StoryEditor

Štát chce vrátiť zastávky pre IC-čka. Doplatí na Ficove zľavy, reaguje RegioJet

12.01.2017, 18:34
Autor:
pebpebTASRTASR

Národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) je pripravená vyjsť v ústrety cestujúcim a posilniť dopravu na trase Bratislava – Žilina – Košice po ohlásenom odchode súkromného dopravcu RegioJet.

Plánuje zabezpečiť aj obsluhu staníc, kde v súčasnosti vlaky InterCity ZSSK nezastavujú. Uviedol to dnes vo vyhlásení hovorca a riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Tomáš Kováč. Ide o stanice IC vlakov v Trenčíne a v Liptovskom Mikuláši.

RegioJet musí byť ústretový

ZSSK bola podľa neho nútená vo veľmi krátkom čase pripraviť sa na viacero možností. Presné rozhodnutie závisí na tom, či súkromný dopravca zruší objednávku trasy na časové polohy jeho vlakov.

Kováč informoval, že RegioJet totiž síce potvrdil ukončenie prevádzky svojich komerčných vlakov na konci januára, avšak podľa informácií ZSSK neuvoľnil trasu s časovými polohami týchto spojov, ktorú mal objednanú aj na ďalšie obdobie.

Ak RegioJet nebude ústretový, nemôže v časových polohách jeho vlakov od 1. februára jazdiť iný dopravca. Napriek vyhláseniam v médiách, ZSSK zatiaľ nemá garanciu, že trasy budú uvoľnené.

"Vlaky InterCity sme od 11. decembra spustili rešpektujúc konkurenta. Prišli sme s novým konceptom postaveným na rýchlom spojení Bratislavy a Košíc za 4 hodiny 42 minút a nezačali sme cenovú vojnu," vyhlásil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

"Urobíme všetko, aby cestujúci boli spokojní aj po náhlom odchode súkromného dopravcu. Pripravované riešenia si vyžiadajú dodatočné náklady, ktoré chceme pokryť úsporami v našej spoločnosti. Nezaťažíme však štátny rozpočet a momentálne neuvažujeme ani nad zmenou cestovného v IC vlakoch. Aby sme mohli riadne pokračovať v prípravách na nahradenie vlakov, potrebujeme, aby RegioJet zrušil objednávku na všetky trasy Bratislava – Žilina – Košice k 1. februáru," doplnil.

RegioJet: Železnice doplatia na Ficove zľavy

Podľa hovorcu RegioJetu Aleša Ondrůja sa ZSSK mýli, keď tvrdí, že nijako nezaťaží rozpočet. "ZSSK je v strate a nemá žiadne iné aktivity, ktoré by prinášali zisk. Vlaky IC ZSSK sú tiež stratové. S väčším počtom spojov sa dá predpokladať ďalšie zvýšenie stratovosti prevádzky vlakov IC ZSSK, pretože budú čeliť rovnakému problému, kvôli ktorému z trasy odíde RegioJet - a to nedostatku platiacich zákazníkov, ktorí odišli kvôli tzv. Ficovým zľavám do vlakov zadarmo. Tento účet potom ZSSK predloží k úhrade daňovým poplatníkom," uviedol.

ZSSK by podľa RegioJetu nemala na nič vyčkávať a mala by robiť všetko pre to, aby bola pripravená od 1. februára upraviť svoj cestovný poriadok tak, aby obslúžila cestujúci aj v ďalších mestách, ako sú len veľké lukratívne zastávky. Uviedol to hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.

"ZSSK nie je pritom pri základnom plánovaní nijako viazaná na kapacitu trasy, ktorú mal pridelenú RegioJet a môže realizovať všetky potrebné postupy bezodkladne," uvádza vo svojom vyhlásení "žltý" dopravca.

Prevádzková neistota

Dnešný stav totiž znamená prevádzkovú neistotu, keďže RegioJet môže svoje rozhodnutie nevypravovať vlaky zmeniť. ZSSK prevádzkuje vlaky InterCity bez štátnych dotácií. Cieľom spoločnosti je dostať vlaky do prevádzkového zisku už v prvom roku ich fungovania a v štvrtom roku dosiahnuť celkový kladný hospodársky výsledok.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave.

Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri ŽSR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od polovice decembra 2016 realizuje priemerne 1445 vlakov denne. Z toho 203 diaľkových vlakov, 1242 regionálnych a prímestských spojov, zastavuje na 690 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2800 kilometroch tratí na Slovensku.

Štát chce vrátiť zastávky IC vlakov do Trenčína a Liptovského Mikuláša

Minister dopravy Arpád Érsek dnes v rozhovore RTVS potvrdil, že štát by chcel vrátiť zastávku IC vlakov do Trenčína a Liptovského Mikuláša. "Chceme udržať túto linku tak, ako ju jazdil RegioJet, vrátane cien, ktoré ponúka,“ povedal Érsek. Na vrátenie zastávky do Trenčína viackrát apeloval aj primátor mesta Richard Rybníček. 

Radim Jančura vysvetlil v rozhovore, prečo Regiojet odchádza z trasy Bratislava - Košice:

01 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 02 - Modified: 2024-10-31 16:35:03 - Feat.: - Title: Na viacerých úsekoch je potrebné rátať deň pred sviatkom s kolónami a dlhším zdržaním 03 - Modified: 2024-10-29 14:12:10 - Feat.: - Title: Ako budú jazdiť nové expresy, ktoré nahradia IC? Priamy spoj do Bratislavy dostane ďalšie krajské mesto 04 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy 05 - Modified: 2024-10-22 14:10:21 - Feat.: - Title: Nový grafikon zavádza hodinový takt medzi Bratislavou a Košicami. Ráž predstavil aj alternatívu k IC vlakom
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
12. november 2024 20:43