Počas pandémie covidu bol nárast množstva phishingových podvodov až dvojnásobný. Ako je to teraz?
Počas pandémie a lockdownu sa život rýchlo preklopil do virtuálneho prostredia. Študenti aj učitelia boli za pár dní schopní fungovať online. Ak sa seniori chceli „stretávať“ s príbuznými, objavili čaro internetu. Firmy prešli na home office tiež za pár dní. A asi aj slovo phishing sme pred pandémiou až tak často nepočuli. Treba priznať, že to bola koronakríza, čo výrazne zrýchlila digitalizáciu a inovácie vo všetkých sférach. Ako sa vraví, „núdza rozum zobúdza“, alebo „keď musíš, tak musíš“. No rýchly prechod do virtuálneho priestoru poskytol okamžite obrovský priestor aj kreatívnym podvodníkom, ktorí na svoje obete útočili čoraz sofistikovanejšími metódami.
Evidovali ste nárast?
Áno, v NBS sme začali evidovať zvýšené množstvo phishingových útokov pri online bankovníctve a bezhotovostných platbách. Najlepším ochrancom spotrebiteľa je vzdelaný a obozretný spotrebiteľ sám a my v NBS sa snažíme priložiť ruku k dielu. Aj dnes by bolo naivné myslieť si, že sa podvodníci len tak vzdajú vidiny rýchleho zárobku. Prudký rozvoj umelej inteligencie a ďalších technológií im ponúkajú nové možnosti.
Ako prichádza k zneužitiu platobnej karty?
Možností je veľa, väčšina situácií sa začína našou neopatrnosťou. A to tak, že poskytneme, či už vedome alebo nevedome, naše údaje tretej osobe, teda podvodníkovi. Potom je to už pre podvodníka pomerne jednoduché. Ak pri narábaní s údajmi z našej karty dokáže banke dať všetky informácie, ktoré by mala mať len banka a klient, operácia prebehne. Preto je dobré mať nastavenú viacfaktorovú ochranu. Napríklad odsúhlasenie cez esemesku alebo prihlásenie cez biometriu. Čím viac „prekážok“ musí útočník prekonať, tým je pravdepodobnosť nižšia.
Ktoré sú najčastejšie chyby a ako ich nerobiť?
Nepíšte si PIN ku karte. Ak nakupujete v internetovom obchode, najskôr si prečítajte recenzie a skúsenosti s portálom od ostatných používateľov. Tiež je dobré používať len overené počítače a nepoužívať neoverené Wi-Fi siete. Nezdieľajte údaje o karte na neoverených stránkach a s cudzími osobami. Tiež môže byť riešenie nastaviť si v banke či bankovej aplikácii nízky limit na transakcie a meniť ho na vyšší len pred platbou. Ďalším riešením môžu byť takzvané dočasné alebo jednorazové karty.
Napriek tomu, že od januára 2021 je takzvaná silná autentifikácia, spomínané viacfaktorové overovanie, povinná a množstvo bánk ponúka širokú škálu „faktorov“, veľa ľudí sa spolieha na to, že im sa to nemôže stať. To však nemusí byť pravda.
Stále sa objavuje aj phishingový podvod, keď podvodník striehne na svoje budúce obete na inzertných portáloch?
Predstiera záujem o inzerovaný tovar a navrhne predávajúcemu, že po tovar pošle kuriéra a zaplatí zaň vopred tak, že pošle peniaze na platobnú kartu predávajúceho. Následne predávajúcemu pošle falošný internetový link, ktorý pripomína pravú stránku kuriérskej spoločnosti. Ak predávajúci vyplní citlivé údaje zo svojej platobnej karty, tým ich poskytne podvodníkovi, ktorý následne môže vykonať platbu do výšky limitu na karte. Banka štandardne v týchto prípadoch zasiela svojmu klientovi i ver...
Zostáva vám 85% na dočítanie.