Do úrody európskych prehliadok, veľtrhov a výstav dizajnu, architektúry a kultúry, sa túto jeseň dostal aj HOMI, staro-nový taliansky formát sústredený na životný štýl a priestor domova. Prelínajúc sa so 14. Benátskym bienále architektúry a Septembrom dizajnu v Bruseli, milánsky HOMI v kalendári podujatí nasledovali Londýnsky Design Festival alebo bienále dizajnu BIO v Ľubľane. Svojím zameraním a obsahom sa tento veľtrh asi najviac podobá na MAISON&OBJET v Paríži, ktorý skončil len tri dni pred jeho otvorením.
Iba druhé vydanie HOMI má za sebou už polstoročnú históriu. Je totiž pokračovaním jedného z najdôležitejších medzinárodných veľtrhov s témou domácností, Macef, ktorý v Miláne odštartoval pred 50 rokmi a odvtedy sa konal celkom 95 krát. HOMI je jeho redizajnom, a zároveň novou značkou milánskeho výstaviska Fiera Milano, ktoré ho verejnosti ohlasuje ako väčší a lepší Macef. Domovom HOMI je natrvalo talianske Miláno, kde sa bude aj po ďalšie roky uskutočňovať až dvakrát do roka, aby pokryl záujem po biznise hladných Talianov a zahraničných kupcov. Najprv v januári, a potom v septembri v priestoroch milánskeho výstaviska, no tiež v apríli, máji a októbri v Ázii, USA a Rusku, keďže zámerom nového veľtrhu je dosiahnuť globálny rozmer.
Tento rok sa na tejto “lifestyle” výstave sústredilo okolo 78-tisíc návštevníkov a 1300 vystavovateľov, z ktorých až 80 percent tvorili talianske firmy. Vo svojej sci-fi komunikácii k verejnosti HOMI pozýva na veľtrh tých, ktorým záleží na kráse, štýle a chuti, sľubujúc typický taliansky vkus a eleganciu. Abstraktne popisuje príchod nových životných štýlov, novej idey veľtrhu, zobrazujúcej svet ľudí, ich štýlov a priestorov. Odhaľuje HOMI vesmír, víziu obchodov budúcnosti, trendy a koncepty pre život, ktoré ponúka so silným emocionálnym účinkom v podobe desiatich dimenzií domova a životného štýlu.
V skutočnosti ide ale o veľtrh, miesto biznis stretnutí obchodníkov, výrobcov, distribútorov a kupcov pripravených robiť objednávky na ďalšiu sezónu, prípadne dizajnérov, dekoratérov a novinárov. Význam slova „veľtrh“ si na mieste uvedomíte veľmi jasne. Desať satelitov, čiže častí veľtrhu, predstavuje desať oblastí životného štýlu, ako napríklad životné zvyky, domáci wellness, móda a šperky, záhrada, či práca.
Okrem tohto rozdelenia má výstava aj niekoľko špeciálnych priestorov s tematickým výberom značiek a produktov. Napríklad priestor „Homisphere“, scénograficky najzaujímavejší na celom veľtrhu, bol zacielený na návštevníkov hľadajúcich komfort, exkluzivitu a inovácie. V tomto priestore rozdelenom do troch tém; príroda, kultúra a relax, sa vo výsekoch imaginárnych interiérov a exteriérov spojili produkty rôznych značiek. Výsledok pôsobil naozaj harmonicky a unavený návštevník s nachodenými kilometrami tam mohol nájsť dokonca chvíľu pokoja.
Vystavovatelia v desiatich satelitoch HOMI predstavovali pestrú zmes, nielen čo sa týka oblastí a štýlov, ale aj veľkosti či kvality. Vedľa svetovo známych, „dizajnových“ značiek sa prezentovalo veľa tradičných firiem a producentov s krédom „Made in Italy“. To je aj špecifikom tohto veľtrhu; popri veľkých medzinárodne známych menách dáva zároveň šancu aj tým najmenším možným rodinným podnikom a výrobcom.
Dva výstavné priestory sa líšili od väčšiny plochy veľtrhu; „HOMI Creazioni“ slúžil menším firmám experimentujúcim s výrobnými technikami a materiálmi, vyrábajúcim malé série produktov. Druhý priestor, HOMI Sperimenta, bol zameraný na vývoj nových produktov, inováciu a prezentoval produkty mladých dizajnérov a tvorcov, viaceré zamerané na ekologicky udržateľnú výrobu. Zmyslom priestoru bolo umožniť stretnutie začínajúcich tvorcov s profesionálmi zo sveta biznisu, ktorí vyhľadávajú nové kreatívne impulzy. Časť priestoru Sperimenta bola venovaná víťazným projektom medzinárodnej dizajnérskej súťaže HOMI Maker Design Award. Medzi šiestimi víťazmi z rôznych krajín Európy bol aj zástupca slovenského dizajnu - dizajnér Pavol Capik sa na HOMI prezentoval nábytkovou kolekciou „Gate X“.
Ďalšie vydanie HOMI sa uskutoční v januári 2015, v období posledných príprav na svetovú výstavu EXPO 2015, kedy sa do Milána chystá doslova celý svet. Na veľkolepej výstave, ktorá potrvá od mája do októbra, a jej prípravami žije Miláno už teraz, bude mať svoj národný pavilón aj Slovensko. Ústrednou témou je slogan „Uživiť planétu, energia pre život“, výstava má reagovať na otázky o budúcnosti výživy a zdrojov planéty a otvoriť medzinárodný dialóg o hlavných problémoch globálneho rázu. Snáď nepôjde o ďalšie sci-fi.
Pripravila Silvia Bárdová
StoryEditor