sa tieto zákazy prejavujú najčastejšie?
-- Veľká časť tabu v ľudskej spoločnosti regulovala sexualitu a sexuálny život. Aj v tejto oblasti sa, predovšetkým od 60. rokov minulého storočia, odtabuizovalo mnoho tém. Hovorí sa o sexuálnej revolúcii, ktorá viedla k zásadným zmenám sexuálneho správania. Vynález antikoncepčnej tabletky oddelil biologickú sexualitu od sexuality sociálnej a oslobodil ženu od neustáleho kolobehu rodenia a dojčenia. Dal jej slobodu v rozhodovaní byť či nebyť matkou a zároveň emancipoval jej sociálnu sexualitu, teda "užiť si slasť". Sexualita sa stala témou druhej polovice dvadsiateho storočia. Dnes sa o sexualite hovorí v médiách, sexuológia a sexuologické poradne prežívajú svoj boom. V západnej Európe našla táto téma priestor aj v rámci rodiny, paradoxne, slovenská rodina túto najintímnejšiu tému akosi nechce.

Čo priniesla tzv. sexuálna revolúcia?
-- So zmenami sexuálneho správania v minulom storočí súvisí aj odtabuizovanie ženského tela, telesnosti, sexuality. Silné ženské hnutie v západnej Európe hlásalo heslo "moje telo patrí mne", teda žena má rozhodovať o vlastnom prežívaní telesnosti, prístupu k sexu, ale aj k tehotenstvu... Na Slovensku bola situácia donedávna odlišná. Ešte v 70. rokoch minulého storočia bolo na Slovensku zvykom, že žena musela po pôrode prejsť očistným rituálom v kostole tzv. vádzkou a až potom sa mohla kontaktovať s verejnosťou, vychádzať z domu. Prevládala totiž viera, že ženské telo je v období tehotenstva v spojení s nečistými silami. Tabuizovanie tela tehotnej ženy sa udržalo do konca 90. rokov. Bolo nemysliteľné, aby tehotná žena prezentovala "svoj stav". Bola vylúčená z istých druhov činností, spojených predovšetkým so zábavou, teda jej reprezentačnou úlohou. Zdôvodňovalo sa to starostlivosťou o jej zdravie. Ani v médiách sa nemohli známe ženy ukazovať tehotné. V tomto smere "trochu" zamiešala karty Demi Mooreová a začiatkom 90. rokov jej akty vo vysokom štádiu tehotenstva vyvolali polemiku aj u nás.

O čom sa mlčí najväčšmi u mužov?
-- Sexualita sa neodtabuizovala na všetkých frontoch. Mohli by sme hovoriť o potencii, teda základnom prvku mužskej identity. Dá sa povedať, že neplodnosť a impotencia mužov je posledné veľké tabu, ktoré zasahuje život rodiny i spoločnosti.

Ktoré témy sa posúvajú na okraj záujmu v súčasnosti?
-- Téma umierania, choroby, starnutia. Nie sme zvyknutí vidieť zánik života, nedeje sa vedľa nás v rodine, nie sme s ním priamo konfrontovaní. A ani nechceme. Tak ako bolo v minulosti tabuizované telo, sexualita, dnes je to zánik života a smrť.

Je to dôsledok globalizácie či amerikanizácie?
-- Neviem, či to súvisí práve s amerikanizáciou. Skôr mám pocit, že sme vďaka inštitúciám oddelení od priamych konfrontácií so smrťou, starnutím, navyše existuje silný kult vitality, mladosti, dynamiky, akčnosti. Vezmite si reklamy na dôchodkové poistenie "aktívni v starobe". Bežne sa stáva, že proti hospicom a starobincom sa spisujú petície, nechcú ich v lokalitách, kde žijú malé deti. Chcú "deti", ale vlastne samých seba chrániť pred kontaktom so starobou, umieraním...

Kedysi bolo prirodzené, že deti sa dostávali do kontaktu so smrťou. Pravdepodobne to vyplývalo z toho, že pod jednou strechou žilo viac generácií...
-- Áno. Na Slovensku dodnes skôr platí pravidlo z rozprávky o troch grošoch, v ktorej sa hovorí o vzájomnej starostlivosti vrátane doopatrovania najstaršej generácie. V tomto sa odlišujeme od vyspelého Západu, kde sa väčšmi zdôrazňuje samostatnosť a jednotlivec sa stáva závislý od inštitúcií. To je paradox, oslobodil sa od rodinných väzieb a stal sa plne závislým od inštitúcií.

Aký je negatívny dosah "vyblokovania" témy staroby?
-- Neviem odhadnúť efekt... Je však nepochybné, že byť starým človekom je v dnešnej spoločnosti čoraz náročnejšie. Starobu rozdeľujeme na dve obdobia -- starobu sociálnu, teda keď je človek ešte aktívny, ale v rámci spoločenskému systému je mu pridelený status "dôchodcu" a na biologickú starobu, keď dožíva a je čím ďalej, tým väčšmi odkázaný na starostlivosť svojho okolia. Tá druhá fáza je problematická pre obe strany, aj pre tých, ktorí majú doopatrovať, aj pre tých, ktorí na doopatrovanie čakajú.

menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
06. november 2024 02:47