StoryEditor

Vytvoril pánske motýliky s doživotnou zárukou. A prerazil vo svete

27.03.2016, 12:00

Vonia, nekrčí sa a kým sa ocitne na vašom krku, prejde rukami niekoľkých remeselných majstrov. O (nevyhnutne) originálnom vzore ani nehovoriac. Ale pozor, ak túžite nasledovať trendy, zabudnite naň. Drevený motýlik je totiž pre ľudí, ktorí tie trendy tvoria. Aspoň tak o svojich zákazníkoch hovorí firma s príznačným názvom. BeWooden.

Článok bol uverejnený v marcovom čísle magazínu prečo nie?!, ktorý vychádza v posledný (alebo v predposledný) pondelok v mesiaci. Do iPadu si ho môžete stiahnuť aj teraz. Viac TU.


Váha: 25 g. Drevo: jabloň. Zodpovednosť: eko produkt. Aj takéto údaje sa vám objavia na obrazovke, keď kliknete na ktorýkoľvek z desiatky ich výrobkov. Či už je to peňaženka, vizitkovník, spona na kravatu alebo spomínaný – pánsky či dámsky – motýlik. Precíznosť je totiž jedným z pilierov mladej českej firmy. V materiáloch, vyhotovení aj servise.
O tejto ich (chvályhodnej) posadnutosti dokonalosťou však ešte bude reč. Najprv sa obzrime trochu hlbšie do minulosti. Konkrétne do roku 2010, k výrobnej linke pivovaru v českých Beskydoch. Práve tu sa totiž podľa Ctirada Sáru, zakladateľa značky, začal príbeh BeWooden odvíjať.



Túžba po hmatateľnosti
„Možno vás to prekvapí, ale elegantnou módou som nikdy nežil,“ usmieva sa mladý, nápadne svetlý muž, z ktorého vzhľadu džentlmenská noblesa priam srší. „K dreveným výrobkom som sa nedostal cez návrhársku vášeň, ani som netúžil prevrátiť naruby módny svet. Skôr som vždy chcel robiť veci po svojom, inak.“
Na začiatku svojej cesty si však Ctirad potreboval najmä ujasniť, čo robiť nechce. A pomerne rýchlo prišiel na to, že ako absolvent chemickej školy netúži slúžiť pivovaru, kam po odchode z dobrovoľne nedokončených univerzitných štúdií smerovali jeho kroky. Zoči-voči pásu s pivami si uvedomil, že by rád po sebe zanechával čosi hmatateľnejšie. „Práve tieto moje pocity boli impulzom vytvoriť čosi, čo bude ľuďom dlhodobo prinášať radosť a úžitok,“ vysvetľuje.

Po krátkej epizóde s profesionálnym fotografovaním sa stelesnením tohto sna stal... drevený motýlik. Áno, tento podľa Ctirada zanedbávaný doplnok pánskej módy mal byť stavebným kameňom značky, ktorá by presne odrážala hodnoty, ktoré uznával (a uznáva dodnes) a ktoré sa v posledných rokoch vytrácajú. „Základom BeWooden sa tak stal návrat ku kráse remesiel. Táto značka doslova stelesňuje kraj, z ktorého pochádzam. Podhorie Beskýd – to sú ľudové remeslá, spojené s poctivosťou a nenahraditeľnou ručnou prácou. V dedinách sa všetci poznajú a vedia, od koho si čo kupujú, ako sa to vyrába, kde sa to vyrába.“

Zamilovaný do letokruhov
Ctirad však bol už od mladosti fascinovaný nielen remeslom, ale aj drevom: jeho letokruhmi, štruktúrou... Láska, ktorá sa zrodila vďaka otcovi, zamestnancovi píly. Dôležitú rolu zohralo aj stretnutie tých správnych ľudí. Ctirad na nich narazil doslova pod nosom, v rodnej dedine: v osobe stolára Daniela a krajčírky Hanky. Poslednou bodkou bol samotný motýlik... v skutočnosti nápad starý vyše šesťdesiat rokov. „Pochádza z Ameriky, kde je móda oveľa menej konzervatívna a viac otvorená extravagancii,“ objasňuje Ctirad. Uveril mu a – presne v duchu motta Francisa Forda Coppolu – sa ním aj inšpiroval: „Len si od nás berte. Chceme to. Chceme, aby ste nás vykrádali, pretože vlastne nebudete naozaj kradnúť. Vezmete si skrátka, čo vám dávame, poviete to svojím hlasom – a tým svoj hlas nájdete. (...).“
A Ctirad so svojimi čerstvými spolupracovníkmi tento čisto „ich hlas“ naozaj našiel. Vďaka originálnej estetike a nemenej unikátnej filozofii.


Bewooden Bewooden

Záruka? Navždy
BeWooden módu chápe ako prostriedok komunikácie. Ľudia podľa Ctirada často slepo nasledujú trendy, ktoré nastavujú veľké firmy. Oni však tvoria predovšetkým pre ľudí, ktorí trendy nesledujú, ale utvárajú ich. „Pre ľudí, ktorých zaujíma, ako sa výrobok tvorí, kto ho vytvoril, prečo je taký, aký je, čo nás k nemu viedlo, z akého je materiálu. Aj preto prikladáme k výrobku faktúru, kde si môžete pozrieť, na čo všetko idú peniaze, za ktoré si naše manžetové gombíky či zrkadielka kúpite.“
A ako sa teda tunajšie výrobky rodia? Nuž, predovšetkým ekologicky a s perfekcionistickým nasadením. Drevo, ktoré je ich alfou a omegou, napríklad pochádza výlučne z nadbytočných materiálov z okolitých regionálnych dielní. Nedajte sa však mýliť, ide o dreviny špičkovej kvality, ktorých použitie pracovníci BeWooden starostlivo zvažujú. „Dávame stromom možnosť, aby rozprávali svoj príbeh. A snažíme sa ho uchovať. Napríklad z jabloňového dreva vznikajú motýliky hravé a svieže. Exotické dreviny sú zas vhodné pre vznešenejšie udalosti a dôležité životné momenty,“ približuje Ctirad Sára.
Netradičným benefitom je doživotná záruka, ktorú však BeWooden považuje za prirodzenú službu, ktorú si zákazník zaslúži. Rovnako ako kvalitné ručné spracovanie.

Perfekcionizmus firmy, ktorú po necelých piatich rokoch od jej vzniku tvorí šesť kmeňových zamestnancov a viac než dvadsaťpäť pravidelných spolupracovníkov – od dizajnérov, cez remeselníkov, po marketérov, má z následok i veľmi dlhú cestu od nápadu po realizáciu. „Produkt vyrobíme, potom hľadáme nedostatky, čo sa dá zlepšiť. Potom zvyčajne vytvárame niekoľko ďalších verzií. Finálnu verziu potom dostávajú na bežné používanie naši kamaráti, ktorí ich skúšajú v plnej záťaži. Po niekoľkých mesiacoch potom vidíme, ako sa materiály správajú pri bežnom nosení, či majú nejaké chyby. Ak áno, zase sa celý proces opakuje,“ opisuje Ctirad.

Motýlik stále vedie
Aj vďaka tejto filozofii sa prvé úspechy firmy dostavili už po štyroch mesiacoch. A odvtedy ich zákazníci rastú geometrickým radom. Ich výrobky sa predávajú v Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Luxembursku, Slovinsku či Holandsku. Dokonca aj v samotnej Amerike, kde sa nápad drevených motýlikov zrodil.  

Mimochodom, práve tento pánsky doplnok dodnes patrí k najpredávanejším produktom firmy. Ak si kúpite jeden, čochvíľa zatúžite po ďalšom. Na každú príležitosť sa totiž hodí trochu iný. A byť štýlový a zároveň sám sebou sa oplatí na svadbe, na úrade aj na plese.  

01 - Modified: 2021-06-30 14:15:02 - Feat.: - Title: Olovené farby či vražedné goliere: Týmto spôsobom si chlapi ničili zdravie 02 - Modified: 2018-09-15 21:58:30 - Feat.: - Title: Česi boli vždy viac "vidlákmi", Slováci sa obliekajú rozhodne lepšie, tvrdí odborník na pánsku módu 03 - Modified: 2018-08-13 14:39:49 - Feat.: - Title: Ponožky v sandáloch, to je na smiech. Módne peklo je košeľa s krátkym rukávom, tvrdí odborník na pánsku módu 04 - Modified: 2018-03-26 13:40:46 - Feat.: - Title: Džínsy a sako postupne nahrádzajú klasický oblek, tvrdí odborník na pánsku módu 05 - Modified: 2017-11-11 22:08:46 - Feat.: - Title: Slovenskí muži sú veľmi konzervatívni. Chcú nosiť iba čiernu a hnedú farbu
menuLevel = 2, menuRoute = style/byvanie, menuAlias = byvanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. november 2024 09:37