Džínsy s poriadnou dierou na kolenách mal niekedy na sebe určite každý z nás. A dnes už ťažko niekoho pohoršia. Rovnako ako naschvál fľakaté tričko alebo mikina, z ktorej trčia nitky. Nejaká tá diera alebo čapica nakrivo sa stali poznávacím znamením nielen mnohým z nás, ale aj celebrít. Vyzerať neupravene je vlastne žiadúce. Z akoby zanedbaného vzhľadu sa stal veľký biznis, píše iDNES.
Zničené budúcnosti
Nie je teda vôbec ľahké, aby nejaký kúsok spôsobil rozruch naprieč internetom. Nedávno to však boli tenisky od značky Maison Margiela s príznačným názvom Future destroyed (Zničená budúcnosť). Vyzerajú, že ste ich práve vybrali z odpadkového koša alebo že si na nich pochutnalo vaše domáce zvieratko.
Z „rozpáraných“ topánok trčia rôzne materiály, všade majú škrabance a diery, šnúrky sú schované, aby ich na prvý pohľad nebolo vidieť. A čo je na nich naozaj omračujúce, je cena. Stoja 1425 dolárov (takmer 1200 eur). Aj napriek tomu sú momentálne vypredané.
Nová losangelská módna značka Amiri zasa vytvorila „prestrieľané“ trička a mikiny. Kúsky vyzerajú, ako by do nich niekto vystrieľal niekoľko nábojov. Ich cena začína niekde na 215 dolároch (180 eur).
Za pozornosť určite stoja aj pánske džínsy a bunda newyorskej značky PRPS, ktorú predáva americký reťazec Nordstrom. Vďaka hnedým škvrnám v nich každý muž pôsobí ako skúsený bahenný zápasník. Napriek ich cene 425 dolárov (357 eur), sú rovnako ako „zničené“ tenisky - vypredané.
Aj keď uvedené príklady sú extrémy, roztrhané či inak zdeformované kúsky už dávno nie sú pouličnou záležitosťou. Nosia ich speváčky, herečky, supermodelky i politici. Na udeľovaní cien MTV v máji sa tento rok v rozpáraných džínsoch a tričku s dierami objavila aj dcéra popového kráľa a nová tvár značky Calvin Klein Paris Jacksonová.
Pozornosť upútala aj preto, že na deravom tričku mala nápis „Michelle my Belle” (Michelle moja kráska) a obrázok bývalej prvej dámy Spojených štátov amerických.
Deravý postoj
Elegantnú Michelle Obamovou by tento streetstylový kúsok určite potešil. Aj keď je jej vycibrený módny štýl povestný, rozhodne proti nejakej tej diere či roztrhaným nohaviciam nič nemá. Dokazujú to fotografie z jej tohtoročnej dovolenky v Taliansku. Je na nich zachytená v roztrhaných džínsoch a v ružovom asymetrickom tope cez jedno rameno.
Neupravený vzhľad za jeden z najvýraznejších trendov posledných rokov označujú aj odborníci. Je to vlastne súčasť akéhosi postoja a spôsob, ako vystúpiť z davu. Stačí si spomenúť na 70. roky a začiatky punkového hnutia.
Okrem dier a rozparkov najrôznejších veľkostí, zatváracích špendlíkov a kovových cvokov sa uplatňovali aj kúsky, ktoré sa robili doma "na kolene".
Priekopníčkou v tomto ohľade bola bezpochybne punková kráľovná Vivienne Westwoodová, ktorá sa nebála na oblečení vytvárať škvrny, otvory a vynechávať rukávy. V roku 1982 na ňu nadviazala návrhárka Rei Kawakubová svojím ikonickým svetrom nazvaným „Comme des Garçons lace”, pomenovaným po vlastnej módnej značke.
Jednoduchý čierny sveter bol celý posiaty rôzne veľkými dierami. Japonská návrhárka je rovnako ako jej britská kolegyňa povestná avantgardnou a veľmi expresívnou tvorbou, ktorá sa nebojí akýchkoľvek materiálov a tvarov.
Bahno a rebélia
S nástupom hnutia grunge v 90. rokoch prichádza do módy nielen motív kocky a pletenina, ale tiež ošumelé oblečenie, u ktorého je žiadúce, keď z neho trčia nite alebo rozparky. V roku 1993 prerazil „bahnovitú textúrou“ aj návrhár britsko-tureckého pôvodu Hussein Chalayan, ktorý nechal svoju kolekciu „The Tangent Flows” (Tangenciálne toky) zahrabanú niekoľko mesiacov v zemi pred tým, než ju predstavil na prehliadkovom móle.
O dva roky neskôr na seba upozornil aj návrhár Alexander McQueen svojimi modelmi bez rukávov a s vyčnievajúcimi niťami. Podľa Charlene Lauovej, ktorá sa zaoberá vizuálnou kultúrou na newyorskej Parson ́s School of Design, má v sebe roztrhané či naschvál znečistené oblečenie príchuť rebélie a pouličnej kultúry.
Je to aj vec statusu. V časoch, keď sa stále viac luxusných značiek snaží priblížiť zákazníkom cez najrôznejšie výpredaje a zľavy, aby obstáli v konkurencii nových progresívnych tvorcov, je stále ťažšie skutočne zaujať a vyčnievať z davu.
Luxus naruby
Spoľahlivo fungujú iba výstrednosti. Pretože to je najväčšia sila, ktorá ľahko preletí cez Instagram a ďalšie sociálne siete a spoľahlivo nájde svojich adresátov. A majetní zákazníci si za extravaganciu radi priplatia.
Preto sa objavujú "zabahnené" džínsy za stovky dolárov (alebo eur) a takmer zničené tenisky za desiatky tisíc. Jedine tak môžete upútať pozornosť a zároveň sa vlastne tváriť, že vám o nič viac nejde. Taký luxus otočený naruby.
Je to obrovský paradox. Ľudia, ktorí si to môžu dovoliť, kupujú veci, ktoré sú primárne určené pre sociálne znevýhodnenú masu. Ako napríklad roztrhané džínsy, ktoré sú z historického hľadiska časťou ´uniformy´ robotníckej triedy.
Ťažko si tu dnes predstaviť, že v džínsoch za stovky eur pôjde niekto pracovať do továrne. A tie najdrahšie džínsy si často obliekajú tí, ktorí paradoxne nikdy nepracovali.