Rezervy vidí organizácia v obmedzení existujúcej siete škôl v súvislosti s poklesom populácie v školskom veku a vo vzdelávaní Rómov. Vyplýva to zo štúdie OECD, ktorú dnes v Bratislave predstavil jej generálny tajomník Angel Gurría.
"Prioritou by sa malo stať rozšírenie predškolského vzdelávania a lepšie odmeňovanie učiteľov a riaditeľov škôl," uviedol Gurría. Dodal, že krajina by mala vynakladať viac peňazí na školstvo nielen v absolútnej sume, ale aj ako podiel na výkone ekonomiky. Slovensko dáva do školstva menej, ako je priemer krajín OECD.
Práve za vyššie platy a viac peňazí na školstvo časť slovenských učiteľov vstúpila v januári do časovo neobmedzeného štrajku. Nátlakovú akciu po troch týždňoch prerušili bez toho, aby dosiahli splnenie svojich požiadaviek.
Kabinet premiéra Roberta Fica odmietol návrhy splniť do marcových parlamentných volieb a poukázal na to, že za súčasnej vlády mzdy pedagógov rástli. Naďalej však zaostávajú za platmi zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním v iných odvetviach.
OECD tiež upozornila, že zatiaľ čo v rokoch 2003 až 2013 klesol počet žiakov na Slovensku o 26 percent, počet škôl klesol len o desatinu a stavy učiteľov o sedem percent. V menších obciach tak priemerný počet žiakov v triedach klesol na 13 detí, zatiaľ čo v štátoch OECD je to 21 žiakov. Riešením by bolo podľa hodnotiacej správy zlučovanie malých škôl.
Organizácia poukázala tiež na slabú integráciu Rómov do bežného vzdelávacieho systému a na umiestňovanie mnohých rómskych detí do špeciálnych škôl. Dodal, že väčšina dospelej rómskej populácie v krajine nedokončila vyššie stredoškolské vzdelanie.