Stabilizácia finančnej situácie, dôraz na inklúziu, lepšie výsledky vzdelávania žiakov a študentov na všetkých stupňoch škôl či snaha o zmenu kultúry vo vzdelávacom prostredí sú prioritami vlády.
Kvalitné vzdelávanie
Krátkodobé a strednodobé priority zahŕňajú zvýšenie zaškolenia detí v ranom veku, implementáciu nového štátneho vzdelávacieho programu na základných školách, prispôsobenie spôsobu vzdelávania na stredných školách či zvýšenie kvality a atraktívnosti slovenského vysokého školstva.
Zaviesť chce aj normatívne financovanie materských škôl. Vyplýva to z programového vyhlásenia vlády, ktoré kabinet v pondelok schválil.
"Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky pripraví nástroje, pomocou ktorých prenesie nové ciele, formu a obsah vzdelávania z úradných dokumentov do tried k žiakom na základných školách," uvádza sa v dokumente.
Súčasťou snahy o lepšie vzdelávanie žiakov na základných školách bude tiež nové predbežné národné testovanie a hodnotenie výsledkov podľa medzinárodných štandardov. Vláda zároveň kladie dôraz na zaškolenie detí v ranom veku s cieľom zlepšiť ich pripravenosť na ďalšie stupne vzdelávania.
Šanca pre nových pedagógov
Na stredných školách bude prispôsobené vzdelávanie novému spôsobu vzdelávania na základných školách. Zohľadňované budú pritom aj požiadavky trhu práce. Vláda preto navrhne zmenu školského zákona a pripraví pre ne nový vzdelávací program. Zvýšiť plánuje tiež medzinárodnú porovnateľnosť maturitných skúšok.
Spolupráca s vysokými školami bude zameraná na prilákanie nových talentov do učiteľského povolania, čím by sa predišlo budúcemu nedostatku pedagógov. Vláda zároveň zdôrazňuje modernizáciu, diverzifikáciu a kvalitu vzdelávania, podporované aj zvyšovaním podielu výkonnostných zmlúv na financovaní.
Súčasťou programového vyhlásenia je aj normatívne financovanie materských škôl na základe záväzkov vyplývajúcich z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska. Súčasťou snahy budú opatrenia na reálne zabezpečenie miesta v materských školách.
Okrem toho chce vláda skvalitniť vzdelávanie detí z prostredia generačnej chudoby, so zdravotným postihnutím a inak znevýhodnených žiakov. Ministerstvo zavedie tiež nový systém pre vznik učebníc. Základom bude jasný proces schvaľovania, zrozumiteľný systém financovania a podpora využívania digitálnych technológií.