Najnovšie dáta Štatistického úradu ukazujú, že vlani služby cestovných kancelárií a agentúr využilo 1,1 milióna osôb. Ich nárast oproti predchádzajúcemu roku dosiahol takmer 70 percent a dorovnáva tak hodnoty predpandemických rokov. Dajú sa podobné ukazovatele aplikovať aj na váš segment?
Líšia sa v závislosti od lokality a typu zariadenia. Niektoré hlásia už lepšie čísla ako pred pandémiou, niektoré zaostávajú. Priemerom sa však minimálne blížime k tomu obdobiu, aj keď my sme boli maximálne zasiahnutí všelijakými reguláciami. Keď napríklad naši klienti museli ukazovať testy na covid, Česi odmietli chodiť a mnohí povedali „nikdy více“ na Slovensko. Našťastie to nebola pravda a vrátili sa.
Ktoré „zaostávajúce“ lokality ste mali na mysli?
Vojnový konflikt na Ukrajine bol možno jedným z faktorov, ktorý mal vplyv na nižšiu návštevnosť. Mnohým sa zdal už príliš blízko. Osobne sa však domnievam, že na východe je situovaných málo akvaparkov. Ťažšie to mali tie zariadenia, ktoré posledné roky nemali financie na nové atrakcie a neinovovali.
Ceny ľudí neodrádzajú?
Návšteva kúpaliska alebo akvaparku je trochu zložitejšia vec. Ľudia volia kratšiu cestu autom, na jednodňový program sú ochotní cestovať tak do hodiny. Ďalšou otázkou je útrata. Ak majú ľudia aj hlbšie do vrecka, neznamená to, že vôbec neprídu. Prídu a priamo na mieste konzumujú menej. Eventuálne neprídu dvakrát do týždňa, ale trikrát za dva týždne.
Novinkou je ministerstvo cestovného ruchu a športu. Ste s ním v nejakej komunikácii?
Už som tam bol za asociáciu viackrát. Prezentované chystané zmeny sú určite z našej strany vítané. Sú pragmatické, logické a nadväzujú na zistenia, ktoré sme dávali kedysi dokopy aj s Marekom Harbuľákom, dnes už bývalým prezidentom Asociácie hotelov a reštaurácií. Jeho zaradenie do funkcie štátneho tajomníka ministerstva bolo šťastnou voľbou. Dôverne pozná problematiku a presne vie, čo ten sektor potrebuje. Veď sme to riešili roky.
Aké zm...
Zostáva vám 85% na dočítanie.