Novela zákona o cestnej premávke z jari minulého roka, na ktorom mala leví podiel vaša Cyklokoalícia, sa výrazne dotkla bicyklistov. Ešte pol roka potom neboli k jej vyhodnoteniu relevantné dáta. Sme dnes už múdrejší?
Iba o málo. Stále však platí, že kvôli povinnému jedenapolmetrovému odstupu od cyklistu žiadna doprava neskolabovala ani sa nevytvárajú kolóny. Obavy sa nepotvrdili. Na druhej strane nevieme jednoznačne vyhodnotiť efekt na základe konkrétnych čísel. V počte usmrtených cyklistov oproti minulému roku badáme pokles, ale tie absolútne čísla sú malé.
Za posledných päť rokov sa pohybovali v rozmedzí od 15 do 22, z čoho sa dá naozaj ťažko niečo usudzovať.
Trend posledných desať rokov zostáva pomerne rovnaký aj pri chodcoch. Na Slovensku nám stále chýbajú podrobnejšie údaje o nehodovosti, stále nedisponujeme databázou ako ostatné krajiny. Vo veľa veciach dokážeme preberať to, o čom si myslíme, že funguje v štátoch s nízkymi číslami nehodovosti, a predpokladať, že to bude fungovať aj u nás. V niektorých našich štatistikách sa dajú nájsť aj podrobnejšie údaje, ale ich zverejňovanie je mimoriadne neprehľadné. Možno z nich napríklad vyskladať, koľko smrteľných nehôd zavinili cyklisti.
Koľko?
V roku 2021 polovicu a vlani 36 percent. Nedá sa z nich vyčítať, či obeťou bol chodec alebo vodič, čo je však málo pravdepodobné. Naša petícia vedúca k zmene legislatívy obsahovala štyri body a v jednom z nich bola požiadavka na zlepšenie zberu dát nehodovosti a ich prístupu. Tento bod sa vôbec nenaplnil.
Viete aspoň to, koľko ľudí na Slovensku používa bicykel?
Jednoznačná odpoveď neexistuje. Vlani ministerstvo zverejnilo veľmi hrubý a nepodložený odhad 4,5 percenta. Podrobnejšie mapujú údaje mestá, ktoré si spracúvajú vlastné plány udržateľnej mobility. Bratislava di...
Zostáva vám 85% na dočítanie.