Život v temperamentnom Španielsku sa včera na niekoľko minút zastavil. Ľudia si päťminútovým tichom pripomenuli pamiatku desiatok obetí najväčšej tragédie španielskeho letectva za posledného štvrť storočia. Mnohí z nich však ani niekoľko hodín po nehode nedokázali pochopiť, čo sa vlastne v stredu popoludní na madridskom letisku Barajas odohralo. Ľuďom sa okamžite vrátila spomienka na krvavé útoky na železničné stanice v Madride, kde v marci 2004 prišlo o život takmer dvesto ľudí. Uplynulá streda bola takmer rovnako tragická -- to, čo sa začalo odhadom straty siedmich ľudských životov, sa zastavilo na čísle 153.
Španieli sa teraz, podobne ako pred vyše štyrmi rokmi, pýtajú jedinú otázku -- prečo? Havária stroja MD-82 španielskej spoločnosti Spanair bola hlavnou témou rozhovorov všetkých, veď mnohí z nich poznali niekoho na palube nešťastného lietadla. Mnoho otázok mali predovšetkým príbuzní obetí, ktorí museli okrem svojej bolesti potláčať aj rozhorčenosť z nedostatočného informovania. Až do neskorých nočných hodín sa zmietali medzi nádejou a zúfalstvom, keďže im nikto neposkytol žiadne správy o tom, či sú ich blízki medzi obeťami.
Obrovská márnica
Na madridskom letisku zavládol v stredu večer na niekoľko hodín totálny chaos. "Španielsko je zaostalá krajina, ktorá nie je dostatočne pripravená na koordináciu nešťastí tohto typu," sťažoval sa príbuzný jednej z nemeckých obetí. Profesionalitu však potvrdili všetky záchranné zložky Španielska, ktoré bez prestávky pracovali na odstránení zvyškov nehody.
Výbuch lietadla s nádržou naplnenou 15 tonami kerozínu nedával takmer žiadne šance na prežitie. Z 19 cestujúcich, ktorí nehodu akoby zázrakom prežili, sú desiati v kritickom stave. Väčšinu tiel sa zatiaľ nepodarilo identifikovať. Prácu súdnym znalcom komplikuje stav obetí, ktorých telá zostali po veľkom výbuchu zuhoľnatené. Rovnako bezútešne vyzeralo aj miesto nehody. Väčšina obetí zomrela pri veľkom výbuchu, ich telá boli pokryté vetvami stromov, zvyškami častí z lietadla a boli roztrúsené medzi kameňmi v okolí nešťastia. Madridské nemocnice sa večer zmenili na jednu obrovskú márnicu.
Zlyhal človek
Nad nešťastím visí stále veľa otáznikov. Príčinu havárie stanoví až podrobné vyšetrovanie, ktoré môže trvať aj niekoľko mesiacov. Potvrdí ju najmä analýza čiernych skriniek, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu pri všetkých leteckých nehodách. Oficiálna verzia zatiaľ predpokladá, že príčinou bolo vznietenie motora.
Celá záležitosť je však oveľa zamotanejšia. Udalosti krátko pred osudovým okamihom potvrdzujú, že prísne stanovený protokol nebol dodržaný. Kapitán lietadla smerujúceho na Kanárske ostrovy odložil prvý štart údajne pre problémy na teplomeroch, ukazujúcich vonkajšiu teplotu. Podľa informácií, ktoré prenikli na verejnosť, však malo toto lietadlo technické problémy už počas predchádzajúcich dní. Výsledkom toho bolo zrušenie dvoch letov.
Španieli tak čoraz hlasnejšie špekulujú o tom, že nešlo o obyčajnú nešťastnú náhodu, ale hrubé pochybenie konkrétneho človeka, ktoré stálo životy desiatok ľudí. Experti sa totiž v jednej veci zhodujú -- výpadok jedného motora nemusí zákonite vyústiť do tragickej havárie takéhoto rozsahu. Viacerí piloti, ktorí majú niekoľkoročné skúsenosti v riadení strojov tohto typu, potvrdili, že každé lietadlo je schopné vzlietnuť aj pristáť s jedným motorom. Piloti lietadiel absolvujú simulované pristátie na trenažéroch každých šesť mesiacov. Dôvodom zrútenia lietadla bola teda súhra viacerých faktorov, ale za najdôležitejší sa môže považovať zlyhanie toho ľudského.