Púštnu rely vyhral už šesťkrát. Kvôli zdravotným problémom ukončil kariéru. Napriek tomu sa na tohtoročnej rely Dakar legendárny kamionista Karel Loprais zúčastní ako novinár. "Ja som pri kamiónoch od detstva. Som vďačný za to, že som mohol na rely pretekať. Je to vášeň, tvrdí v rozhovore pre HN Loprais.
Ukončili ste aktívnu kariéru. Napriek tomu už druhýkrát idete na rely ako novinár. Čo vás vedie k tomu naďalej sa zúčastňovať na týchto pretekoch?
Každé preteky sú iné. Púštna rely je oveľa zaujímavejšia ako všetky ostatné motoristické preteky.
Je to vlastne adrenalínový šport?
V každom prípade. Keď si zoberiete, že jazdíte v 150-kilometrovej rýchlosti a prechádzate cez púšť a pritom chcete byť najlepší. To je ten adrenalín.
Aj napriek tomu, že tam niekedy pretekári bojujú o život?
Pozrite sa. Keď si sadnete do svojho auta, rozmýšľate nad tým, či tá jazda môže byť vaša posledná? Určite nie. Havárií v bežnom živote je oveľa viac ako na týchto pretekoch. A tu sú tie podmienky oveľa drsnejšie. Tak sa na to jednoducho nemôžete pozerať.
Aký je hlavný rozdiel medzi tým, keď ste na rely ako pretekár a teraz ako novinár?
Keď som pretekár, platia pre mňa pravidlá. Musím byť vždy včas na štarte. A na druhej strane sa stále naháňam za tým, aby som bol v cieli najlepší. Alebo keď mám problém, musím si s ním čo najskôr poradiť. Keď idem ako novinár, môžem si to viac užiť. Veľa závisí od posádky, aby využila čo najviac možností.
Tvrdíte, že rely nie je zisková. Napriek tomu je to prestížna záležitosť?
Ja som pri kamiónoch od detstva. Som vďačný za to, že som mohol na rely pretekať. Je to vášeň. To nie je tenisový turnaj, alebo formula, že za víťazstvo získate veľké peniaze. Každý si musí zohnať peniaze sám od sponzorov.
Rely Dakar ste vyhrali už šesťkrát. Stále však chcete pretekať. Čo vám v tom zatiaľ bráni?
V prvom rade je to zdravotný stav. A potom aj finančné prostriedky, lebo je náročné mať dva kamióny na pretekoch.
Ocitli ste sa už v situácii, keď ste si povedali, že sa do Dakaru už nikdy nevrátite?
To sa mi nikdy nestalo. Aj keď som už urobil šesť kotrmelcov s autom.
Čo bolo pre vás doteraz najhorším zážitkom na rely?
Určite to bola havária, ktorú som mal v roku 2003.