Zlepšujúci sa stav diaľničnej siete medzi Európou a Ďalekým východom otvára nové možnosti pre medzikontinentálnu nákladnú dopravu. Vodiči, ktorí budú nútení absolvovať vyše 12 000 km a stráviť tak na ceste viac ako dva týždne, budú od svojich vozidiel vyžadovať vysokú úroveň pohodlia, funkčnosti a bezpečnosti. Spoločnosť Scania preto predstavila koncept nákladného vozidla s predĺženou kabínou Scania eXc, ktorá vodičom ponúka na dlhých cestách omnoho viac priestoru a komfortu, ako je bežne zvykom. Kabína Scania eXc (extended cab) s novým interiérom bola navrhnutá v spolupráci s oddelením dizajnu a ergonomiky Scania. Na základe komunikácie s vodičmi, ktorí vo svojich vozidlách trávia najmenej štyri noci v týždni, stavili dizajnéri a odborníci na ergonómiu s využitím modulového systému kabíny upravenej na spanie Topline, predĺženej o 130 cm. Toto predĺženie poskytuje výnimočne priestranný a pohodlný interiér. Celková dĺžka podvozku zodpovedá ťahaču Scania T 4 x 2.
"Výrobcovia nákladných automobilov by si mali uvedomiť, ako by mala vyzerať kabína vozidla určeného na veľmi dlhé cesty," hovorí Johan Lundén, špecialista na ergonómiu a vedúci projektu. "Diskusie so zákazníkmi nám ukázali, že existuje veľký rozdiel medzi tým, ako vodiči dnes vo svojich vozidlách "bývajú" a ich ideálnymi predstavami. Koncept vozidla bol vytvorený s ohľadom na jedného vodiča, keďže dnešný vývoj sa uberá práve týmto smerom," dodáva J. Lundén.
Súčasné dĺžkové obmedzenia a relatívne krátke kabíny sú hlavnou prekážkou zlepšenia úrovne komfortu. Dĺžky kabín sú nepriamo podmienené zákonnými normami, ale taktiež ohľadmi na manévrovateľnosť vozidla. "Naším cieľom bolo vytvoriť kabínu, ktorá vodičovi zaistí odpočinok a regeneráciu na kvalitatívne vyššej úrovni. To má následne pozitívny vplyv aj na bezpečnosť prevádzky," hovorí J. Lundén.
Práca a odpočinok v kabíne
Priestor vodiča vychádza zo štandardnej kabíny Scania R-cab, v ktorom sú všetky ovládacie prvky po ruke. Prístup do obytnej časti je umožnený odsunutím sedadla a sklopením volantu. Väčší priestor dáva vodičovi možnosť využiť jednoduchšie prístupný "obývací priestor" s kreslom a skladacím stolíkom. Výška interiéru je 230 cm.
Na druhej strane od stolíka sa nachádza "spálňa". Lôžko s rozmermi 90 x 200 cm zostáva na mieste aj pri jazde, nie je potrebné nič skladať a odkladať. Pod ním sú dve veľké zásuvky na osobné veci. Ako alternatívne miesto na oddych slúži štandardné 90 cm široké lôžko Topline, umiestnené tradične nad čelným sklom.
Kabína je vybavená mikrovlnnou rúrou, chladničkou, kávovarom, umývadlom s tečúcou vodou a miestom pre ďalšie kuchynské vybavenie. O zábavu sa spolu s DVD prehrávačom a kvalitným ozvučením stará plochá výklopná obrazovka namontovaná na stene nad posteľou. Satelitná komunikácia, vrátane navigačného systému a prístupu k internetu, sú samozrejmým vybavením vozidla na tento typ prepravy.
Osvetlenie celého priestoru zaisťujú hlavné svetla zabudované v strope a rad bodových svetiel umiestnených po celej kabíne. V obývacom priestore sú umiestnené 12 a 24 V zásuvky. Denné svetlo do priestoru preniká bočnými oknami a veľkým uzavretým strešným oknom. Počet okien je však z bezpečnostných dôvodov obmedzený. Ako zdroje elektrickej energie na vykurovanie a vetranie možno použiť prídavné generátorové jednotky. Kabína je vybavená dodatočnou izoláciou na zamedzenie vplyvu nepriaznivých poveternostných podmienok.
Úložný priestor tvoria uzamykateľné skrinky po stranách kabíny. Skrinka za vodičom je určená na náradie a odpad. Je prístupná zvnútra aj zvonku. Veľká vnútorná skriňa viac vzadu za vodičom slúži na pohodlné ukladanie vecí zvonku. Táto skriňa tvorí základ pre kreslo v kabíne a je prístupná aj zvnútra. Tretí úložný priestor za dverami spolujazdca je utesnený a prístupný len zvonku. Cennosti ako peniaze, kreditné karty a dôležité dokumenty možno uzamknúť do trezoru, napevno zabudovaného do kabíny. Skrátka, priestor nadovšetko.
"Záležalo nám na vytvorení skutočne priestrannej kabíny pri použití modulového systému Scania. Všetko ostatné sme podriadili dosiahnutiu maximálneho vnútorného priestoru. Koncept Scania eXc nám určite poskytne základ a inšpiráciu na ďalšie inovácie. Sme skutočne zvedaví, aké reakcie vzbudí u samotných dopravcov," uzatvára tému J. Lundén.
StoryEditor