Až 95 % ojazdených áut, ktoré vodiči kúpili tento rok v autocentrách AAA AUTO na Slovensku, malo manuálnu prevodovku. Zvyšných päť percent zákazníkov si odviezlo autá s automatickou prevodovkou. Najviac takýchto prevodoviek mali klasickí lídri luxusnejšieho segmentu BMW a Mercedes, no automatika sa nájde aj v ojazdených Škodovkách. Podľa viceprezidentky AAA AUTO Karolíny Topolovej sa však počet áut s automatom, ktoré má najväčšie autocentrum na Slovensku v ponuke, neustále zvyšuje.
Kedy automat
Automatická prevodovka je veľkým komfortom pre vodiča a je vysoko návyková. Šoféri ju oceňujú najmä v mestskej premávke a v kolónach, kedy namiesto trojlístka spojka-brzda-plyn a neustáleho preraďovania stačí púšťať brzdu a auto ide „samé“. Jej nevýhoda z minulosti – vyššia spotreba paliva – nie je pri novodobých prevodovkách ani zďaleka taká výrazná, ako kedysi. Niektoré moderné zariadenia dnes už radia rýchlejšie než človek, šetria motor a spotrebu vozidla dokonca znižujú.
Výhody manuálu
Športovo založení vodiči však iste nedajú dopustiť na manuálnu prevodovku, pri ktorej si radenie ľahšie prispôsobia vlastnému štýlu jazdy. Ďalšou výhodou manuálu je takmer bezúdržbová prevádzka, jednoduchšia konštrukcia a tiež nižšia kúpna cena.
Správne používanie
Zárukou spokojnosti pri kúpe ojazdeného auta s automatickou prevodovkou je predchádzajúci majiteľ, ktorý vedel, ako s automatom jazdiť. Alebo spoľahlivý predajca, ktorý vám predáva auto v dobrom technickom stave, preberá zodpovednosť a dáva garancie. Keď k tomu pridáte vlastné preverenie stavu prevodovky, mali by ste s výberom trafiť do čierneho. Tu je pár rád, ako si funkčnosť prevodovky pri kúpe ojazdeného auta otestovať.
Ako dobre kúpiť
Je dobré najskôr skontrolovať stav prevodového oleja a potom ísť na skúšobnú jazdu. Otestujte pri jazde aj predajcu, ktorý už s autom možno absolvoval pár jázd a vy uvidíte, ako s prevodovkou zachádza. Nešetrné používanie sa totiž môže veľmi rýchlo negatívne prejaviť na životnosti zariadenia. Pri automatoch sa v žiadnom prípade za jazdy nesmie preraďovať na neutrál, spiatočku alebo parkovaciu brzdu. Všetky tri stupne sa zaraďujú iba vtedy, ak je auto v pokoji.
Bez šklbania
Vozidlom by pri radení rýchlostí nemalo „trhať“ a nesmie pri rozbiehaní poskakovať. Prevodovka musí radiť rýchlo, presne, už v nízkych otáčkach motora. Po skúšobnej jazde opäť skontrolujte stav prevodového oleja a nezabudnite ho ovoňať, nemali by ste cítiť spáleninu.
Manuálna prevodovka |
Automatická prevodovka |
||
Výhody |
Nevýhody |
Výhody |
Nevýhody |
takmer bezúdržbová prevádzka |
nižší komfort ako pri automate |
pohodlné jazdenie |
vyššia cena |
jednoduchšia konštrukcia |
pre niekoho náročnejšie riadenie |
novšie modely šetria motor |
staršie modely zvyšujú spotrebu cca o 10 % |
nižšia spotreba ako pri automate (neplatí pri novších modeloch) |
|
|
komplikovanejšia údržba |
nižšia cena |
|
|
|