TASR/AP
StoryEditor

Lyžiarky žiarili. No v biznise strácajú

13.11.2016, 23:00
Vlhová a Zuzulová potvrdili pozície v špičke. Ich príjmy sú však niekoľkonásobne nižšie, ako má Sagan či Cibulková.

Slovenské lyžiarske duo Veronika Velez-Zuzulová a Petra Vlhová potvrdilo hneď v prvých pretekoch slalomárskej sezóny, že patrí k lyžiarskej špičke. Na úvodnom podujatí v vo fínskom stredisku Levi skončila Vlhová na bronzovej pozícii, Zuzulová obsadila 4. miesto. Napriek tomu, že 32-ročnej rodáčke z Bratislavy unikol o necelú sekundu stupeň víťazov, postarala sa o historický unikát nášho lyžovania. Dostala sa na prvé miesto rebríčka svetového slalomu, keď preskočila v minulej sezóne dominujúcu Švédku Fridu Hansdotterovú. Ani špičkové výsledky stabilná účasť medzi svetovou špičkou však Vlhovej a Zuzulovej neprináša také lukratívne marketingové príjmy, ako majú spomedzi slovenských top športovcov Peter Sagan či Dominika Cibulková. „Globálny svet lyžovania a veľkosť trhu tohto športu je ďaleko za tenisom a cyklistikou. Akékoľvek sumy na sponzoring v týchto športoch však nesmiem ani naznačiť,“ povedal HN marketingový expert a tenisový manažér Karel Tejkal.

Problém zimného športu
Podľa uznávaného českého odborníka je dôvod menšej atraktivity lyžovania v porovnaní s ďalšími sledovanými športmi zjavný: „Lyžiari absolvujú svoju sezónu za 4 – 5 mesiacov, a potom vo zvyšku roka nemajú ďalší súťažný program,“ konštatuje Tejkal. Na porovnanie, tak Sagan, ako aj Cibulková sú na očiach týždeň čo týždeň v priebehu celých 10 mesiacov roka. Navyše, nemajú špecializovanú disciplínu tak, ako Zuzulová s Vlhovou, ktorým sa darí najmä v slalome. A ešte: v tohtoročnom kalendári FIS World Cup je iba osem slalomárskych podujatí. „Tenis je v tom pomyselnom marketingovom rebríčku jednotkou – má 4 grandslamové vrcholy, desiatky turnajov a hráči absolvujú zväčša viac ako 50 zápasov. Cyklisti to majú podobne, s jedným výnimočným podujatím Tour de France,“ hovorí Tejkal. Trh s tenisovými produktmi zahŕňa okrem rakiet a loptičiek aj tenisky, tričká, čapice, bundy, krátke nohavice – čiže tovar, ktorý sa predáva aj na iné než športové účely. Práve táto skutočnosť robí z tenisu marketingovú jednotku na trhu. No napriek tomu je obdivuhodné, ako sa dokázali Zuzulová a Vlhová vyšvihnúť a držať v lyžiarskej špičke. Pochopiteľne, vďaka výborným výsledkom sa aj im darí zlepšovať sponzorské kontrakty s hlavnými sponzormi – Zuzulovej dlhoročným partnerom je poisťovňa Uniqua, Vlhová má od tejto sezóny nového partnera Rauch.

Na Facebooku vládne Sagan
Jedným z meradiel marketingovej úspešnosti aj slovenských športovcov môže byť ich popularita na sociálnych sieťach. A na nich je rozdiel medzi cyklistom Saganom a tenistkou Cibulkovou v porovnaní s lyžiarkami priepastný. Sagan sa v počte fanúšikov na Facebooku pomaly približuje k hranici milióna, Cibulková ich má 637-tisíc. Obe naše špičkové lyžiarky môžu o takejto základni priaznivcov iba snívať, keďže skúsenejšia a úspešnejšia Zuzulová ich má „iba“ 70-tisíc a Vlhová 42-tisíc. A prečo sú tie počty fanúšikov dôležité? „Pre sponzorov je dôležité, koľko ľudí sleduje športovcov profil. A čím viac ich má, tým viac z toho môže v marketingových zmluvách vyťažiť,“ tvrdí Tejkal. Tomto smere urobila za posledných dvanásť mesiacov rapídny vzostup 21-ročná Vlhová. Vlani totiž bola objavom sezóny a na jej začiatku mala na sociálnej sieti len pár tisíc podporovateľov. Dá sa predpokladať, že je otázkou času, kedy v tomto smere predbehne Zuzulovú.


Na svahoch bojujú o milióny

Rozpočet na odmeny pre najlepšie lyžiarky v tejto sezóne je pre všetky disciplíny 4,53 milióna švajčiarsky frankov (4,22 milióna eur). Na porovnanie, táto suma sa takmer rovná tohtoročným príjmom cyklistu Petra Sagana či tenistky Dominiky Cibulkovej. Najlukratívnejšie preteky v slalome budú začiatkom nového roka v rakúskom Flachau (rozdelí sa 190-tisíc frankov). Pre zaujímavosť, Petra Vlhová si za sobotňajšie 3. miesto zarobila 10-tisíc, Zuzulová za štvrté 7-tisíc švajčiarskych frankov. Vlani bola v porovnaní získaných odmien zo Sloveniek úspešnejšia Zuzulová, ktorá si v sezóne 2015/2016 vysúťažila vyše 181-tisíc frankov.

01 - Modified: 2024-11-15 20:00:00 - Feat.: - Title: Tam, kde oddychovala šľachta: Spoznajte región Dolného Rakúska vzdialený len dve hodiny od slovenských hraníc 02 - Modified: 2024-11-15 18:40:00 - Feat.: - Title: Chcú od žiakov viac pohybu, no telocviční niet. HN hovorili s riaditeľmi škôl, kde cvičia deti v zime 03 - Modified: 2024-11-12 09:49:49 - Feat.: - Title: FOTO Extrémne premeny s extrémnym Palim: Manželka ho obézneho nechce 04 - Modified: 2024-11-08 14:40:56 - Feat.: - Title: Dominika Cibulková už schudla 20 kíl. Manželovi sa páči stále viac: „Bola som taká teta," hovorí 05 - Modified: 2024-11-05 14:55:07 - Feat.: - Title: TIPOS sa stal generálnym partnerom slovenského biatlonu
menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
16. november 2024 08:42