Už vyše dvadsaťpäť rokov sa každoročne v Ženeve stretávajú výrobcovia tých najkvalitnejších a najluxusnejších hodiniek. Značky ako Cartier, Montblanc či Piaget poznajú aj tí, ktorí sa vysokým hodinárstvom nezaoberajú. Vo Švajčiarsku sa však prezentujú aj hodinárske domy pre skutočných fajnšmekrov. Čím sa blysli tento rok?
Článok bol uverejnený vo februárovom čísle magazínu prečo nie?!, ktorý vychádza v posledný (alebo v predposledný) pondelok v mesiaci. Do iPadu si ho môžete stiahnuť aj teraz. Viac TU.
Kríza pomohla pestrosti
Salon International de la Haute Horlogerie alebo skrátene SIHH 2016 priniesol viaceré novinky. Prvou a najmarkantnejšou bolo rozšírenie počtu vystavovateľov. K tradičnej pätnástke, ktorá sa nemenila už niekoľko rokov, pribudlo deväť nezávislých hodinárskych domov a ich nové kolekcie. Dôvod? Odborníci predpokladajú, že je za tým zhoršovanie trhu s luxusnými hodinkami, ktoré odštartovalo už minulý rok. Dopomohlo k tomu nielen zrušenie stropu švajčiarskeho franku, ktorý tamojšia centrálna banka nečakane oznámila len niekoľko dní pred SIHH 2015, ale aj zabrzďovanie čínskej ekonomiky. Práve Čína totiž v posledných rokoch predstavuje jeden z hlavných trhov pre luxusný tovar (a donedávna sa jej darilo nahrádzať slabnúci dopyt ruských zákazníkov). Nech už je to akokoľvek, nadšenci hodiniek, a najmä zberatelia unikátnych kúskov a limitovaných sérií, mohli v Ženeve oslavovať. Jednotlivé „maisons“ totiž predviedli nebývalú pestrosť. A vraj aj o čosi zlacneli.
Všetko pre dámy
To všetko sa však ukáže až v najbližších mesiacoch. Práve salón v Ženeve totiž nastavuje trendy v hodinárstve na najbližší rok. Výnimočný je aj tým, že nie je verejne prístupný, okrem vystavovateľov sa naň dostane len obmedzený počet obchodníkov a vybraní novinári z celého sveta. A nemôžete sa tam jednoducho „akreditovať“ – musí vás pozvať konkrétna značka.
Ale vráťme sa k novinkám. Aj tento rok pokračovalo oživovanie edícií overených radov, aj keď v menšej miere, ako to bolo vlani. Ďalším zaujímavým trendom je príklon k dámskym hodinkám. Kým doteraz tvorili zväčša len doplnok k pánskym kolekciám, zdá sa, že značky sa snažia podchytiť i zákazníčky ochotné investovať do špičkových hodiniek. A okrem drahých kovov vyťahujú aj silné kalibre v podobe spolupráce so špičkami v oblasti módy. Napríklad Jaeger-LeCoultre oslovil pri tvorbe remienkov Christiana Louboutina (jeho ikonické lodičky s červenou podrážkou si zahrali aj v niekoľkých hollywoodskych filmoch), Roger Dubuis po značke Massaro.
Mierny ústup nastáva tiež od skeletových hodiniek, dokonca i jedna z ikon tohto typu, už spomínaný Roger Dubuis, predstavila viacero modelov s „klasickým“ ciferníkom. Obľuba zložitých komplikácií a zobrazovanie fáz nebeských telies – Slnka a Mesiaca – sa stále drží na vlne z posledných rokov.
Známa hodinárska značka predstavila tento rok premiérovo hodinky s kalendárom – dátumom meniacim sa na ciferníku. Z viacerých modelov svojou hravosťou vyčnieva edícia Le Petit Prince, teda Malý princ. Je venovaná pamiatke spisovateľa Antoina de Saint-Exupéryho, ktorý sa preslávil práve touto útlou knižkou. Postavičku Malého princa (z červeného zlata) nájdete na rubovej strane ciferníka.SIHH
StoryEditor