Je jedným zo zhotoviteľov prestížneho rebríčka Football Money League, ktorý každoročne určí poradie najlepšie zarábajúcich futbalových klubov. „Manchester United je jednotkou vďaka fenomenálnym komerčným príjmom,“ tvrdí pre HN Timothy Bridge zo spoločnosti Deloitte.
Čo považujete za kľúčovú informáciu, ktorá vzišla z tohtoročného rebríčka najlepšie zarábajúcich futbalových klubov sveta?
Návrat Manchester United na prvé miesto rebríčka je významnou udalosťou. Obzvlášť preto, že posledných desať rokov bol zakaždým jeho neohrozeným lídrom Real Madrid.
No v lige skončili „červení diabli“ až na piatom mieste, v Lige majstrov ani nepostúpili zo skupiny. Čo spôsobilo ich rekordné príjmy?
Celkové príjmy 689 miliónov eur sú odrazom silného rastu vo všetkých kategóriách príjmov – zo vstupného, vysielacích práv a sponzorských a marketingových aktivít. Všetko ešte podporila účasť v Lige majstrov po ročnej odmlke a získavanie nových reklamných partnerstiev.
Akých?
Nie sme schopní vyjadrovať sa jednotlivo ku konkrétnym sponzorským zmluvám, disponujeme len súhrnnou sumou z takýchto kontraktov.
V top 30 najbohatších kluboch je až jedenásť z anglickej Premier League. Bude ich finančná nadvláda nad zvyškom Európy v nasledujúcich rokoch pokračovať?
Počet anglických klubov pravdepodobne výrazne vzrastie. Od tejto sezóny totiž nadobúda účinnosť rekordná zmluva za predaj domácich televíznych práv na zápasy Premier League a dá sa predpokladať, že sa premietne aj do výsledkov ďalšej edície nášho rebríčka.
Football Money League zverejňuje finančné výsledky klubov už 20 rokov. Ktorý z príjmov sa za ten čas stal pre jednotlivé európske tímy najdôležitejším?
V priebehu posledných dvoch desaťročí sa všetkým klubom v Money League značne zvýšil príjem z vysielania – tak z účasti v európskych pohárových súťažiach, ako aj z centrálneho prerozdeľovania jednotlivých súťaží. V priemere dnes tvorí 39 percent z celkových tržieb najbohatších tímov. Na druhej strane platí, že čím vyššie sa klub v Money League nachádza, tým rastie aj význam komerčných príjmov. Hlavne pri mužstvách z najlepšej päťky.
A čo príjem z predaja lístkov?
V priemere tvorí iba 18 percent z celkových zárobkov dvadsiatky klubov z rebríčka. Je to omnoho menej, než to bolo v minulosti. Na porovnanie, v sezóne 2004/2005 predstavovali približne tretinu celkových príjmov. Tento klesajúci trend vyvoláva vážne otázky o nastavení cien vstupeniek a marketingu ich predaja v najväčších kluboch sveta.
Manchester United je jasným príkladom, že netreba vyhrávať zápasy a trofeje na to, aby ste zarábali najviac. Prečo?
Lebo majú schopnosť zabezpečiť si obchodné partnerstvá s vyššou hodnotou, ako majú ďalšie európske veľkokluby. Ich rast v komerčnej oblasti môžeme označiť za fenomenálny. Finančná sila Manchester United rastie aj bez výrazných športových úspechov.
Prvýkrát ste zverejnili aj ekonomický výsledky z iných ako európskych ligových súťaží. Čo vás k tomu viedlo?
Existuje celý rad klubov z futbalovo rozvojových krajín, ktoré sa snažia pochopiť, ako môžu rásť, a chcú nadviazať na úspešný finančný model špičkových európskych tímov. Vývoj a zvýšený záujem o klubový futbal, a to najmä v Číne, nás viedol k nahliadnutiu aj za hranice súčasného územia Money League.
Rebríček tiež potvrdil, že top kluby z Talianska nedokážu z pohľadu príjmov držať krok so špičkou v Anglicku, Nemecku a Španielsku.
Príjmy v talianskom futbale sú obmedzené nedostatkom rozsiahlejších investícií do štadiónov. Preto má Serie A klesajúcu sledovanosť a ani tržby od sponzorov sa nepribližujú k najbohatším tímom. Tri zo štyroch talianskych klubov – AC Miláno, AS Rím a Inter Miláno – sú až na spodku tabuľky Money League. Existuje reálna možnosť, že jeden z milánskych klubov v budúcom roku opustí elitný klub dvadsiatich top tímov v Money League.
Kto je Timothy Bridge
Senior consultant v oddelení športových financií v spoločnosti Deloitte, kde pracuje od septembra 2011. Je certifikovaným útočníkom a držiteľom vysokoškolského titulu z francúzštiny a španielčiny. Prvý polrok od príchodu do Deloitte strávil na stáži v tíme jedného z účastníkov anglickej Premier League, kde robil asistenta finančnému a výkonnému riaditeľovi. Počas tohto obdobia spoznal fungovanie špičkového klubu a získal znalosti jeho špecifických účtovných úprav.
Manchester UnitedReuters
StoryEditor
Tržby z televíznych práv sú vo futbale kľúčové
Senior consultant oddelenia športových financií v spoločnosti Deloitte Timothy Bridge pre HN.