Mladý muž s prezývkou Piki pracuje ako tesár a rád si zalieta s dronom. Žiadna registrácia ho netrápi a nezaťažuje si hlavu legislatívou. Veď bezpilotný prostriedok je preňho koníček a len občas ho použije profesionálne. Keď monitoruje budovu, ktorej strechu treba zrekonštruovať. „Zatiaľ sa nikto nesťažoval. Chcel som si zalietať aj nad bratislavským letiskom, ale tam ma to nepustilo,“ smeje sa Piki. „Ale každá technológia sa dá prekabátiť a poniektorí chalani z našej partie to dokážu. Nebojíme sa. Ešte som nepočul o nikom, kto by vyfasoval nejakú pokutu,“ mrkne.
Drony predstavujú boom nielen v zbrojárstve či pestrej palete služieb a priemyslu, ale tiež u amatérov. Ich počet sa na Slovensku odhaduje už na viac ako 25-tisíc. Letové prevádzkové služby však zaznamenávajú len okolo šesť percent koordinovaných letov.
Drony ako čoraz vážnejšie bezpečnostné riziko padli do oka aj Najvyššiemu kontrolnému úradu. Ten musel vo svojej predbežnej správe konštatovať, že naše štátne inštitúcie nestíhajú reagovať na zásadné zmeny a dynamický technologický vývoj sprevádzajúci využívanie bezpilotných lietadiel.
„Vážnosť zistení, absencia akčných plánov či nedostatočne zadefinované kompetencie medzi kľúčovými hráčmi nás prinútili ukončiť prácu kontrolórov už v tejto fáze a cez zaslanie našich zistení bezodkladne mobilizovať kompetentných,“ hovorí pre HN predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.
Naša krajina zostáva poslednou zo všetkých členských štátov Európskej únie, ktorá dosiaľ neprebrala do národnej legislatívy európske nariadenie o pravidlách a postupoch prevádzky bezpilotných lietadiel.
Jediný pracovník
Drony sú bezpečnostným rizikom z hľadiska prevádzk...
Zostáva vám 85% na dočítanie.