Schudnúť päť kíl, začať cvičiť, prestať fajčiť... Tieto obvyklé predsavzatia v posledných rokoch doplnilo jedno, na ktoré by ste ešte pred desiatimi rokmi narazili len zriedka: obmedziť nakupovanie alebo, v extrémnejšej verzii, nenakupovať vôbec.
Stojí za tým výzva, ktorá sa začala šíriť najmä na sociálnej sieti Instagram. Mladí, ktorí nezažili éru nedostatkového tovaru a malých zárobkov za komunizmu a vyrastali v bezbrehom konzumerizme, sú zvyknutí kúpiť si kedykoľvek čokoľvek a nič si neodopierať.
Zrazu niekto prišiel s predstavou, že by to nemali robiť. Reakciu asi tušíte: „Ako čože?“ Vlani s výzvou na nenakupovanie prišla slovenských blogerka Zuzana Gašparovičová alias Zuz Stories, ktorá si takmer na pol roka odoprela kupovanie nového oblečenia a doplnkov.
„Chcela som si viac užiť veci, ktoré už doma mám,“ opisuje Zuzana, ktorá výzvu šíri cez svoje profily na sociálnych sieťach. Za rozhodnutím oblúkom sa vyhnúť obchodom s módou nie je snaha ušetriť, ale motivuje ho obava o planétu, ktorú zaťažuje nadmerná spotreba a s ňou spojené znečistenie z výroby textilu a produkcie odpadu.
Skôr než o peniaze tu ide o myšlienku udržateľného života tvárou v tvár ekologickej katastrofe. Tento rok sa Zuzana chystá na Nenakúp znovu. „Opäť som začala nenakupovať, ale tentoraz potichu. Uvedomila som si jednu vec: k nenakupovaniu som predtým pristupovala podobne, ako ľudia pristupujú k diéte.
Veľa jedia, potom nejedia nič a potom zase jedia veľa,“ pripúšťa. „Preto nehovorím, že nenakupujem. Vedome však nechodím do sekáčov, nenavštevujem online obchody alebo bazáre a prestala som sledovať značky na Instagrame. Uvidíme, ako dlho mi to vydrží.“
Nie je zďaleka jediná, kto sa rozhodol sa do nenakupovacej výzvy zapojiť. Pod hashtagom #vsetkomam dnes môžeme nájsť niekoľko stoviek príspevkov. Popularita tejto výzvy však neodráža len nárazovú motivovanosť účastníkov, ale aj dlhodobý záujem o minim...
Zostáva vám 85% na dočítanie.